![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://e24.no/utenriks/article3555968.ece
Airbus og Northrop Grumman trekker seg fra konkurransen om å levere militære tankfly til USA fordi anbudet favoriserer Boeing. Dette overrasker meg ikke det minste, og burde være et tankekors for neste gang amerikanerne hyler om fair konkurranse. Ser fort for meg at dette kan forsure noe mellom USA og EU.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Trety!
Fullstendig enig med deg der og dette er skuffende... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men det er jo bare urettferdig konkuranse når det favoriserer en levrandør som ikke kan identifieres som USAiansk. Når det favoriserer Boeing så er det jo patriotisme?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Dette er skuffende, men slett ikke overraskende! Det minner litt om russiske tilstander, hvor det sies at Russland en periode nektet å slippe inn norske vogntog fordi de var 30 cm for lange i forhold til nye retningslinjer. Pussig nok var disse retningslinjene slik at russisk transport var helt OK. Hvordan viseforsvarsministeren (?) kan påstå at selskapene kan konkurrere på like vilkår hvis det i spesifikasjonene ligger et mindre fly enn A330 (jeg tar artikkelen for god fisk, noe man imidlertid bør være litt forsiktig med) er jeg litt usikker på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]()
Heia Norge
Vi kjøper Amerikansk!!! Vi vil være bedre kompiser med dem enn våre europeiske naboer. Nå har det vel nesten uten unntak blitt handlet amerikansk de siste år. Det være seg SAS og Norwegian med tilsammen rundt 100 B-737. Luftforsvaret med C-130 og F-35 (eller hva den heter) og CHC og Norsk helikopter med Sikorsky. Stå på de kan trenge hver en dollar. Det er recession over there. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Vi er nok alle land oss selv lik når noe mistes til utlandet. Men USA viser nå gang på gang at de gjør egentlig som de selv vil når "frihandel" går i deres disfavør. Siste eksemplet tollkrigen med Brasil om subsidier til amerikanske bomullsbønder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Vel - i rettferdighetens navn må det sies at prosessen var høyst ufair sist ettersom anbudsbetingelsene ble endret etter at Boeing hadde levert sitt bud ..
Den politiske viljen er nok større enn du tror til å gi dette prosjektet til EADS/Northrop .. Spesielt ettersom Boeing har klart å skaffe seg mange uvenner .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Det vesentligste var at 767-200 plutselig var for liten og Boeing fikk ikke sjansen til å 'oppjustere' budet til en mer egnet frame....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Nå sies det jo da at A330en rett og slett er for stor, og når man ser litt på detaljene så gir det jo faktisk mening. KC-X programmet er ment for å erstatte KC-135R tankflyene, og A330en er betydelig mye større en KC-135.
KC-135R: Lengde: 136ft (41.53m) Vingespenn: 130ft (39m) MTOW: 322,500lbs (90,700kg) KC-767: (Så vidt jeg har forstått det så er KC-767A basert på 767-200ER, mens KC-767 Advanced, som jeg går ut i fra er Boeings New Gen Tanker som de så fint kaller den er basert på 767-200LRF, med nye større skjermer fra 787, og med Winglets, men ellers er vel de utvendige spesifikasjonene lik?) Lengde: 159ft (48.5m) Vingespenn: 156ft (47.7m) MTOW: over 400,000lbs (181,000kg) KC-45A: Lengde: 192ft (58m) Vingespenn: 197ft (60m) MTOW: 507,063lbs (230,000kg) Det at KC-45A er så mye større begrenser vel mulighetene for blant annet eventuell Breakaway for SAM som Boeing viser at KC-767 skal være flink på (Slik jeg ser deres video gjør de vel nesten 90* bank) http://www.youtube.com/watch?v=DrYU3rUIntA
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta trekker seg ut av Narita | LN-MOW | Flyforum | 8 | 02-08-2019 16:13 |
Bjørn Kjos trekker seg | kekker | Flyforum | 5 | 11-07-2019 11:35 |
United trekker seg helt ut fra JFK | Discus | Flyforum | 2 | 17-06-2015 18:42 |
Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge? | intotheblue | Småprat | 13 | 18-04-2013 00:11 |
CAU-lederen trekker seg | FlightDeck | Flyforum | 5 | 02-06-2010 16:15 |