![]() |
|
![]() |
#21 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
NYC har en stor andel lokaltrafikk, baade business og leisure. Chicago er langt bak i saa maate. Lokaltrafikk gir hoeyere inntekt - man slpper maa betale for transferflight. Strategien er sunn, men SAS har vaert vinglete og lite flinke til aa ta vare paa inntektspotensialet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
trur itte det nei.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
SAS framstår som vinglete og lite forutsigbart. Dessverre må jeg si. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis SAS skulle utfordre CO, burde de ha kastet seg rundt og gjort dette for lengst. Nå har CO opparbeidet et godt ståsted og SAS har en virkelig konkurent. Trodde SAS at ingen turde satse på en direkterute fra OSLO? De håpet vel på å sende pax gjennom København og Arlanda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
ikke missforstå meg, jeg vil virkelig at SAS skal åpne langruter og all konkurranse er jo bare sunt. Men det er overhode ingen økonomiske grunner til at SAS nå åpner Oslo-New York. Det kan ikke være det, for jeg mener at OM det var økonomiske årsaker til at de nå velger å fly langt fra Oslo er det flere andre destinasjoner som er både sikrere og ikke minst er ett behov for!
Jeg er 100% sikker på at SAS ALDRI (og merk aldri) hadde gjennåpnet ruten så fort om det ikke var for at Continental gjorde krav på revir. Og om alle som argumenterer for det motsatte har SAS lattelig dårlig strategisk planlegging om de åpner ETTER at en konkurrent har ettablert seg. Folk begynner ikke å fly mere til New York bare fordi at Continental flyr direkte. Dette er rein og skjær dårlig strategisk planlegging! OM de HAR økonomiske argumenter for å åpne en rute fra Oslo, hvorfor i all verden velger de da New york da? det kommer da til å bli hardt om pax og den såkalte "lønnsomheten" kan jeg personlig ikke se for meg før om lenge med valg av denne destinasjonen. De er her nødt til å tilby lave priser for å konkurrere mot hverandre og ikke minst KLM som i dag har gode priser via Asterdam. Desuten er det jo kjent at fortjenesten av å fly til USA ikke er den største og i alle fall ikke fra Norge med en godt etablert konkurrent. Desseuten blir flåteutnyttelsen lite utnyttet med kun ETT nytt fly stasjonert til EN rute ut fra Gardermoen. Om de virkelig VIL tjene penger så har de jo allsken muligheter til i alle fall å presentere sikrere destinasjoner enn New York. Vi har jo diskutert opp og ned her på forumet om mulig ekspansjon hvor det faktisk er passasjergrunnlag og INGEN direkte konkurranse. Bangkok, Chicago, Dubai, Orlando, Lahore med flere (om ikke daglige avganger) kunne de fått til mye spennende med denne nytenkningen. Her er det markeder som vokser enormt og har stort potenisiale. Se Norwegian, om mulig for noen et dårlig eksempel, men de har turt å Satse der det ikke er konkurranse fra andre og hva skjer; jo de klarer å fylle opp seter og SAS dulter etter at de ser at andre kan gjøre suksess. Dessuten ville plasseringen av to fly vitne om bedre langsiktig planlegning og bedre forutsetninger da flyene kunne blitt utnyttet bedre tidsmessig med øst og vest avgang. Min konklusjon. SAS kan ikke ha økonomiske argumenter for kun å åpne NEW YORK. Det er andre destinasjoner som er sikrere for SAS og derfor er jeg personlig redd dette kan falle ut til å bli en gjenntagelse. Jeg håper på det motsatte at de begge klarer seg, men ser allike vell at det er manglende vilje å satse fra Oslo når Continental er det eneste argumente til å starte langrute fra Oslo. Vi har potensiale til flere og det VEIT SAS og siden de ikke gjør noe med disse potensielle destinasjonene klarer jeg ikke å se at det er økonomiske årsaker som SAS har denne gangen. desverre. Go for Chicago and Bangkok!!!!!
![]() |
#28 | ||
Flyklapper
|
![]()
Iioioi ... her er det mye aa ta tak i, og jeg orker ikke ta alt .... Synsing og oensketenking tjener man ikke penger paa ...
Jeg har allerede utdypet mitt syn paa NYC litt hoeyere oppe, saa den skal jeg la ligge. Imidlertid skal man huske at CO nyter av den saakalte 'nonstop-effekten' som gir veldig mye gratis - baade i display og psykologi. Den vil selvfoelgelig SAS ogsaa nyte godt av naar 907 kommer tilbake. Man vil heller ikke 'back-tracke' til NYC fra Chicago, men man kan fint selge Chicago via NYC. Norge er et lite marked, og i motsetning til Finland er ikke rutestrukturen lagt opp til aa fore langruter slik som Finnair gjoer. Finnair selger veldig mye av sin Fjerne Oesten trafikk ute i Europa - som UK, Tyskland, Nederland osv. For ikke aa snakke om Sverige. De selger ogsaa mye i Asia Mye av denne trafikken vil aldri Oslo kunne faa pga den geografiske beliggenheten. HEL ligger langt nok oestpaa til at forskjellen er stor. Se paa kartet saa skjoenner du hva jeg mener. Bangkok-rute baade fra CPH, OSL (og ARN?) er galskap og vil aldri kunne loenne seg. Quote:
Naar det gjelder dette med nytenking, vil jeg gjerne sitere meg selv fra en annen post: Quote:
Det ble kanskje litt rotete, men jeg er blitt avbrutt et par ganger .. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Läste nånstans (kommer inte ihåg vart) att 40% av alla Finnair Intercont. passagerare var svenskar.. Vet ej om det stämmer och kan tyvärr inte referera till nån källa, men helt omöjligt e det knappast... Tror SAS har mycket att vinna med fler intercont. från ARN faktiskt. Om nu siffrorna stämmer dvs..(OBS ej något menat i stil med ARN vs. CPH)
/alf |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jo det er absolutt ett argument. 16 - 17 timer i luften gir fortsatt 7 - 8 timer på bakken og dette trengs ikke som turnaround!
Dessuten er ikke poenget mitt å gjøre dette personlig eller å kaste dritt om SAS. Poenget er at jeg ikke kan fatte og begripe at Oslo - New York skal være den eneste lønnsome langruten de er villige til å satse på fra Oslo. At SAS ikke skal drive med synnsing og utprøvning...... hmm nå er det da slik at uten langsiktig strategi og planlegning er det sjeldent lys i tunellen. Jeg håper bare SAS kommer på banen FØR andre når det gjelder både ARN og OSL og tenker nytt. Ikke begir seg inn i ett tapsprosjekt som dette nok kommer til å bli. Konsekvensene er jo lette å se med finnair og Malaysian. Det tror det er mye vanskligere for SAS å gjøre suksess på nye ruter om de kommer sent etter som nummer to!
![]() |
#31 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Er ganske så enig med Martin. SAS har vært vinglete og lite forutsigbar. På toppen er de lite nytenkende med tanke på ruter og velger å starte en rute som allerede har en operatør...selv om de trakk seg ut for ikke lenge siden.
Hadde SAS ønsket/turt å tenke nytt så tror jeg de burde satse på en anna destiansjon i USA. Bangkok er det ganske sikkert et marked for, noe antall reisende fra Norge til Thailand viste i en anna tråd. Det er vel heller ingen grunn for at ikke passasjerer fra f.eks UK kan fly fra Manchester, London, Dublin, (www.sasbraathens.no er selvsagt "nede" så jeg kan ikke sjekke hvor SAS flyr til i UK akkurat nå) etc til Oslo for så å fly til BKK....istedet for til HEL med BA/Finnair. SAS tenker ikke akkurat nytt. Når kommer Dubai forresten...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I Stockholm var det mye reklame for CO ruten som starter i juni til Newark. Burde ikke CO har startet op en rute til Houston - siden det allerede går en rute til NY fra Stocholm? Eller gjelder det synet kun for Oslo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Guest
|
![]()
Enige blir dere aldri
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Men blir det for ille så si fra... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann EB...
![]() Selv om jeg syntes det er merkelig at SAS skal starte denne ruten opp igjen, skal jeg ikke kommentere noe mer om dette, med fare for at dette kommer til aa hoeres ut som "sure epler"... ![]() ![]() Vi hadde en snag i OSL for et par dager siden og SAS teknisk gjoer en kjempejobb for oss og hadde det fikset i loepet av 20 minutter... saa det haaper jeg de fortsetter med... ![]() Dag
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
mvh alf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#39 |
Flyklapper
|
![]()
CO planlegger nok tider etter naar de best kan feede eget nettverk ut/inn av EWR. Dette var jo sin tid ogsaa kriteriet for SAS' rutetider, saa derfor er det nok uungaaelig at CO og SAS flyr 'oppaa hverandre' ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
CO`s rute til og fra Newark går vel på samme tid som SAS gjorde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan går Oslo ruten til BA? | kristian | Flyforum | 24 | 06-08-2016 20:14 |
Hvordan går UA sin rute OSL-EWR? | Dash | Småprat | 7 | 22-02-2014 21:06 |
Hvordan går ruten Oslo-Fagernes? | EB | Flyforum | 16 | 15-09-2010 19:47 |
Hvordan går det egentlig til og fra Rygge?? | JetBlue | Flyforum | 1 | 24-09-2009 11:48 |
SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det? | Stoarn | Flyforum | 44 | 26-11-2008 13:58 |