![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
For Norwegian ser det ut til å være et veldig stort problem. Ifølge denne artiklen fra TV2, har de fått 20 bøter fra England i høst. 20x18.000 kroner.... Det blir penger av slikt. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...s-3062672.html Jeg vet ikke hva andre får av bøter, men på Torp har vi ikke fått en eneste bot fra Storbritannia i høst. Status for siste år er to bøter. Og det var dagen etter det ble visumplikt for folk fra Veneuala som skulle til UK. Så den var litt spesiell. Sett i sammenheng med hvor mange reisende vi har til UK fra Torp, så er resultatene formidabelt gode i forhold til Norwegian . Men så er det også IMM som er in charge på det området på Torp. ![]() IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
|
![]()
Jo det finnes. Men den informasjon er ofte fremstilt veldig tungvint. Også må de på check-in forstå det som står der og faktisk vite hvordan det brukes... Opplæring rundt dette tror jeg det slurves mye på
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Tja... Det er grensekontrollører som er ansatt i Politiet og har begrenset politimyndighet. Jeg vil si det er Politiet som utfører passkontrollen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Utfordringene på dette området blir ikke bedre av at stadig flere kommer rett på gate uten å ha vært innom innsjekk først. Folk bruker automater, internett osv. Ofte er det når passasjeren går ombord som er eneste kontrollpost fra flyselskapets side. Og med det tidspresset man har der, kan det fort oppstå feil.
Her må det være nøyaktighet fra A til Å for å unngå feil - og bøter. 25 minutters turnaround på 189 seter har sine utfordringer, også på pass-siden. Jeg er spent på hvordan Ryanair vil klare seg på Rygge når de starter for fullt der. Er det mye nye folk uten erfaring på dette, er jeg redd bøtene kan komme på løpende bånd.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Da jeg jobbet i The Norwegian Flagcarrier, var slurv noe som IKKE var forenelig med flydrift i noen sammenheng, det skjedde til tider men da ble det tatt tak i asap. Er det "nye tider nye skikker" nå?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]() Quote:
Enkelte selskaper legger også ut denne informasjonen så passasjeren selv kan sjekke hva som trengs av dokumentasjon. F.eks. Delta gjør dette. http://www.delta.com/planning_reserv...tion/index.jsp |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,583
|
![]()
Samme regelen burde Norge praktisere på innreise til Norge.
Britene har hatt denne regelen i mange år og det virker. På utreise idag tidlig til ABZ ble mitt pass grundig studert selv om politibetjenten kjenner meg godt gjennom mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Alle land i EU/Schengen vil etterhvert innføre APIS. Jeg jobbet med dette da jeg var i SITA og britene var blant de ivrigste. Andre er ikke like interesserte og det er derfor dette drar ut i tid ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Det slurves nok på ckin, og dette skyldes i min mening aller mest dårlig og manglende opplæring. Men grensekontrollørerne som sitter på non-Schengen for avreisende pax er ikke til å stole på heller. Her slipper man igjenom både pax med utgåtte pass, pax som har gått feil og skal reise intra-Schengen, og litt annet.
Og har du gått inn på non-Schengen av en feiltagelse, så er det ikke bare å gå ut igjen. Ihvertfall ikke om du ikke har norsk pass. Man får håpe på at dem er bedre på ankommende pax... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Grensekontrollen sjekker vel bare at du har gyldig pass og har vel strengt tatt ikke ansvar for at pax har gyldig visum ut til den store verden, eller tar jeg helt feil?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Politiet på Torp ihvertfall, sier at deres oppgave er å sjekke om passet tilhører personen som innehar det, at det er ekte, og at det er gyldig. Deres oppgave er ikke å sjekke hvor passasjeren skal, eller om de har visum til dit de skal. Enkelt og greit. Flyselskapet, eller handlingagenten, har som oppgave å sjekke allt. Det er de som får boten dersom jobben ikke er gjort. La oss tenke oss en nigerianer som skal til London. Han går til passkontrollen, og politiet sjekker at passet er ekte, at det ikke er utgått på dato, og at det er denne nigerianeren sitt, og ikke en av hans venners pass. Da har de gjort jobben sin. Flyselskapet må vite at en nigerianer må ha visum til England, og må sjekke at han har gyldig visum. Har han ikke det når han kommer til London, får flyselskapet bot. Det er de som har gjort feilen. Ikke politiet. Når det er sagt, så er det Norwegian som får boten, men jeg håper og tror at de videresender den til sin handlingagent. Det er jo faktisk de som ikke har gjort jobben sin godt nok. På Torp hadde jeg besøk av Chief Immigration Officer i London. Hun og jeg brukte flere timer på å gå igjennom våre rutiner og prosedyrer. Vår historikk ble vurdert, og den ble satt opp mot antall reisende. Hvor mange feil blir gjort, i forhold til hvor mange folk vi sender. Hvor mange vi stopper som ikke får reise ble vurdert. Etter en grundig gjennomgang fikk vi noe som heter Approved Gate Status, og det betyr at rutinene våre og resultatene av jobben som gjøres er godkjent. Vi blir da fritatt for bøter dersom vi skulle gjøre en feil. Denne statusen blir gitt for et halvt år av gangen, og blir hele tiden vurdert. Kun halvparten av de i Europa som har søkt om AGS fikk søknaden innvilget, og mange mister den hurtig etter de får den, hvis ikke de leverer gode resultater. På Torp har vi AGS, og det er vi stolte av. Det er et resultat av hard og god innsats, og at vi har orden i sysakene. Her er mer om AGS: http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/ab...s/applyforagc/ IMM
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 15-12-2009 at 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Dere kanskje hoppet over den biten der jeg skrev at det har skjedd, og ikke bare én gang, at pax med UGYLDIGE pass har passert grensekontrollen ved inpassering på non-Schengen, og at dette har blitt oppdaget først av handlingagenten på gate?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
Hvordan kan flyhandler sjekke om pass er falskt eller ikke når Grensekontrollen og politi også har problemer med det til tider? tv2.no http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&gl=no
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Klart at det kan gjøres en bedre jobb enn det gjøres nå, men det sier litt når det sitter folk med, jeg antar, spesialkompetanse og et i forhold til handlingagenten veldig snevert ansvarsområde, og likevel feiler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Man får ikke bot fra UK hvis det er et falskt pass og det er en god forfalskning. Et pass hvor det er en så dårlig forfalskning at man burde oppdaget det, gis det bot på. Når det er sagt, så tipper jeg at minst 18 av disse 20 bøtene var på grunn av manglende visum. Det er ene og alene flyselskapets oppgave å sjekke. Politiet/grensekontrollen sjekker ikke dette. De ser kun at passet er ekte, innenfor gyldighetsdatoen, og at det er samsvar mellom hvem som reiser og hvem som er i passet.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Gunnar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Utgående 'passkontroll' er som allerede nevnt ingen dokumentkontroll. Det er kun en ID-sjekk. Derfor blir det feil å blande denne inn i diskusjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
Når jeg har reist med BA og har sjekket inn på automat, har jeg måttet registrere passet. Dette opplevde jeg ikke den ene gangen jeg reiste til London med DY.
Kanskje DY også burde innføre lesing av pass på innsjekkingsautomatene sine? Så unngikk de kanskje dette problemet..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IRIS i UK (automatisert passkontroll) | Discus | Reiseforum | 3 | 01-10-2013 08:27 |
SAS og passkontroll | Klgn | Reiseforum | 29 | 07-01-2013 10:40 |
Automatisk passkontroll på OSL | Discus | Reiseforum | 13 | 16-12-2012 20:08 |
Passkontroll i verden.. | SQ 777 | Reiseforum | 3 | 20-09-2009 20:49 |
Dårlig av Norwegian | SAJblue | Flyforum | 33 | 08-05-2005 14:51 |