![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kristin Krohn Devold bestemte vel egentlig ikke en dritt. Hun underskrev en avtale som stortinget hadde bestemt skulle inngaas med Lockheed Martin etter raadfoering\anbefaling fra forsvaret. At hun var enig i at avtalen skulle inngaas er jeg ikke i tvil om, men aa gi henne all skyld blir liksom litt feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var i realiteten luftforsvaret som valgte F-35, og det er jo en gjeng med fjols som ikke har peiling på jagerfly
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Newcomer
|
![]()
Det jeg er kritisk til, *relativt til det tidspunktet*, er å bevilge 1 milliard til utviklingskostnadene. Hvis Krohn Devold hadde sagt nei til milliarden, tror jeg neppe Stortinget hadde overstyrt henne. Og den kommersielle siden av saken har de fagmilitære ikke noe med! De kan godt bestemme seg for et fly, men ikke bestemme at Lockheed Martin skal få 1 milliard av norske skattebetaleres penger.
Vi hadde vært i en mye bedre stilling nå, hvis vi hadde latt være å delta i noe som helst utviklingsprogram, og ventet til f-16 skulle skrotes, med å kjøpe nye fly. Da kunne vi hatt en reell konkurranse mellom fly som var i produksjon der og da. Dette er ikke etterpåklokskap. Jeg var kritisk til deltakelse i utviklingsprogrammet for åtte år siden, men den gangen hadde jeg ingen grunn til å betvile at f-35 ville være det beste valget når f-16 skulle skiftes ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du er klar over at ministere i den norske regjeringen kun kan gjennomfoere det stortinget har bestemt? De kan ikke sette seg paa bakbeina og skrike nei som en unge som ikke vil legge seg om de er uenige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Newcomer
|
![]()
Du er klar over at vi har parlamentarisme i Norge? Hele pointet med parlamentarismen er å ha regjeringer som er styringsdyktige fordi de er sikret et flertall i Stortinget for sine vedtak. Saksgangen er den at Regjeringen legger fram forslag til vedtak for Stortinget, som på forhånd er sikret flertall fordi Regjeringen er utgått av et stortingsflertall. Den idé at Stortinget skulle bestemme seg på egen hånd for å gjøre et flykjøp, eventuelt etter direkte initiativ fra annet hold enn Regjeringen, er absurd. Beslutningen om å spandere 1 milliard kroner av norske skattebetaleres penger på Lockheed Martin ble i realiteten tatt av Regjeringen, på grunnlag av saksbehandling i Forsvarsdepartementet. Hadde Forsvarsministeren ikke gått på Lockheed Martins limpinne (egentlig USAs limpinne), så hadde milliarden ikke blitt sløst vekk, fordi forslaget til vedtak som Regjering og Storting skulle ha forholdt seg til ville sett andersledes ut (Norge ville ikke blitt en "Tier 2 Partner" i JSF-programmet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Canada går for F-35 , http://www.avweb.com/avwebflash/news...ml?CMP=OTC-RSS
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Newcomer
|
![]()
Er ikke JAS Gripens naturlige konkurrenter F-16, F/A-18, Eurofighter og Rafale? Jeg tenker både på størrelse og de primært er designet for luftkamp.
F-35 ligner i egenskaper mer på et bombefly, syns jeg. At Norge velger et slikt fly tyder på at Luftforsvaret gjerne vil ut i verden og "leke". |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er et eksempel på hvorfor jeg mener F-35 er et riktig valg. Det elektro-optiske systemet fulgte en ballistisk rakett i 9 minutter på 1300 kilometers avstand. Det gir piloten (og flyets datamskiner) kontinuerlig 360 graders utsyn, dag og natt.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sammenlikne F35 og JAS Gripen blir som å sammenlikne en gammel moped og en sprett ny Hayabusa. To helt forskjellige fly, helt forskjellige konsept fra teknisk sett helt forskjellige tidsaldre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Och vad är era F-16 i jämförelse med Gripen NG då? Sparkcyklar? ![]() Last edited by Alf; 28-09-2010 at 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hela idén försvinner genast då man redan har en stor mängd satelliter som genast upptäcker en start av ICBM eller SLBM, då tänkte jag på SBIRS och DSP-seriens satelliter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pentagon har nå justert sine estimater, og for den norske modellen er Pentagons estimater de samme som Lockheeds estimater.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Jeg tror JSF programmet blir lagt ned - av følgende årsaker:
- USA Har ikke råd til hverken å utvikle eller kjøpe - de er bortimot konk - JSF vil være det siste bemannede jagerfly USA noensinne vil produsere, ikke lurt å kjøpe siste generasjon av noe som fases ut. Kjør ennå en levetids oppgradering på F16m Vent heller til 2 gen stridsdroner (UCAV) er klare, og kjøp de. Da sparer vi store summer, og kan kanskje få råd til å kjøre det vi virkelig trenger i Norge - Angrepshelikopter. Hvis man vil ha bemannede jagerfly - kjøp Gripen, som er mer enn gode nok, eller kryp tilbake till Eurofighter, og be om godt vær ! Ellers er det vel mye bra brukt å få kjøpt om dagen ! Når det gjelder prislapp isolert, ble det nok lagt inn noen kreative faktorer for å komme frem til svaret man ville ha.... Last edited by Radiv; 02-12-2010 at 10:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ytterligere oppgraderinger av de maskinene vi har i dag er egentlig ikke noe alternativ, da de begynner å nærme seg maks antall flytimer som skroget er designet for.
Men jeg er litt redd for at JSF-programmet kan komme til å bli lagt ned jeg også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Då har wikileaks spridit lite ljus om affären:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8218467.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8218536.ab |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
dette lukter diplomatisk minikrise om det som er fremkommet stemmer. Ser for meg høy kjøttbulle avgift for nordmenn på svinesund etterhvert som straff, hehe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Her blir det høring i Kontroll og Konstitusjonskomiteen på Stortinget !
Og det tror jeg er bra, for her er det mye vi ikke vet. Flyanalytiker Berg sa på nyhetene i morges at dette valget vil koste ca 100 Mrd ekstra i samlede utgifter, inkl vedlikehold i et levetidsperpektiv, frem til 2050 - ikke småpenger !! http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7408942 Last edited by Radiv; 03-12-2010 at 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|