Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2004, 12:00   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Et tøfft år i vente...

I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 12:08   #2
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

NRF = Norsk Rødt Fe?
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 12:22   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Norsk Reiselivs Forum...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:33   #4
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by EB


I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...
Hva med SAS og SASBraathens da? De må vel regne med ett tøft år de også? Eller tar jeg helt feil?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:38   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by LTH


Quote:
Originally posted by EB


I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...
Hva med SAS og SASBraathens da? De må vel regne med ett tøft år de også? Eller tar jeg helt feil?
Nei de tilbyr gjennomgående billetter og Eurobonuspoeng på utenlandsflyene så de går akkurat klar av oljeprisen
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:43   #6
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by DY


Nei de tilbyr gjennomgående billetter og Eurobonuspoeng på utenlandsflyene så de går akkurat klar av oljeprisen
...takk for oppklaringen. Det var betryggende å høre att SAS og SASBraathens ikke vil merke dette...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:44   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Your welcome :
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:48   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

SAS Braathens har faktisk mere muskler til å klare det enn f.eks. DY, SAS har hedget sine fuelkostnader (det har etter det jeg hører DY ikke), SAS har lagt på et fueltillegg på 11USD, mens DY fremdeles har 4USD hvis jeg ikke tar helt feil. SAS har stigende c/f, mens DYs faller. Det er klart en oljepris på 50USD, "syke" flygeledere og fortsatt prispress gjør vondt i SAS Braathens også, men de (vi) kan trøste seg med at de andre hard det værre.

Sterling og Norwegian har ennå ikke tjent penger på sine lavprissatsninger, og eierne vil kreve resultater om de skal sette mere penger inn i selskapene.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:53   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by CK


SAS har hedget sine fuelkostnader (det har etter det jeg hører DY ikke)
Stemmer nok det, Kjos sa ihvertfall til Finansavisen for en uke siden at de ikke hadde hedget fuelprisene, og at det nå var for dyrt å gjøre det.

Hvordan fungerer egentlig hedging? Hvem er det man betaler til? Oljeselskapene? Bank? Forsikringsselskap? Hvis fuelprisene synker under den hedgede prisen får man vel allikevel fuelen til markedspris+hedgetillegget?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 13:53   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men SASBraathens (skal det forresten være mellomrom mellom navnene?) har jo også høyere utgifter på andre arenaer enn oljen. Men skal være enig i at Norwegian bør øke sine priser med en 100-lapp.
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:10   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

det heter SAS Braathens - i to ord.
Kort fortalt - Når man hegder fuel binner man seg til en fast pris hos en leverandør, f.eks. Statoil, i Norge, og betaler den prisen, uansett hva markedsprisen er, i den perioden hedgeavtalen gjelder. Sånn sett er det en risiko selvsagt å ta om prisen går ned, men det viktigste er ofte den sikkerheten det gir om at man kjenner sine fuelkostnader, og man slipper de store overraskelsene. Ofte hegder man deler av fuelkontraktene, mens resten går til markedspris. Det fungerer omtrent som om man velger fast eller flytende rente, eller fast strømpris.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:12   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Det var Norwegian og Sterling som ble trukket frem av disse to herrene... At også SAS Braathens får høyere kostnader er helt sikkert...(...men SAS Braathens selger jo en del billetter til betraktelig høyere pris også!!!)
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:13   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by CK

Kort fortalt - Når man hegder fuel binner man seg til en fast pris hos en leverandør, f.eks. Statoil, i Norge, og betaler den prisen, uansett hva markedsprisen er, i den perioden hedgeavtalen gjelder. Sånn sett er det en risiko selvsagt å ta om prisen går ned, men det viktigste er ofte den sikkerheten det gir om at man kjenner sine fuelkostnader, og man slipper de store overraskelsene. Ofte hegder man deler av fuelkontraktene, mens resten går til markedspris. Det fungerer omtrent som om man velger fast eller flytende rente, eller fast strømpris.
...og på litt sikt så vil det alltid lønne seg å ikke hedge fuelkontraktene, på samme måte som man sier at det på sikt ikke vil lønne seg å ha fast rente. Grunnen er at det koster noe å forsikre seg. Man kan selvsagt være flink slik at man gjetter prisutviklingen bedre enn markedet, men da burde man kanskje vurdere en mulig karriere på andre siden av bordet hvor det betales myyee bedre...

EDIT: DY er nok i en noe mer presset situasjon enn SAS Braathens mht. finansielle reserver for å klare voldsomme prisoppganger. Så på lik linje med at økonomer ofte anbefaler de med svak økonomi å binde renten så burde kanskje DY hedget fuelkontraktene.

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:15   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Nytt for meg var at sjefsøkonomen var mest opptatt av oljeprisen om 6 (!!!) år...Det er den som fastsettes i disse dager... Vi snakker om priser opp mot 100 dollar fatet.
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:21   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Quote:
Originally posted by EB


Nytt for meg var at sjefsøkonomen var mest opptatt av oljeprisen om 6 (!!!) år...Det er den som fastsettes i disse dager... Vi snakker om priser opp mot 100 dollar fatet.
Økonomer er utrolig flinke til å spå langt inn i fremtiden....

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:24   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

NOT! Men denne økonomen hadde tatt med seg "foilene" fra tidligere år og du verden - mannen har spådd mye riktig...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:46   #17
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men klarer du mer enn 1 år av gangen da? Hva med 6 år?

Da er vel Braathens-navnet borte, Finnair er kjøpt opp av SAS og blitt malt om. Blue 1 ekspandert kraftig...ja mye kan skje på 6 år.
Norwegian tror jeg har nye eiere om de fortsatt flyr.
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:49   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Norwegian har kanskje Fred. Olsen som eier og Kjos har en stor villa på en av kanariøyene?
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:02   #19
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Kanskje det. Mye som HAR skjedd i luftfarten de siste årene, og ingenting tyder vel på at det skal skje mindre i årene som kommer.
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:08   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men en ting er sikkert... PRISENE MÅ OPP!!!
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Å vente på FLG... Aleksander Maaland Bilder & foto 24 16-10-2009 15:59
Forsinkelser i vente...... ENGM RAMP Flyforum 2 15-03-2006 17:59
Tøfft!! CK Flyforum 2 26-09-2005 13:22
OT: Go'vær i vente Blubird Flyforum 2 07-01-2005 20:03
Uvær i vente? Isbamse Flyforum 3 13-12-2004 16:32


All times are GMT +2. The time now is 03:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.