Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2009, 20:51   #21
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver

Aleksander Maaland's Avatar

Default Re: Å vente på FLG...

Har ikke backup av bildene noe jeg skulle tenk på litt før(:S)
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 00:42   #22
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aleksander Maaland View Post
Canon 1000d sigma 70-300 mm .

Har nok ikke brukt auto nei.

Brukte Tv men har hørt at P er bra til fly(?)

Å bildene er etterbehandlet en del ja med Picasa 3.
OK! Greit kamera! Linsen har jeg ikke erfaring med, men burde være helt grei! Bare pass på å ha den på max zoom (300mm) når du tar gjennom nettinggjerde, så forsvinner trådene! Og ha som hovedregel at du alltid har på solblender- det gir ekstra beskyttelse mot riper i glasset (utover hovedfuksjon).

Som tidligere nevnt, ikke bruk Tv før du vet hva du gjør. Den moden kan lure deg til å få uønskede effekter i bildene dine, f.eks liten dybdeskarphet, men også over- og undereksponerte bilder. Følg rådet mitt i forrige melding, og du vil raskt lære deg det grunnleggende!

P er en grei mode å bruke, det skal teoretisk alltid gi beste resultat (i allefall om du bruker stativ). Algoritmene i den moden stiller bestandig inn kameraet optimalt. MEN kameraet tat ikke hensyn til deg og dine oppfatninger om hvordan ev hvor skarpe bilder osv du ønsker. Den gir et teoretisk perfekt bilde om lysforholdene er til stede for det! Om du ikke stiller på andre knapper enn modevelgeren, kan du like gjerne bruke AUTO! Det gir samme resultat. P er der fordi du skal kunne manipulere kameraet vekk fra å bruke auto-innstillingene. Du kan f.eks ikke bruke over/undereksponering i AUTO- det kan du i P! P er derfor etter min mening også beregnet på mer trenede brukere.

Hvorfor er da AV bedre? Jo- fordi du ønsker at både nese og hale på flyet skal tegne skarpt når du måler avstand til nesa på flyet. Dette krever en blender som er noe mindre enn største blenderåpning. Sigmaen din regner jeg med har 3,5 - 4,5 som største blender- og setter du den på 6,3-7,1 er dette tilstrekkelig for å få ønsket dybdeskarphet i motivet! Dog bør du sørge for at du har en sluttertid som du klarer holde stødig. Siden linsen har en brennvidde på 300mm - bør tiden være minst 1/300sek- derfor er 1/400sek en bra tid å prøve å oppnå. Derfor følg med.

Jeg klarte ikke lese av Exif-dataene på bildene dine- men det gjorde visst CNO1015 og Polaris. Ut fra dette gir det meg følgende:
Du brukte Tv og stilte inn 1/200sek- noe som gjorde at flere av bildene var ute av fokus- i tillegg valgte kamera en blender på 11, som i seg selv skal gi skarpe bilder, men det er å sløse med blender så lenge du har en sluttertid som ikke gir deg tilfredstillende bilder. Derfor prioriter blender - og følg med så du får tilfredstillende tider. Etterjuster når lyset endrer seg!

Har prøvd å skrive dette på en lettfattelig måte, men er det for teknisk, si fra! Håper med dette at du følger mine råd- jeg er sikker på at du vil få bedre bilder! Prøv om du kan få greie bilder rett ut av kamera i første omgang, så kan du redigere dem etter hvert som du kjenner kameraet bedre. EOS 1000 skal være et ganske avansert kamera, så potensialet er der!

Skal du etterbehandle- prøv med Auto-Levels, Auto- contrast, ev Auto- color, ev Quic-fix. Til slutt en lett oppskarping, Vet ikke om dette finnes i Picasa, men det finnes sikkert noe tilsvarende, så kan du bryte deg på mer avanserte ting senere. Slik begynte nå jeg, og jeg har lært meg tingene etterhvert, og lærer stadig nye ting. ( jeg startet med speilrefleks i 1970, og med digital bildebehandling i ca 1996- og er ennå ikke utlært).

Og en ting til slutt- for din egen del- ikke slett bildene dine med en gang du har lagt de ut her. Det kan hende det er artig/interessant å ta de fram senere også! Jeg driver for tiden å sletter de dårligste bildene jeg tok i 2004(fra mitt første digitale speilrefleks)!

Dag
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 08:16   #23
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver

Aleksander Maaland's Avatar

Takker for tips Da har jeg noe å teste ut på søndag
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 09:36   #24
oddi
Banned

Quote:
Originally Posted by Aleksander Maaland View Post
Takker for tips Da har jeg noe å teste ut på søndag
Sammen med meg
oddi is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 15:59   #25
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Ja, men nå må det ikke bli mer off topic oddi!
svgspotter is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules