Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2009, 13:30   #1
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Cimber Cimber søger investorer

Da er møntskuffen nok ved at være tom
Spændende om nogen bider på !

Quote:
Nu har vi bevist, at der er plads til Cimber Sterling i markedet. Det betyder ,at vi kan få en helt anden dialog med potentielle investorer end tidligere,” siger Jacob Krogsgaard, medlem af direktionen i Cimber Sterling Group til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Cimber Sterling har ikke ønsket at offentliggøre, hvor mange penge selskabet søger, men ifølge Jyllands-Posten drejer det sig om mellem 50 og 100 mio. kroner
http://www.business.dk/article/20091...port/91005024/
Old 05-10-2009, 14:01   #2
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Cimber søger investorer

Hmm, Cimber trenger penger og vinteren star rett pa dörer. Jeg haper de klarer seg, ellers blir dette en ny dansk flykonkurs snart.

Personlig er jeg overrasked at Cimber ikke er villige a rendyrke sitt operasjon til en klar profil, dvs enten lavpris eller nisje/oppdragsflygning. Na tar man inn nok en 737. Samtidlig lar de lure seg av Norwegian og Transavia inn i nye uprofitable ruter til/fra Danmark.
Cimber har fordelt sine få 737 fly på 3 mini-baser. Dette reduserer lønnsomheten, dette reduserer inntjeningspotensialet og dette reduserer mulighet a bygge opp et nettverk.

Jeg haper det gar bra for Cimber Sterling, men jeg har en visst anelse at de Danskere fikk en eller to timers underholdings av noen fra Møre og Romsdal og nå forholder seg på samme måte...

Likevel kan Cimber selge forsatt noen assets som de fikk med seg da de kjøpte Sterling. Morgen-slots pa LGW er alltid attraktive og det er flere aktører, ikke bare de Oranjene, som er villige a betale noen spenn for disse.
Old 05-10-2009, 14:14   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Ryktene sier at Cimber tidligere i år forsøkte seg på et frieri overfor DY. Det samme gjorde visstnok Sterling noen måneder før de gikk konkurs.

Og hvis de først skal hente inn penger, er ikke da 50-100 millioner litt lite i denne bransjen?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 14:17   #4
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Og hvis de først skal hente inn penger, er ikke da 50-100 millioner litt lite i denne bransjen?

Og da var i første 50.000 i hus

Quote:
Da medarbejderne hos Cimber Sterling A/S i dag klokken 12 blev kaldt til samling på hovedkontoret i Sønderborg, havde de ingen anelse om, hvilken nyhed, direktør Jørgen Nielsen nu havde til dem.
Quote:
Prisen består, ud over den ærefulde titel, af en smuk forgyldt ambolt samt 50.000 kroner, der er øremærket til medarbejderformål
http://www.jv.dk/artikel/748161

serious
Nu er QI's operationer jo langt mindre end DY eller det gamle NB for den sags skyld, derfor er 50-100 bananer nok et godt bud !

Last edited by Jan; 05-10-2009 at 14:22.
Jan is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 14:46   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded

På meg virker det som dette selskapet er på full fart mot stupet. Jeg kan ikke forstå hvordan ledelsen der tenker. Det virker jo som de har tenkt i det siste; la oss forandre oss mest mulig til Sterling, for det gikk jo så kjempebra...

Var ikke dette et noenlunde veldrevet lite dansk selskap som plutselig skulle begynne med alt det de tidligere ikke hadde gjort? Og det midt i finanskrisen.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 15:02   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post

Var ikke dette et noenlunde veldrevet lite dansk selskap som plutselig skulle begynne med alt det de tidligere ikke hadde gjort? Og det midt i finanskrisen.
... i likhet med f.eks. Atlantic Coast/Independence Air .. og da de prøvde seg var det gode tider.

Synd å se gode operasjoner gå fløyten pga stormannsgalskap .. Cimber var gode til det de gjorde. Nå har de tatt seg vann over hodet.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 15:06   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg har forsatt den stygge formening om at SAS hadde noe med NB-oppkjøpet å gjøre - skal ikke forundre meg om de har en fordring i regnskapet på et lån til QI (det burde vel kunne la seg gjemme bort i et offentlig regnskap blandt mange andre fordninger, men det kan kanskje noen med mer regnskapsekspertise svare på?). Kanskje det nå er dags for SAS at kreve noen millioner, i fall de har lånt ut noen, tilbake - og det er derfor nye investorer må på banen?

Spekulasjoner på høyt nivå...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 15:42   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded

Noen som har oversikt over hva Cimber gjør forskjellig fra Sterling? Noe må de jo gjøre forskjellig, ellers går det rett et visst sted.

Ser jo stadig noen fly med vikinghjelm på OSL, hvordan er belegget deres?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 16:14   #9
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Noen som har oversikt over hva Cimber gjør forskjellig fra Sterling? Noe må de jo gjøre forskjellig, ellers går det rett et visst sted.
De fletter bla. finger med SAS, jeg tvivler stærkt på om de bare åbner nye ruter, uden at Frøsundavik er involveret på den ene eller anden måde. Noget der var helt utænkelig i det gamle Sterling. Ligesom JoeW har jeg også min mening om Cimber Sterling/SAS alliancen, jeg er også sikker på at SAS havde en finger med i spillet da de købte Sterling.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 16:31   #10
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hmmm, om SAS virkelig har så veldig mye å styre i Cimber, det vil jeg tvile på. Begge er avhengige av hverandre. Selvsagt er SAS den større partner, men uten Cimber har SAS en problem. En god del Cimber CRJ200 flyr for SAS og/eller med SAS piloter.

Noen hevde her at Cimber Sterling sine lavpris-operasjoner skulle vaere verdt mellom 50 og 100 mio DKK. Det har jeg ingen tro på. Uansett hvilked aktør skulle kjøpe dette, vil enten må nedlegge en stor del ruter pga ulønnsomhet eller forsette å operer med tap. Det rettferdiger ikke en høy pris.
Cimber har ikke bare fridd til Norwegian, men også prøvd sitt lykke med andre aktører, uten at utfallet ble forskellig.

Fra utsiden er det helt forståelig at Norwegian holder seg tilbake. De har jo lært av FlyNordic overtagelsen, og de kjenner god de gamle Sterling-tallene. Husk at NB og DY kunngjorde en code-share sammarbeid kort tid før NB ryked. DY har også fått en dyp kikk i NB sine booking numbers etc da de islendiske eierne forsøkte a selge tapsluget til DY - uten lykke.

For hver aktør som er nå aktive i den danske lavpris-marked er det billigere a sammle opp restene etter Cimber velger å nedlegge 737-ops / går konk. HV vil trolig ikke fly head-to-head mot FR i BLL, DY har holdt seg unna BLL i det heile, og FR har ingen interesse i CPH rutene fordi de føler prisene CPH forlanger er for dyre.

Med dette i hodet kan man bare håpe at Cimber styrelse snart tar smertelige, men nødvendige besluttninger. Ellers vil de risikere heile selskap.
Old 05-10-2009, 16:59   #11
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Hvor sannsynlig er det mon tro at de instiller hele 737 operasjonen sin og heller går tilbake til den kjernevirksomheten de faktisk kan da mon tro?

Eller er de såpass vågale at de holder på til kassa er bunnskrapt?
Old 05-10-2009, 17:19   #12
tiemand
ScanFlyer Blue

Det spiller nok ikke så mye rolle lenger. Kassa er tom og de trenerer årsregnskapet. Verre kan det knapt bli.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 17:46   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Hvor sannsynlig er det mon tro at de instiller hele 737 operasjonen sin og heller går tilbake til den kjernevirksomheten de faktisk kan da mon tro?
Tja ... man skal ikek se bortt fra at de har viklet seg inn i en catch-22 situasjon. Med nyinngåtte leasingavtaler vil det ikke være billig å bryte disse, så da er spørsmålet - hva taper man minst på? Sitte med uvirksomme fly og tape penger på dette eller drive videre og håpe på bedring...?

Det er vel sannsynlig inntekter fra SAS som holder dem flytende - det er jo seter man får fast pris for og ikke behøver å selge selv ..

Time will show ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:13   #14
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Jeg kan nok ikke komme med et positivt QI input her, så det vil jeg ikke forsøge på nogen måde.
Kan bare sige, at den del at QI ops, som forgår med QI CRJ for SAS sikkert ikke forløber som SAS havde håbet. Idag mandag har SAS måttet aflyse en flyvning fra Turku til CPH og en afgang til ABZ= Aberdeen blev vel omkrng 3 timer forsinket.
Egentlig troede jeg ikke at QI havde problemer med B737 ops, og dog...Det er jo en helt anden boldgade, end den de er rigtigt gode til, altså med ATR.
QI har netop annnonceret nye afgange fra både AAL og BLL, og det må jo være for at få fyldt pengekassen op...Deres 737 ops kan umuligt høre til i den billige ende.

Nå det er jo en "never ending story"

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:25   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Det var vel mange som klødde seg i hodet da QI valgte å kjøpe de særgelige restene av NB og i tillegg benytte seg av det noget frynsede Sterling-navnet. Nå tror jeg nok konspirasjonsteoretikerne må ta seg et glass vann, for jeg kan aldri i livet tro at det finnes noen "avtale" mellom SK og QI. SAS har solgt seg ut av QI, og noe har man lært i "Apburen" om ikke å snakke sammen med selskaper man ikke har lov til å snakke med (ref. Maersk Air kartellsaken fra 2001). QI er en viktig partner for SAS i Danmark, både med code-shares på noe ruter og som leverandør av wet-lease på andre ruter.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:37   #16
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Det er rigtigt at QI er en meget vigtig partner for SAS, men det er jo ikke det samme som om at man er tilfredse med det produkt de(SAS) får
Hilsen
Ole

Old 05-10-2009, 18:44   #17
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Jeg fløy med QI til BLL for en drøy uke siden, ned fredag som var utfartsdagen for høstferien her i Norge, og 737-700'en gikk med ca. 70 % belegg, mens hjem igjen mandag for en uke siden var belegget på 48%

Noe jeg stusset mere over enn akkurat paxtallet ombord var faktisk det nye servicekonseptet. Man fikk en kopp kaffe / te / vann, men det var ikke mulig å kjøpe noenting som helst, ikke av hverken drikke, snacks eller varer....Men det igjen er en annen debatt
Old 05-10-2009, 19:04   #18
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

QI bliver lidt mere end spændende at følge i den kommende tid
Hilsen
Ole

Old 05-10-2009, 21:32   #19
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Cimber søger investorer

Litt "off topic", men har ikke Cimber hatt rimelig mye trøbbel med sine CRJ'er?

Sikkert bare en tilfeldighet, men begge de to gangene jeg skulle fly med dette selskapet (fra BLL), var det store tekniske forsinkelser, og den ene medførte en ekstra overnatting på "Propellen" (BLL).

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 21:38   #20
Joker7913
ScanFlyer Blue

Der var engang Cimber var et respektabelt selskab - nu er det bare Sterling!
Reply

Posting Rules