![]() |
|
![]() |
#21 | |
OSL Slave
|
![]() Quote:
Og nå er saken satt i høyesterett og da blir den førende i kommende saker som er like. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg skal være litt forsiktig med å kommentere den saken, siden jeg selv var/er en del av den, og selvsagt er det surt at jeg mistet noen rettigheter, men ser bare ikke at om en bedrift bygger opp en ny avdeling selv - og gjør dette delvis vhja. "headhunting" av ansatte hos en konkurrent med nøkkelkompetanse gjør det til en virksomhetsoverdragelse med rettigheter for den ansatte etter lovens bokstav. Det er fortsatt enkeltpersoner som ansettes - ikke en hel avdeling som overføres eller eierskap som endres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå var vel denne saken i BDU litt mer spesiell siden det slik jeg (og Høyesterett) har forstått her var snakk om at SGS sine aktiviteter her faktisk ble tatt over av en annen aktør og det ikke bare var snakk om at de mistet kontrakten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nettopp, og dermed ser jeg ikke helt at den rokker ved skifte av kontraktspartnere slik vi er vant til på hovedflyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
En kan vel bare gå tilbake til SGS/BU i 2002, hele BU forsvant og de som "gikk" over til SGS fikk etter 3 runder i rettsapparatet medhold i at det var virksomhetsoverdragelse.
Dog fikk de som valgte å forlate BU og begynne i WF ( SVG ) ikke de samme betingelser. Uten å ha lest dommen, kjekt for de ansatte i BDU, men litt rart igrunnen, i SK/BU tilfellet så var det jo 2 selskap som ble slått sammen, mens i BDU så var det 2 helt nye operatører, så kan ikke helt si jeg skjønner at RFS overtok noen virksomhet.., de overtok iallefall ikke noe fra SK |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
http://www.domstol.no/DAtemplates/Ar...epslanguage=NO Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Det hadde vært moro å sett utfallet i BDU dersom de hadde blitt sagt opp i SGS, men ikke fått jobbtilbud i Røros... Det hadde vært rett og slett fantastisk om retten fant det riktig at Røros måtte ansatt det oppsagte SGS personalet på samme vilkår og lønn før de ansatte eksterne folk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
OSL Slave
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Denne rettsaken og dens utfall kan iallefall antas å skape presedens for kommende tilfeller...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er det noen som kan oppsummere hva som skjedde på BDU i form av at SGS la ned og Røros startet opp, i forbindelse med ansatte, utstyr etc?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
http://www.parat.com/list.aspx?m=704&amid=222285 http://www.parat.com/list.aspx?m=713&amid=235516 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
forskjellen er vel enn så lenge at parat har en sak gående som ikke er avsluttet, mens BDU saken er avsluttet i høyeste instans
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette må studeres i detalj for å se hvilken relevans det kan ha i andre bransjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dersom jeg forstår dette riktig straffes Røros fordi de valgte å ansette tidligere SGS ansatte da SAS forlot Bardufoss?
Dersom man har valgt å sette inn annet mannskap på Bardufoss, hadde man ikke hatt denne problemstillingen? Dersom det er tilfellet må lærepengen være å aldri ansette folk som har jobbet i SGS.... Klarer ikke å se hvordan noen kan komme frem til at dette er virksomhetsovertagelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Hele anbudsprosessen ligger jo til grunn for å spare mest mulig penger, ikke sant? Mener du Tommy at det skal gå på bekostning av kompetanse og ansiennitet og andre typiske norske personalverdier? Ser at på grunn av kontrakten med forsvaret (som er essensiell i denne avgjørelsen) vil muligens avgjørelsen ikke direkte kunne brukes som presedens på alle handling-bytter på OSL. Men staten har jo f.eks. en avtale med SN Brussel om kjøp av tjenestereiser til BRU, og dermed vil den indirekte linken kunne oppstå igjen. Hvis noen byttet jobb fra SGS til den nye handlingagenten i fbm SN Brussel, kan de iallefall med gode odds prøve denne saken for retten med henvisning til avgjørelsen i BDU, og kreve samme vilkår som hos SGS. Det kan jo forøvrig de som har blitt ansatt for å dekke opp SN Brussel merarbeidet også prøve seg på, uten å ha noen tilhørighet til SGS. Last edited by 73H; 22-03-2010 at 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jeg er jo selv affected av dette, men jeg begynner å skjønne hvorfor jeg ikke er organisert gjennom Parat eller lignende. Hvis man skal dra denne dommen så langt som du sier (jeg skulle helst ha hatt en redegjørelse for hva som skjedde steg for steg på BDU) innebærer det at alle handlingagentene må ha identiske kontrakter og like lønnsskalaer. Da begynner vi å nærme oss et i overkant regulert samfunn som ikke passer godt med det demokratiet - med dertil hørende valgfrihet - jeg trodde Norge forsøkte å være. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dersom tilfeldigvis forsvaret er en av mange kunder til den tidligere restauranten og man har en rabattavtale der forsvaret får kjøttkakene til halv pris og man velger å videreføre denne avtalen i den nye restauranten, er det jo langt fra virksomhetsovertakelse. Det blir jo helt absurd at ansatte skal diktere hvordan man skal drive bedriften sin. Klart alt var bedre før, men livets harde realiteter treffer denne bransjen og andre bransjer verden rundt, det man oppnår med å fortsette med kunstige høye kostnader i ett meget konkurranseutsatt klima er at man svekker arbeidsgiveren sin noe som gjør arbeidsplassen uttrygg.. Se på SAS.. Uansett, å bruke denne meget spesielle saken som presendes på OSL der man skifter handlingagent hele tiden bare fordi staten er en av tusenvis av bedriftskunder til selskapene der, er en våt drøm som aldri kommer til å gå i oppfyllelse. Forsvaret er den dominerende kunden på BDU, men folk som reiser på statens kontrakter er en fis på OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Kan da egentlig ikke gjøre annet enn å konkludere med at høyesterett tydeligvis har et annet syn enn deg, Tommy, på hva en virksomhetsoverdragelse er
![]() De ansatte styrer ikke en bedrift om man verner om egne opparbeidede rettigheter og vilkår. Hvordan det er i USA kan jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler på at det er samme nivå på arbeidstager vern der som i Norge. Synes du at det er det meningen at stuere som langt ifra har noen høy lønn i utgangspunktet skal lide for at gud og hvermann skal kunne fly? Spekulering i skifte av handlingagent blir kanskje litt vanskeligere hvis det følger med visse forpliktelser, slik at man faktisk ikke kan torpedere en allerede presset faggruppe. Det er vel heller ikke å opprettholde et kunstig høyt kostnadsnivå å beholde opparbeidet ansiennitet? Skulle likt å sett hvordan det var om man gjorde det til fast prosedyre å gå til lønnstrinn 1 ved passerte 45 år for alle arbeidstagere i verden.... Sikkert populært! Har vel sikkert en eller annen diskusjon om det sunt å ha billettpriser på fly som er rimeligere enn bussbilletter på vesentlig kortere distanser? men jeg velger å dvele litt omkring det igjen.... Er det sunt for bransjen i det lange løp? Last edited by 73H; 23-03-2010 at 01:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Så vidt jeg kan forstå, nei. Er det en virksomhetsoverdragelse så er de vel pliktige å ansette disse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bardufoss flyservice konkurs | sukram | Flyforum | 1 | 05-07-2010 20:41 |
god erfaring fra tidligere Braathens ansatte | C172 | Flyforum | 0 | 29-08-2006 20:08 |
SGS ansatte må kutte lønna med 15% | FBU | Flyforum | 20 | 30-01-2005 11:05 |
Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte | DY | Flyforum | 26 | 29-01-2005 06:57 |