![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hadde tatt for lang tid når man ankommer OSL kl 11 og flg startet 16.
Da ble det noe spotting ved 01R/19L med LN-A330 aka Even. Vi gikk oss litt vill i skogen da vi tenke å gå til 01R å gå langs gjerdet. Der var det visst elgegjerde men vi fant et hull til en raspteplass å ble hentet. Jeg har et nå 3 dager gammelt kamera og dette blir de første speilrefleks bildene mine her på scanair. Ikke skyt meg ![]() Setter pris på tips om hvordan jeg kan bli bedre ![]() BTW: Slet litt med "halvt" motlys. Det ser dere gjerne på flyene under "approaching minimums". Nok prat. Den sekstusende B: ![]() 757en kler skjemat til ice enormt godt. ![]() Flying finnish man: ![]() ![]() ![]() ![]() Må være godt å få komme ut etter en lang nok tur med denne: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takk for at du tok deg tid til å kikke ![]() Edit: Ser at photobucket har ødelagt litt av kvaliteten, skal en tur ut nå snart for og få thai. Får håpe solen kommer fram snart. Last edited by Aleksander Maaland; 10-10-2009 at 05:24. Reason: legge til tekst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Litt vel mye kontrast etter mitt syn, men det er bra du prøver deg frem =)
Variert og bra skla du ha! skulle jeg si noe mer så ville det vært å croppe bildene litt og rette opp horisonten. Dette kan bli gjort i gratisprogrammet Picasa 3 ![]()
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Digger de første bildene, kontrast+oppskaringsarbeidet har laget en kul effekt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Himmelen på noen av bildene dine blir veldig utbrent.
Men allikevel har du fått frem en OK effekt, selv om jeg personlig er for en litt mer naturtro (eventuell kunstnerisk om motivet skulle tilsi det) tilnærming når det gjelder bilderedigering. Liker at du tar i bruk gjerdet, som som oftest kun er til bry, TAP bildet med gjerdet ble spesielt bra! Lykke til med bruken av speilreflekskameraet ditt, jeg gikk til innkjøp av Canon 350D for 3,5 år siden, og har like mye glede av det fortsatt ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gratulerer med nytt kamera... Ta mange bilder (eneste måte å bli bedre på...), lær deg kamera - og ikke minst, ha det gøy med fotograferingen. Så kommer nok resultatene etter hvert. Lytt til saklig kritikk, ikke ta deg nær av det ved å gå i forsvarsposisjon, de fleste vil nok ønske at du tar lærdom av hva de skriver, og mener ikke noe vondt med det...
H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 11-10-2009 at 18:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fine motiver, noe rare/gule (?) farger, men nå sitter jeg på en låne Dell PC (grøss) så jeg vet ikke helt hva som er normalen her...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Aleks: I grunnen så syns jeg bildene dine er bedre uredigert, enn redigert med det standard programet ![]() ![]() Når skal vi ut på Sola neste gang? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er hærverk. Bildene er blitt helt ødelagt av etterbehandlingen. Sorry ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vi tar ikke litt i nå Mowinckel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Kanskje det .... men det er nå min mening. Kunne tenkt meg å se et uredigert eksempel av ett av bildene - f.eks. Iceair'en - , så kan kanskje en av redigeringsguruene komme med litt tips. Vi har alle litt å lære på den fronten - jeg også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Ser at du har postet bilder fra samme sted - nekter å tro at originalene er så forskjellige ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Greie bilder dette
![]() ![]() Et annet tips fra meg er at du eksperimenterer litt med blender og lukker. På en lys solskinnsdag, prøv å sette ISO til laveste nivå og blender til 8-9. Start med lukkerhastighet på 1/250 sekund og sikt mot for eks en ILS-stasjon og ta et bilde. Er bildet mørkt skrur du lukker hastigheten litt ned (til 1/200 sek for eksempel) og tar ett bilde til. Er det for lyst setter du hastigheten opp litt (til f.eks 1/300 sek). Når bildene blir omtrent helt like som "virkeligheten" lar du innstillingene stå der de er best. Men gjør slike innstillinger ofte - lysforholdene kan forandre seg fort! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
fine bilder, men ser ut som to har tatt litt vel i når det gjelder, brightness/contrast tool'n
![]() |
#14 |
Crew Chief ass.
|
![]()
Som andre her sier så er kontrastene alt for kraftige. Du har noe problemer med eksponeringen også.
Husk å skyt i RAW og ikke i jpg så kan du lett endre dette i ettertid.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror nok ikke det er bare kontrasten som er feil her! Det er mye mer! Om bildene er etterbehandlet i det heletatt kan en jo lure litt på! De er i allefall ikke blitt bedre enn originalen vil jeg tro! Jeg mistenker at du har fotografert på grønn firkant (auto). Dette er ikke heldig i flyfotografering. Hvitbalansen er helt ute å kjøre på flere av bildene. Lyset og da gjerne motlyset har narret kamera til å stille seg inn helt feil.
Mitt tips er at du setter kamera på AV (blenderforvalg) og stiller inn blender til f.eks 6,3 eller 7,1 og prøver deg fram derfra. Dette vil du lære mest av. Følg med på hva kameraet velger for lukkertid. Blir lukkertiden saktere enn 1/400 sek(mindre nevner), sett gjerne blender til 4 eller 3,5 for å få kortere tid. Går lukkertiden over f.eks 1/1000 sek (større nevner)- kan du prøve med blender 8. På denne måten lærer du deg å bruke Blender og lukkertid. De fleste klarer å få skarpe bilder med lukkertid mellom 1/400 og 1/1000 sek. Med litt trening klarer du fint skarpe bilder ned mot 1/100-1/60 sek. Dog vil flyets fart gjøre det litt vankeligere. Det siste bildet var faktisk ganske bra eksponert. Om du kan se hva kamera var instilt på der, er det et godt utgangspunkt. Har tatt meg friheten å prøve å rette opp et par av bildene dine. Ikke lett med utgangspunkt i de komprimerte bildene som er lagt ut her, men det viser at det er mulig å få til noe! Det siste har jeg også kroppet og retusjert litt for å få vekk skjemmende gjerdetråd og forgrunn. Skal du ta gjennom nettinggjerde, bør du ha en telelinse større enn 300mm! Det er klart at Raw er et bedre utgangspunkt for god etterbehandling, men ikke tenk på det foreløpig! Lær deg å bruke blender og lukkertid først, og ev lyskompensering. I motlys kan det være lurt å overeksponere 1/3-2/3. Se i instuksjonsboka hvordan dette gjøres! Hva slags kamera / linse har du forresten? Dag ![]() ![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg vet ikke om bildene her er redigerte i det hele tatt selv, vil si meg enig med SE-DYD, tror nok at det er AUTO som er brukt her. Ser på Egenskapene av bildet at du bruker Canon EOS1000D, ISO på 200, f/10 og lukker tid 1/200
Nå er ikke jeg noen ekspert men noe sier meg at problemet ligger med Lukkertid og blender, pluss at du nok har brukt AUTO mode. Når det er sagt, du har mye å lære og tror at du med tiden vil få mye bedre bilder ![]()
Mvh Per-Kristian Jensen Last edited by PerJen; 15-10-2009 at 14:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Free Luigi
|
![]()
EXIF data:
Exposure Program = normal program (2) Flash = Flash fired, compulsory flash mode # Custom Rendered = normal process (0) # Exposure Mode = auto exposure (0) # White Balance = auto (0) # Scene Capture Type = standard (0) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Canon 1000d sigma 70-300 mm .
Har nok ikke brukt auto nei. Brukte Tv men har hørt at P er bra til fly(?) Å bildene er etterbehandlet en del ja med Picasa 3. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan du poste noen av disse bildene om igjen slik de ser ut orginalt?
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FLG 2013 | Reidar Fredrik | Flyforum | 0 | 07-09-2013 18:31 |
SAS og Norwegian i verdensklasse i sine kategorier, i flg AWST | Jumper G5 | Flyforum | 2 | 13-07-2010 11:20 |
Mens vi venter på FLG.. | Egenes | Bilder & foto | 7 | 18-10-2009 10:30 |
Nokon som veit reg på 2 flg torsdag 16/4-09? | zico77 | Register- og ATC-Forum | 3 | 16-04-2009 14:26 |
Et tøfft år i vente... | EB | Flyforum | 21 | 15-10-2004 21:43 |