![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
|
![]()
"En fjelltopp ved flyplassen i Kirkenes kan sette en stopper for Norwegian sine flygninger til Øst-Finnmark."
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7108489 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
Så da skal de kvitte seg med de fem 300-maskinene de eier også altså. Gjerne litt OT dette, men hadde det ikke vært lurt å beholdt noen få 300, for slike tilfeller, samt på ruter som ikke har så høy kabinfaktor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det er vel flere flyplasser som -800 ikke er helt "ideell" på i vårt land, om maskinen er full...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig. Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
, men er Kirkenes det....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]()
Ja, men de har fremdeles begrensede midlert til rådighet. Og det er vel endel andre pressende saker å investere i enn å legge til rette for at Norwegian også i fremtiden skal kunne fly til Kirkenes
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå tar jeg ikke stilling til om hvorvidt Avinor bør bruke disse kronene på KKN eller ikke, men samme hvor selvfinansierende Avinor er så, så må det brukes penger som ellers trengs det utvidelser sårt opptil flere andre steder - som kommer på bakgrunn av at trafikken faktisk er betydelig i størrelse.
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå har den diskusjonen vært oppe før, men jeg foreslår at du søker opp ordet "Emisjon" på Wikipedia eller noe sånt.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
<mod>
Bare sånn før vi tar av nå (lukter snart OT her). "SK vs DY" og "Staten investerer/kaster bort penger på SK" lar vi ligge ![]() </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Aug 2009
Location: Storslett
Posts: 39
|
![]()
Har reist mye over KKN i perioden 2000 - 2004. Husker en vintersøndagskveld i 2002, da vi sto å ventet på SK's MD-80 fra Oslo. Den var maks lastet i forhold til den korte banen, og fikk nok litt for høy fart på finalen, og avbrøt 150 fot over rullebanen. De gjorde ikke et nytt forsøk (for lite fuel?) og gikk deretter istedet til Lakselv, og kastet av 50 passasjerer som måtte ta buss de 40 milene til Kirkenes. Iflg FA'en jeg pratet med da jeg gikk ombord i KKN, var det ikke akkurat kø av frivillige som ville ta buss fra Lakselv, og hele prosessen tok drøyt 2 timer. Stemningen var amper, med tilløp til håndgemeng. Hun var mildt fortvilet.
KKN fortjener uansett en skikkelig rullebane uten dagens begrensninger. Terminalen som var bygd i 2007 er allerede sprengt kapasitetsmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men offentlige artikler ( som ligger på nettet ) som bekrefter det jeg sier er det mange av. Å siden jeg selv jobber i SAS var det mye info som man fikk høre i den tiden dette stod på når man var på Karmøy. Linker til 2 av artikklene samt et litet utdrag ligger her Så selv om ikke du kan vise til noe, så kan jeg. Uten konspirasjonstorier. http://www.boarding.no/art_print.asp?id=8477 http://www.haugalandet.net/031130.htm Lenger flystripe på Karmøy har vært ønsket siden flyplassen ble bygget tidlig på 70-tallet. Etterhvert var faktisk flyplassen på Helganes en av de få korte (1600 m) stamflyplassene som var igjen her i landet. Med lavt skydekke, ruskevær og blest medførte dette usikkerhet og redusert regularitet. Men - For 1,5 år siden lå en driftig gjeng haugalendinger i forhandlinger med lavprisselskapet Ryanair. Selskapet tente på ideen om å fly på Haugalandet, men stilte et par ufravikelige krav: Lenger rullebane - og at en del knauser rundt sydenden av stripen måtte ryddes vekk. Så måtte det altså irer til for å få til det som vårt eget, trofaste og skandinaviske SAS har ønsket seg i alle år. Så igjen, er stemmen til de som spør, i dette tilfellet Bjørn Kjos, høy nok. Så blir det nok en ordning. Last edited by SAS-Steward; 04-05-2010 at 21:29. Reason: Skrivefeil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.
Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer" | kekker | Småprat | 38 | 25-09-2014 08:18 |
Permanente boardingkort kan kutte flyplasskøene | Concorde | Flyforum | 6 | 29-04-2010 03:39 |
Norwegian vil kutte lønningene | sail4fun | Flyforum | 68 | 11-08-2009 17:51 |
Ryanair kan knuse Norwegian | EB | Flyforum | 23 | 23-08-2005 06:01 |