![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Kanskje vi heller skal lage en miljøavgift basert på antall tomme seter per flight! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
HYSJ......!
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Tror ikke det vil føre til mer miljøvennlig fly, snarere tvert i mot, i enkelte tilfeller.
Uansett, det er mye som ikke går av selg selv, det er ikke bare finanssystemet som trenger reguleringer, kan gi et godt eksempel her. Sjekket akkurat billigste billett til Asia fra Oslo, og da fikk jeg frem Virgin Atlantic, med rundt 5800 kr, Finnair sitt fly koster 8800 - 15 000 kr. For en del passasjerer som ikke her så stor greie på geografi så velger de å fly en omvei på over 2000 km per tur via London. Vist vi nå kaller Virgin og Finnair for "flybransjen", så kan man trekke denne konklusjonen: Flybransjen ønsker at du skal fly 2000 km ekstra hver vei, for det en aksjonær i Finland skal maksimere sitt utbytte. Med andre ord, flybransjen har en kompromiss løs visjon om å tjene penger som hovedmål. Så man kan gjerne si at vist fly bransjen fikk det som de ville, så hadde de gjerne tatt to runder rundt nordpolen hver gang de dro oversjøisk, bare for å holde deg maksimalt i luften, så de tjente mest mulig. Så bransjen trenger regulering.
__________________
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 26-04-2010 at 07:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,517
|
![]()
Ja ja, da får de noe å humre over morgenkaffen i Miljøverndepartementet før de legger forslaget i søppelkassen
![]() Ikke bare er forslaget tåpelig, innviklet og komplisert, men det vil også være brudd på EØS bestemmelsene når det kommer til fri flyt av varer og tjenester |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
|
![]()
Men de er skikkelig gode i oekonomi og sparer flere tusen kroner ... og da vet vi at det er lommeboka som gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Quote:
Flyselskap selger i hovedsak en vare: seter. Folk kommer i tre katergorier: a) de som vil spare penger. b) de som vil spare tid. c) noen vil også ha fleksibilitet i en eller annen grad. De so er villig til å fly via LHR for å komme seg fra OSL til BKK er de som er villig til å gi opp tid for å sparepenger, og de som vil fly OSL-BKK er de som vil gi opp penger for å spare tid. TG flyr OSL-BKK, de har gått på BI eller tilsvarende et eller anent sted og lært akkurat dette, og derfor koster det feks mer å fly OSL-BKK med TG enn via LHR med VS/BA. TG vet de kan ta mer betalt enn VS fordi bissnisser og andre med nok penger betaler for å slippe å vase rundt på en flyplass. Akkurat motsatt er det om du er en brite med skjegg og skal fly flyruter fra London, da vet du at de som vil fly fra London til Bangkok uten å fly via Oslo vil betale for dette. Da skrur man opp prisen. De britene som ikke vil betale men kan bruke noe mer tid kan da fly via Oslo eller Køben eller et annet sted og så til Bangkok, for en billigere penge. Så de du egentlig er sint på er alle folkene rundt deg, ikke selskapene. De selger jo bare noe for den prisen de kan få for produktet sitt. Akkurat som du nok sikkert i kjøleskapet ditt har grønnsaker fra Kenya, sitter i en sofa fra Ikea (laget i Kina), og så videre, folk vil ha alt billig, og så vil de etterpå klage på at ting ikke er miljøvennlig, og at alle arbeidsplassene forsvinner til dit folk vil jobbe for mindre penger. Leve dobbeltmoralen! -A Last edited by Utflyttet; 26-04-2010 at 13:22. Reason: Speeling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Det blir flyselskapet selv sin oppgave og utarbeide utregningssystemer i bookingsystemene de sine som gjør at "omveien" kommer frem. Dette er en enkel formalitet, de aller fleste teller allerede "mails" på bonusprogrammet sitt på reisene sine, og den direkte distansen er jo også enkel å fremskaffe. Så vips så kommer grunnlaget for avgift og selve avgiften frem på billetten. Så blir det myndighetenes oppgave og kontrollere at flyselskapene virkelig avgiftsbelaster passasjerene. Det er viktig å presisere at dette ikke kommer til å øke flybillett prisene, da de som flyr direkte for tilsvarende reduksjon i billettpris. Man kan si at det har jo blitt diskutert om en såkalt avgift på tomme flyseter, men en slik avgift ville være meget skadelig for flybransjen da den i prinsippet ville ført til redusert fleksibilitet. Det er rett og slett en "usympatisk" og lite fristende avgift. En avgift på omvei derimot, er en avgift som ville ført til økt fleksibilitet, og økt effektivisering i bransjen, og er i tråd med myndighetenes egne ønsker om utviklingen i flybransjen. Dette vinner passasjeren på, da det blir kortere reiseruter for alle. Aksjonærene taper ![]() Avgiften vil jo også bare gjelde der det finnes andre alternativer, så en fra Tromsø som skal til New York, vil først få tilleggsavgift vist han velger foreksempel SAS fra og med Oslo. Og vil da få null avgift med andre direkteflyselskap. Reisen Tromsø - Oslo vil være avgiftsfri. Starter derimot et flyselskap opp direkte flyvning fra Tromsø til USA, så gjelder avgiften hele veien fra Tromsø til USA vist man reier med SAS via Stockholm.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Er dette forsøk på en håpløs dårlig spøk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Blir et fly forsinket, får du ikke ny billett om du ikke rekker neste fly, osv. Så tror ikke dette kommer til å påvirke avgiften av betydning.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Det du sier her er jo helt tydelig at flybransjen ønsker av vi skal vasse mest mulig rundt på flyplasser og fly mest mulig med mellomlanding, gjerne på kryss og tvert, da dette blir billigere, og dette er helt forstålig, for da blir det mer penger i kassa til flyselskapene og flyplassene. Men spørsmålet er om dette er hva myndighetene ønsker i forholdt til miljø ? Regner med at det finnes ekstremt sterke krefter der ute som vil motarbeide forslaget mitt, ikke minst de store nettverksselskapene. Men vi får jo se hvor mye miljø egentlig betyr når alt kommer til alt hos politikerne. Eller om alt handler om penger i statskassa i form av meningsløse avgifter.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,517
|
![]()
Slik som avgiften du foreslår her er.......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Selskap selger det folk vil kjøpe. Begynn med å fikse folk sine holdninger. Vil du kansje diffrensiere avgiften for folk som fly på ferie (unødig) mot de som flyr på jobb (nødvedig)? Hva synes du om folk som kjører på tur med bilen sin og ikke bruker den bare til å kjøre på jobb (gitt at det ikke er et kollektiv-tilbud)? Hva med folk som ser Paradise Hotel istedet for å studere? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Med andre ord, hvor mer miljøskadelig din reise er, jo billigere blir den. Er dette forsvarlig ? På bilavgiftene blir det dyrere og dyrere hvor mer du forurenser, på fly blir det billigere og billigere ! Flybransjen opptrer jo litt som en pusher som selger heroin, gratis til førstesangbrukere. Jeg er personlig i mot avgifter og for mye reguleringer, men finanskrisen har selv fått USA til å innrømme at reguleringer er nødvendig. Jeg tror at flybransjen klarer de fleste miljøtiltak på egenhånd, med hjelp av fri konkurranse og markedskrefter, men ikke alle, og et av de er omveier. Bare se på SAS, intern maktkamp og konflikt betyr himmelhøyt mer en reell fornuft.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hahahhahahaa - - LOL!!!
Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge. regner med at den rød-grønne regjeringA innfører det uten debatt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
"Total sett blir dette 800 km for mye flyvning på en vei, og 1600 km på en tur retur reise.
Eller ca 16 000 liter mer drivstoff på deg, per fly, og rute." Nu är jag ingen expert men ett flyg drar väl inte 1 liter/km och säte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Uansett masse sløsing på drivstoff. Ellers er det vel litt champagne faktor over disse rutene, der drivstoff forbruk er totalt uvesentlig, og der grønn nedstigning bare er image, hvem vet.
__________________
Fly your dreams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Tak for et godt grin... Denne tråd er da nok den sjoveste joke jeg har læst længe
![]() Hvis man absolut skulle tænke på fly vs. Miljø så var det måske mere på sin plads at indføre minimumspriser på flybilletter, så vi ikke skal have 100vis af fly i luften med pax der primært rejser fordi det kun koster 1 krone og ikke fordi de har et specielt behov for det...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EU vurderer skyhøy CO2-avgift på flyreiser | C130 | Flyforum | 0 | 15-05-2019 21:54 |
EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser | Il-86 | Flyforum | 82 | 04-04-2014 23:16 |
Auka avgift på veteranfly. Kva tenkjer regeringa på? Avgift på frivillig arbeid? | AA-skipper | Flyforum | 10 | 20-04-2010 10:45 |
Avgift på avgift - og avgift PÅ avgift | LN-MOW | Flyforum | 11 | 22-06-2009 21:35 |
Vurderer avgift på flydoen | k.s. | Flyforum | 21 | 19-06-2008 21:57 |