![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Klart det vekker debatt, nå er det jo slik at det er jeg og du som i prinsippet er staten, og siden staten brukte 800 millioner kroner ved siste emisjon, tilsvarer dette ca 166 kr per hode i Norge. Eller opp til 1000 kr for en typisk norsk familie.
Og spørsmålet er jo hva vi nordmenn har får igjen for denne investeringen. Siden SAS Norge går i overskudd er det i hvertfall ikke i Norge pengene ender. Så sluttingen må jo være at pengene ikke går med på å gjøre folks flytur i Norge bedre, men heller flyturen ut i verden lenger.
__________________
Fly your dreams. |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Det er helt riktig. Men du og jeg (det vil altså si staten) må også ta med i vurdringen hva man sitter igjen med om man ikke bruker disse 1000 kronene pr. familie, både i rene økonomiske tap og i form av hvordan man som eier kan påvirke tilbud, organisajson og struktur i selskapet.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Ja man ser jo hva vi i Norge har klart å påvirke av strategiske valg.
Hva med økonomisk tap ?, staten og vi lever jo av mva inntekter som kommer fra økt turisme, og helst ikke at Ryanair tar over innenriksmarkedet, med utenlands arbeidskraft. Uansett så er det herlig å høre denne uttalelsen fra Giske, tror jeg liker denne mannen mer og mer.
__________________
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 07-02-2010 at 10:18. |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
|
![]()
Jeg er ganske sikker på at dette er et spill, og selv om jeg ikke er begeistret for Giske, kan det se ut som om han spiller spillet godt. Jeg er ganske sikker på at Staten vil tilføre SAS mer egenkapital dersom det trengs, men ikke uten vilkår!
For det første må de se resultater fra core SAS. Ellers ville all form for egenkapital tilførsel være helt meningsløs. For det andre bør de kreve noen innrømmelse fra de andre eierlandene. Her tenker jeg spesielt på IC operasjonene. Siden IC står for 50 prosent av tapene, bør kanskje SAS revurdere sin IC strategi. Dersom de velger å beholde IC, bør de kanskje se nærmere på hub strukturen! Satt litt på spissen, det er ikke i Norge SAS taper penger, og nordmenn bør ikke subsidiere interkontinentale reiser for svensker og dansker. |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Er enig, hvis de tre stater skal skyde flere penge ind i SAS, så skal der være resultater af Core SAS. Ser man rapporten for Q3, virker det dog også til at være tilfældet.
Om staterne skal stille yderligere krav til ændringer i SAS, herunder IC, tvivler jeg på er en god idé. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være behov for ændringer, herunder også på hub-strukturen. På dette område kunne der godt være behov for en opstramning. I dag har CPH for få ruter mod nord til at dække nok rejsekombinationer med et skift, mens OSL har for få mod syd. Om der skal nyt til for at få penge, hvad skulle det i givet fald være? Det overraskende kunne være, hvis SAS bad om penge for at gennemføre en fusion med Finnair, men nok tvivlsomt. Lars |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#87 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel vel, det er mye rök foran morgens presentasjon av 4.kvartals resultat.
En ting er sikkert, det blir blodröd for SAS. Den egentlig spennende ting er hvor mye de har tapt operativ i 4.Kvartal. De som har lest oppmerksom November og Desember tallene, vet at det ikke gikk bra. Jansson og Co stadig hever at det gar foran planen, men jeg ikke ser det slik. Man har tapt mye terreng i forhold til konkurranse, og verst av alt, man har ikke klart a snu bedriften lang nok slik at det i minst kommer ut positive operative tall. Stigger oljeprisen 10$/fat, har SAS en riktig stor problem. Det er bare naturlig at de statene star seg na kritisk til en ny kapital-innspröyting. SAS selv har nesten horet seg til LH og bedt om oppkjöp, men etter en kik i boka viste LH kald skulder til sitt allianse-partner. Historien har vist at dersom en selskap gar konk skaper det alltid ny tomrom for nye selskaper a bygge seg opp. En failure av SAS kan ogsa vaere en sjans for en ny, rendyrket og bedre selskap som ikke har 34 bremseklosser pa sine 3 beina...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
|
![]() Quote:
Mitt poeng var at dersom IC operasjonene skal fortsette, bør SAS gjøre en vurdering av hvilket marked de bør satse i. Kanskje de bør flytte avganger fra ARN til CPH eller omvendt. Dette bør selvfølgelig avhenge av hvem (nasjonalitet) som reiser, og hvilken klasse de reiser i. Altså rene kommersielle betraktninger skal ligges til grunn, ingenting annet. |
|
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
IC-hub bør placeres der, hvor flest af SAS's kunder kan komme nemmest gennem, samt et sted, hvor færrest vil smutte via Europa, f.eks. Amsterdam Hvad angår at have destinationer med to ruter, undrer det mig, at man ikke satser anderledes. I stedet for at flyve to gange på samme tid fra f.eks. EWR til CPH og ARN, hvorfor så ikke på to forskellige tider? Kan så være en til hver eller begge til enten CPH eller ARN. Lars |
|
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
I tillegg er man avhengig av relevante slottider ved destinasjonen.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
#91 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Slots ved destinasjon er ikke problemet, siden dette er Grand-fathered slots som SAS har. Man kan bytte /kjöpe dersom man trenger andre slots.
Det med IC er en realt problem. Man har med ARN og CPH to flyplasser og det er soleklart at dersom man velger a konsentrere seg pa en av disse, sa vil heile IC operasjon bli bedre og gir muligheter for 1-2 nye ruter. Men samtidlig apner man flanken og paxene fra den andre flyplass lekker ut med andre selskaper. Jeg for min del mener det vil vaere klok a gjöre en ting riktig en to ting med halv hjerta. En konsentrert IC op med bedre nettverk og rutetider har ogsa en sjarme som vil tiltrekke nye kunder...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Skulle oljeprisen stige, så er ikke SAS alene om å ha et problem. Det samme vil gjelde alle konkurrenter. Og hva gjør man da? Jo, man øker prisene og/eller legger på fueltillegg. |
|
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hvis SAS skulle gå konkurs, så skal OSL,ARN og CPH jo nok forvente endog meget store
indtægtstab,,,DK,NO og SE skal samtidig forvente store indtægtstab ifm med manglende indbetalte landingsafgifter osv osv Der vil ikke være nogen luftfartsmæssig udvikling i Skandinavien i lang tid fremover..og sidst med ikke mindst...Der er mange mange tusinde mennesker der mister arbejde,,,underleverandører til flyselskaber og lufthavne i hele Skandinavien vil gå konkurs. Så skulle nogen ønske SAS konkurs er det ikke bare en simpel sag, og det er jeg sikker på at alle involverede er sig selv meget bevidst om, så en konkurs hos SAS rammer ikke kun ansatte i selskabet, men mange mange andre bliver taget med i faldet Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Ja dette ser bra ut til å være SAS. Kvartal etter kvartal, år etter år har SAS meldt om fantastiske tap. Man får en slags surrealistisk følelse når man er vitne til dette. Er det i det hele tatt noen som ser for seg på hvilket tidspunkt staten skal stoppe kapitalinnsprøytningene i SAS, eller er det greit at dette fortsetter nærmest til evig tid. At dette skjer som styrking av egenkapital fra eksisterende eiere er helt uinteressant. Emisjonen i fjor har vist at det førte til en ting - flytting av norske arbeidsplasser til Sverige - akkurat som mange kritikere varslet ville bli fasit. Statens kapitalinnsprøytning i SAS fører til en ting og det er at SAS kan fortsette sin massive prisdumping av billetter.
Dette kalles for konkurransevridning og eventyrer konkurrerende selskaps fremtid, selskap som prøver så godt de kan å drive med overskudd uten statens hjelp. Skal luftfarten i Norge hjelpes må det bli gjennom bedring i rammevilkår for ALLE selskap, ikke bare SAS. ![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
TCAS, hver operativ resultat med en MINUS tegn er en problem. Etter alle spare-tiltak ma de egentlig komme ut med 400-500 Mio i pluss operativ. A si at SAS er vant til dette er spesielt, men likevel riktig. Men dette er all tegn for en ikke-sunn bedrift...
Stigende oljepris vil vaere en stor problem for SAS. Fuel Surcharge hos SAS... Hörer jeg en gebyr? Kan man ikke innföre uten a fordumme seg selv og före "vi har ingen gebyrer" reklame til ad-absurdum??? Öke prisene??? Dermed vil man passe flere pax til konkurrenter. Ergo man ma hedge -> noko som binder cash som man egentlig ikke har til overs. Likvidetet er i dagens marked konge, binder du store belöp i hedges, har du mindre andre steder. Dette er pengene som egentlig ma brukes for a oppjustere Business Class produkt til en snitt-nivea i Europa.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Jeg tror Giske har bedre grunn til å si nei denne gang. Tidligere har det jo også vært snakk om at Skandinavia bør ha et IC nettverk, men etter at Norwegian har annonsert sin IC satsing, så faller jo dette argumenter mer og mer vekk. Vi kan faktisk klare oss meget bra uten SAS sin ulønnsomme IC ruter.
Den dagen SAS legger ned sine IC ruter, står nye selskaper i kø for å starte lønnsomme IC ruter fra OSL, CPH, ARL. Ikke minst Norwegian.
__________________
Fly your dreams. |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
|
![]() Quote:
Det er kjempetøft at Norwegian satser på IC, og gleder meg veldig til å se dem realisere planene sine. I fremtiden blir det derfor veldig galt om Staten skal subsidiere billige billetter gjennom å tilføre egenkapital. Hvis SAS tror på SAS i fremtiden, bør Staten nå gjøre som alle andre eiere som tror på selskapene sine, tilføre egenkapital! |
|
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
For oss i omlandet rundt TRF er helt klart TRF-AMS det beste (og billigste) alternativet
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
#100 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Det har vært nevnt her flere ganger at flere av SAS sine konkurrenter sitter med mer eller mindre ferdige planer i skuffen, klar til å hoppe inn i markedet om/når SAS går over ende.
Om SAS går konkurs så er det SAS som forsvinner, ikke potensialet i markedet. I motsetning til hva folk liker å tro er konkurser stort sett en sunn opprydding i markedet. -A |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathen inn på det norske markedet. | catocontrol | Flyforum | 29 | 25-09-2013 19:33 |
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram | Desk pilot | Flyforum | 1 | 04-09-2007 08:50 |
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter | memphis_belle | Flyforum | 18 | 13-06-2006 14:14 |
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. | Herlov | Flyforum | 11 | 14-12-2005 18:09 |
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? | Fokker 50 | Flyforum | 1 | 24-11-2005 18:10 |