![]() |
|
![]() |
#21 | ||
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() Quote:
Quote:
Gjør man dette ser man at SK NO fortsatt har høyest markedsandel i Norge. Last edited by LN-RRA; 06-03-2009 at 16:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
De sies at 8 fly er tatt ut og en rekke "leisuredestinasjoner" er tatt vekk men disse tallene viser en kraftig reduksjon i kabinfaktor også på innlandsrutene.
SAS har uttalt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland. Det finner jeg merkelig i og med at tallenes tale er klare. Tør de ikke redusere på innland da de ser at DY tar mer og mer?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Og det er vel ingen grunn til at de skal redusere så veldig mye innenlands hvis SAS NO tjener penger? Ellers tror jeg ikke SAS er redde for at DY skal ta så altfor mye av markedet, selv om DY tatt et stort kakestykke allerede. Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tommy777 og LN-RRA, det var tullete av meg å bruke begrepet markedsandeler - det riktige ordet skulle vært styrkeforholdet.
Men så over til mer rene tall om SAS og spesielt 12 måneders rullerende passasjertall, og da setter vi år 2006 som 100%. SAS Danmark = 91,7% (dagens tall er 8,3% lavere enn 2006-tallet) - peak 100,8% januar 2007 SAS Norge = 101,8% - peak august 2008 106,6% SAS Sverige = 101,8% - peak juli 2008 108,8% SAS IC = 93,2% - peaks 2006 100% Widerøe = 105,2% - peak desember 2008 106,2% Blue1 = 85,7% - peak mars 2007 103,2% SAS Group = 95,6% - peak juni 2008 108,5% RPK SAS Group = 99,3% - peak juli 2008 111,2% Tilsvarende tall for DY er: Pax = 179,6% - peak februar 2009 RPK = 220,1% - peak februar 2009
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 06-03-2009 at 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Huff, dette er skuffende fra SAS.
Man hadde jo redusert tilbud for a fa kabinfaktoren oppe og utnytte kapasiteten man tilbyr bedre. Mens etterspörelsen faller i like grad som man nedjuster. Dermed vinner man ingenting, de facto taper man pa dobbelt sikt. Markedandel pa den ene sikt og man forskyver fordelingen mellom variable og fix-kostnader til mere ugunstige forhold. Man flyr neste hver 2. flysete tom. Dette er utrolig. Egentlig ma det komme ganske dramatiske kutt na. Man kan ikke forsette pa slik mate. Man kan bare krysse fingere sine og hape at SAS kan snu trenden, dvs redusere tilbyde kapasitet og holde traffik-volum. Synker det videre, vil de fa dette utrolig vanskelig.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
SAS må finne seg sjæl, som en jeg kjenner ville ha sagt. Håper Core SAS er løsningen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Godt spørsmål. Hvis økonomien i SAS er så solid, vil jeg gjerne at mine skattepenger brukes på noe annet. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Nok en gang, skattepengene "brukes ikke opp" - de investeres fordi man forventer en positiv gevinst...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,053
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Det som slår meg rundt dette med SAS om dagen er hvor utrolige lite samstemte de virker utad konsernet og SAS NO / SE / DK i mellom. For en drøy uke siden gikk Sonberg og sa at det kom til å bli mye nedskjæringer også på rutenettet i Norge, mens noen timer etterpå gikk Midteide ut og sa at "Nei, dette stemmer ikke, vi har gjort flere rutekutt allerede"
Det virker nesten atter en gang som at SAS DK ønsker å tvinge frem flere kutt og innskrenkninger i Norge, mens faktum er vel at SAS NO går bedre enn de andre i systemet.. Uheldige signaler synes jeg dog det er....
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det synes jeg var en svaert god refleksjon EB!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det blir ikke akkurat tatt boelgen om dagen i forventning om avkastning....
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Quote:
Som det allerede er sagt, så er 800 millioner en investering fra den norske stat. Hva om de faktisk får igjen MER enn de 800 millionene de nå spytter inn i emisjonen? Vil dere da komme skrikende å si at det likevel var dumt å bruke de 800 millionene? ![]() (jaja, dette ble litt OT) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
..at SAS er i BIGTIME trøbbel er hvertfall sikkert. Pax flykter til DY på innenriks og de har for høy kost til å konkurrere (være attraktive) på leisure.
Jeg er svært spent på hvorfor sommerprogramkuttene holdes igjen. Kan det være at SASNO vurderer/er villige til å "brenne" egenkapital for å vinne passasjerer tilbake, dvs operere med bevisst tap? Uansett en høyst vankelig situasjon for SASNO sitte hjelpeløst å se på at Norwegian har en driftsmodell og et konsept de er milevis unna å kunne konurrere mot.. Time will show ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,053
|
![]()
SAS har annonsert for lenge siden de fleste rutene som kuttes fra OSL, så det er vel heller du som ikke har fulgt med
Jeg kan f.eks nevne Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Warsawa, London City, Lisboa, Aten, Funchal, Berlin og Tenerife blant de rutene som er sagt skal kuttes. Bare der har du 17 ruter som er annonsert kuttet. Itillegg er Bardufoss kuttet og frekvensen på endel Nord Norske byer blitt redusert og det har blitt kuttet 1 avgang til CPH Forresten så tjente både SAS og DY penger på sine innenriksdestinasjoner i Norge ifjor Last edited by Someone; 07-03-2009 at 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Danske aviser vet mer alrede... Kanskje det er symptomatisk for situasjonen. Mye er bevist indiskret gitt ut til media.
Alesund ruten star i livsfare, samme gjelder BGO-LGW. Angaende Nord-Norge, sa vil mere reduksjoner kommer / eksisterende blir permanent. Forvent ogsa justeringer pa kystruten.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Paine Field, Everett, med passasjertrafikk | Someone | Flyforum | 19 | 04-03-2025 20:41 |
Boeing Field med passasjertrafikk | Trdfly | Flyforum | 0 | 28-06-2019 14:33 |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Kraftig vekst for SAS i mars | Someone | Flyforum | 0 | 07-04-2006 11:34 |
SAS Braathens økte kraftig i april | DY | Flyforum | 11 | 09-05-2005 17:48 |