Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2009, 23:53   #41
Joker7913
ScanFlyer Blue

Default Re: Cimber søger investorer

http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1885539.ece

Krisen er åbenbart meget akut hos NB.

hurtigt gæt: Er NB/QI i luften i sin nuværende form når sommerfartplanen starter? Mit gæt er NEJ
Old 14-11-2009, 00:31   #42
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Om det er så akutt som artikkelen gir uttrykk for, kan man kanskje heller spøre seg om hvor mange dager av det nye året det nåværende selskapet får med seg?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2009, 08:33   #43
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

I relation til de allerede skrevne sider om Cimber står der at læse på EPN.DK at Cimber
er i større krise end hidtil antaget.
Læs her....http://epn.dk/investor/article1882075.ece
Hilsen
Ole

ups...forkert link..her er den rigtige..http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1885539.ece

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 14-11-2009 at 08:34. Reason: forkert link
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2009, 15:49   #44
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1885539.ece

Krisen er åbenbart meget akut hos NB.

hurtigt gæt: Er NB/QI i luften i sin nuværende form når sommerfartplanen starter? Mit gæt er NEJ
For mig at se kommer det helt an på om børsnoteringen kommer
i hus eller ikke !

Pt. taber de 25mill. pr kvt. (jeg ved det er regnskabstal, ikke likvider)
Går børsnoteringen igennem tipper jeg de holder mindst 1 år, og
til den tid kan det se anderledes ud !
Old 15-11-2009, 15:07   #45
tiemand
ScanFlyer Blue

Quote:
Pt. taber de 25mill. pr kvt. (jeg ved det er regnskabstal, ikke likvider)
Det er vel kanskje ikke så mye likvider igjen å tape når de skylder 100mio. DKK de ikke klarer å betale?
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 21:38   #46
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Cimber vil snart vaere i nödt a slakte hellige kuer. Det kan ende opp a selge noen slots, ruter + kunder til konkurrenter. De har jo noen assets av verdi. En kort kik pa den morgenslots ved LGW viser at de kan vaere gull verd. Her kan Cimber forsöke a hente ut en deal med enten easyjet eller Norwegian. Salg av slots mot en belöp av cash pluss transport av disse som har alrede booked med QI. Samme gjelder for CDG slots. Forhandler de god nok, sa vil de fa nesten inn den belöp de vil ha na via nye aksjer.

Leverandör-kreditter lyder ikke godt. Det viser at kassa er tom til bunn og bare de aller-viktigste regninger kan betales.

Man kan bare hape at ledelsen i QI er klok nok a höre klokken tikke. Ellers ender de opp som Sterling.

De har definitiv en sjanse. En ny sjef kommer pa banen og det er jo ikke helt uvannlig at man nytter sjansen og presenterer samtidlig med en ny sjef en ny fokussert strategi.
Old 15-11-2009, 21:50   #47
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Jeg husker når Cimber tok over deler av Sterling og endra sin markedsstrategi, så var det mange her på forumet som ikke så for seg hvordan Cimber Sterling skulle klare å tjene penger på et såpass difust konsept. De var jo før et selskap som frakta passasjerer som ikke var så veldig prissensitive, nå er det et kvasi selskap som skal både selge mange seter til lavpris, men fortsatt holde på de gamle kundene. De på forumet her viser seg til stadig å ha langt på vei rett i sine antagelser. Jeg har ikke trua på dette selskapet, hvis Cimber Sterling skal overleve så må det skje forandringer veldig fort!
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 16:16   #48
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Cimber Sterling mangler DKK 100 millioner, og halvparten må innfris til kreditorene ASAP, den andre halvdel har de fått utsettelse på til ut desember.

Klokkene ringer for selskapet, og i kampen mot Norwegian og Transavia, stiller de dårligst i Danmark.

Man må få vekk noe volum i markedet, og Cimber Sterling står kanskje nærmest for hugg.
Tør pax'en bestille biletter her i ukene fremover?

T-H
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 18:36   #49
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Tør pax'en bestille biletter her i ukene fremover?

T-H
Jeg har netop tilrådet bekendte til IKKE at gøre det. De tog LH istedet for
Old 16-11-2009, 20:51   #50
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

og jeg har booket bonusreise for hele familien med QI 11DEC..... (og jeg som trodde Obama var mitt største problem)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 21:58   #51
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Jeg er redd dette er starten på slutten for QI.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 00:07   #52
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
og jeg har booket bonusreise for hele familien med QI 11DEC..... (og jeg som trodde Obama var mitt største problem)
Jeg har stor tro at det bli en ny runde a la hva skjedde etter Sterling konkursen. Alle aktörer sammler sine muskler i bakgrunnen, DY jakter etter mer kapasitet, HV har 2 fly som de kan disponere men som utlöper pa leie-kontrakt og FR har en stor haug av fly som vil sta pa bakken ved STN uansett og som reaktiveres snart.

For de som har booked Bonus-Billetter er det jo en annen ting, siden du har booked jo ikke en Cimber Bonus men strengt tatt en SAS Bonus, sa er SAS juristisk sett din kontrakt-partner, noe som medförer at de vil vaere i nöd a ordne opp for deg. Selvsagt ingen pent situasjon.

Men jeg forventer at QI starter a selge sine assets för de go belley up. At de gar belley up dersom de forsetter 737-ops er det ingen tvil om, det er bare en spörsmal av noen fa uker. Tida haster og QI sitt (ny) ledelse skulle ikke kreve for mye for sine assets, ellers blir det bare skifteretten. De har en minimal-sjanse, men de ma handle snart. Og det blir for QI en Canossa-gang, uten tvil...
Old 17-11-2009, 08:35   #53
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Tja hvis QI går på halen vil DK-indenrigs blive reduceret til
morgen og aftenafgange mellem AAL-CPH-BLL !

JF. børsen har de en plan B
Quote:
Da Cimber Sterling fremlagde sit prospekt i sidste uge fremgik det, at hvis det ikke lykkes at opnå minimumsprovenuet på 250 mio. kr., skal selskabet skaffe kapital på en anden måde.

Det vil sandsynligvis ske gennem en rettet emission, hvor investorer overtager en del af virksomheden mod, at de skyder ca. 75 mio. kr. ind "til selskabets fortsatte drift", som det hedder i prospektet.
http://borsen.dk/investor/nyhed/170284/

Og nu er det kontant betaling ved kasse 1 for business kunder!

Quote:
Samtidig med at den økonomiske krise i Cimber Sterling vokser, bliver forretningskunderne mødt med nye krav om at betale for flybilletterne samtidig med bestilling.

Hidtil har forretningskunderne først betalt, når billetten blev udstedt af rejsebureauet kort før afgang - i lighed med praksis hos bl.a. SAS og andre traditionelle flyselskaber.
http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1887683.ece

Last edited by Jan; 17-11-2009 at 08:47.
Jan is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 10:04   #54
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Cimber søger investorer

Jeg får en en litt dålig følelse for Cimber, etter å ha surret litt rundt på nettet. Bl.a. kom jeg over en uttalelse fra formannen i dansk FPU (Flyvebranchens personaleunion), der han oppfordret folk til å ikke kaste seg på medias interesse for saken, da han mente at enda mer negativt fokus på saken ville gjøre vondt værre. Og så viste han til at Cimber er et selskap med seriøse avtaler for de ansatte...

Det er klart at man her vil prøve å "ri av stormen". Og logisk nok, enda mer "støy" rundt selskapet vil kunne vanskeliggjøre fremdriften mot børsen / få inn mer penger.

Jeg kjenner ikke Cimber Sterling særlig godt, men for de ansattes skyld håper jeg de klarer dette. Men det er overkapasitet i markedet, og Cimber Sterling ser ut til å være det svakeste kort i samlingen.

Kan noen her fortelle meg litt mer om Cimber Sterling's planer fremover, om de fremdeles har SAS-ansatte på kontrakt hos seg (i kabinen og på flight deck), ellers annet interessant om firmaet!

Jeg vet at de har hatt rimelig mye snag på sine CRJ200 (har selv opplevd det, med dem), etc.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 10:24   #55
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Samtidig med at den økonomiske krise i Cimber Sterling vokser, bliver forretningskunderne mødt med nye krav om at betale for flybilletterne samtidig med bestilling.

Hidtil har forretningskunderne først betalt, når billetten blev udstedt af rejsebureauet kort før afgang - i lighed med praksis hos bl.a. SAS og andre traditionelle flyselskaber.
Og i praksis betyr det at Cimber forsøker å redde egen butikk ved å låne penger av de forretningsreisende for en reise de kanskje skal gjøre i fremtiden? Hva skjer om reisen avbestilles? Blir ikke det mye ekstra administrasjon av penger? Hvem er villig til å reise med Cimber på slike betingelser? Og hva er egentlig standard for slikt hos f.eks. DY og tilsvarende konkurrenter?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 10:36   #56
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

I tilegg går Cimber inn i vinterhalvåret som ikke akkurat er kjent for å gi overskudd på driften. Sorry, men her tror jeg det fort blir slutt.

Desverre er jo dette et tegn på at det er betydelig overkapasitet i det Danske markedet. Jeg er redd en må ut for at de andre kan tjene penger. Det er hva det Danske markedet er tjent med på lang sikt.

Tipper DY smeller til skikkelig fra Billund dersom Cimber takker for seg.
Old 17-11-2009, 12:58   #57
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Så vidt jeg ved udløber wetlease aftalerne SAS/Cimber ud til næste forår....og imho så tror jeg at hvis ikke de forlænges til den tid(og jeg tror det ikke, men har ikke noget at have det i) så vil løbet være slut senest til den tid.
Egentlig synes jeg det er sørgeligt at se et selskab som Cimber ryge ud i disse problemer.
Du kan altid være bagklog og sige at de ikke skulle have involveret sig i B737 drift, men holdt sig til det de var gode til, nemlig ATR trafik
Men QI ville expandere og det er ikke gået så godt som de havde håbet på.
og en af grundene var jo blandt andet at det overtog et allerede "dødsdømt" selskab.
Du kan nok sige at de var på "det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
---
Det bedste de nok kan gøre er at likvidere deres B737 ops og gå tilbage til det, de var gode til, ATR trafik.
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 13:37   #58
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Så vidt jeg ved udløber wetlease aftalerne SAS/Cimber ud til næste forår....og imho så tror jeg at hvis ikke de forlænges til den tid(og jeg tror det ikke, men har ikke noget at have det i) så vil løbet være slut senest til den tid.
Iflg. deres Årsrapport for 08/09 udløber de sidste i 2011.

Quote:
Koncernen har ligeledes indgået aftaler om udleje af fly og mandskab til SAS (wet lease)
samt fly (dry lease) til et par mindre flyselskaber. I alt er der pr. 30. april 2009 udlejet 10 fly
på operationelle leasingvilkår, heraf 8 som "wet leasing". Leasing aftalerne er baseret på en
fast månedlig leje samt en variabel del, der afhænger af et bestemt timeforbrug.
Kontrakterne udløber i perioden 2009-2011.
http://files.shareholder.com/downloa...rt_2008_09.pdf

Det står på side 58
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 13:38   #59
Isbamse
ScanFlyer Molded

Sånn går det når et lite, men veldrevet nisjeselskap vil blil stort...ved å kjøpe opp restene etter en LCC som gikk på dunken pga fullstendig manglende strategi, og så tilsynelatende bare la denne ikke-strategien fortsette...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2009, 10:16   #60
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Det viser sig nu at ejerne har trukket 45 mill. kr ud af selskabet, hvilket
QI's bankforbindelse ikke ser blidt på !
Spændende hvad det ender med på torsdag hvor der er deadline

Quote:
Cimber Sterling har alvorlige økonomiske problemer, og det er delvist ejernes skyld. De tre søskende Jørgen Nielsen, Hans Ingolf Nielsen og Lone Marie Koch trak sidste år 45 mio. kr. ud af Cimber og tømte dermed selskabets pengekasse.
http://borsen.dk/transport/nyhed/170739/

Edit:
Fejl i JP historie JF. QI
http://borsen.dk/transport/nyhed/170766/

Last edited by Jan; 23-11-2009 at 11:36.
Jan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules