![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
hyggelig å se at så mange virker glade, skadefro og fornøyde med denne saken da.
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill. Så lenge den norske stat eier aksjer i SAS må de også forventes å stille opp i en emisjon når det trengs. Hva med de utbyttene staten henter inn fra Hydro, Statoil, Telenor og mange andre selskapet (til og med Avinor!) der staten sitter på eierandeler - vil dere frasi dere også disse pengene? Å blande inn begrepet "mine og dine" skattepenger er en avsporing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
.... og veldig typisk norsk!
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Denne diskusjonen er vel ikke eksklusiv for Norge, det her da kommet frem tilsvarende kommentarer fra de to andre skandinaviske naboer.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
Men nå handler vel denne tråden om det enorme fallet i SAS passasjertrafikk i Norge og hvor gledelig det er.
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jeg kan ikke se av denne tråden at noen gleder seg over at SAS mister kunder i stor skala. Det er tragisk og trist, og det tror jeg alle er enige om.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Det ble spekulert i om SAS vil "bevisst fly med tap" for å ta opp lavpriskampen og vinne markedsandeler. Konkurransereglene i Norge er jo nettopp innrettet slik at det ikke går an, og effekten av det er at den mindre aktøret kan "tappe" en dominerende aktør for passasjerer. Overalt der Norwegian går inn (KRS, AES, BDU..) er SAS nødt til å trekke seg tilbake for å gi plass til konkurrenten. Man kan like det eller ikke, men slik fungerer loven i innenriksmarkedet. Ellers må man jo minne om i denne "Norwegian har spist SAS til frokost"-tåden at til tross for at SAS er nødt til å trekke seg tilbake der Norwegian går inn, er fortsatt SAS dobbelt så store som DY innenriks, OG som er sagt til det kjedsommelige at SAS Norge har hatt et overskudd på over 2 MRD NOK i samme periode som DY har tapt en halv milliard. DY vil etter alle solemerker ha under en halv milliard i egenkapital etter Q1, og taper i likhet med SAS penger i SV/DK. Å dumpe prisene for å ta markedsandeler er fristende, men er det bærekraftig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
hvem er skadefro og skriker "Hurra"?
Mens, dersom man har lov a skrive dette inn her. Mesteparten av de problemer SAS har na har de skapt seg selv. Investeringer som bare ga milliard-tap, service-konsepter som har bare forvirret kundene og ikke minst en ledelse i de siste 10 ars som ikke klarte a se litt lengre enn til kvartalet slutt. SAS har ikke kommet i denne situasjon over natta, de har manövert seg inne i dette. Samtidlig har nye konkurrenter kommet opp som er rett og slett litt flinkere a adaptere seg til marked. De facto har SAS forsovet de siste 10-15 ar. Na kommer Core-SAS. Kanskje deretter Skelleton-SAS dersom Core ikke virker. Hvem vet. Jeg har ikke enna hört om pa hvilked mate man vil löse SAS störste problem, som er vannhodet i ledelse. SAS ma finne seg en ny suksess formula. Mens for tida strider de 3 nasjoner hvem skal baere mesteparten av kuttene. Og her snakker vi om rute-kuttene og kutt i - for det fleste - variable kostnader. Alt for lite blir gjort for a fa de fiks-kostnader nede. Dette kan knekke SAS! En ting kan man sikkert si. Konkurrentene skjerper seg og öker. I Sverige vil Malmö Aviation öke antall flygninger, i Danmark blir Cimber og Norwegian stadig sterkere konkurrenter og i Norge ser vi snart pari-pari situasjon. Bare for a nevne situasjonen pa de 3 hjemmemarkeder. Pa int. venter enda flere konkurrenter...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hear hear, visdomsord fra Berlin
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
Jeg håper bare for gode venner og kollegaers skyld at man klarer seg!
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Core SAS går ut på å beholde en sunn kjernevirksomhet i Norden, og kvitte seg med feilinvesterte tapssluk. La oss bare for eksempelets skyld si at denne virksomheten taper en milliard kroner hvert eneste år. I så fall vil SAS ha like stor egenkapital som Norwegian i 2025 (etter å ha tapt 1 MRD i året) med dagens kapitalbase. The critical mind har mange gode poenger; det må tas kraftige grep. Men at butikken går konk med det første er altså ikke spesielt sannsynlig rent matematisk. Last edited by Flyer; 07-03-2009 at 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Det er helt greit, men det er en helt annen diskusjon. Man må forholde seg til at situasjonen er slik den er, og handle deretter. Og situasjonen ER at Staten er i et eierforhold. Avsluttes dette forholdet, vil også situasjonen være annerledes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
SAS skulle offentligjoere de berorte rutene naa paa fredag. Dette er utsatt av SAS til foerstkommende mandag.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Paine Field, Everett, med passasjertrafikk | Someone | Flyforum | 19 | 04-03-2025 20:41 |
Boeing Field med passasjertrafikk | Trdfly | Flyforum | 0 | 28-06-2019 14:33 |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Kraftig vekst for SAS i mars | Someone | Flyforum | 0 | 07-04-2006 11:34 |
SAS Braathens økte kraftig i april | DY | Flyforum | 11 | 09-05-2005 17:48 |