Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2009, 16:35   #21
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.
Føyer meg inn under innlegget til Tommy777.
Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
LOL.. Sammenligningen din er jo helt på jordet. Du sammenligner isolert SAS i Norge, mens du inkluderer DY i Sverige for å bevise at DY nå er størst i Norge.
Det blir jo helt feil å sammenligne DY som helhet med SKNO for å komme frem til markedsandelen i Norge. For å få det riktig så sammenlign DY i Norge og SK i Norge, og ikke dra inn SE, DK, PL.

Gjør man dette ser man at SK NO fortsatt har høyest markedsandel i Norge.

Last edited by LN-RRA; 06-03-2009 at 16:41.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 16:49   #22
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

De sies at 8 fly er tatt ut og en rekke "leisuredestinasjoner" er tatt vekk men disse tallene viser en kraftig reduksjon i kabinfaktor også på innlandsrutene.

SAS har uttalt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland. Det finner jeg merkelig i og med at tallenes tale er klare.

Tør de ikke redusere på innland da de ser at DY tar mer og mer?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 19:48   #23
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
SAS har uttalt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland. Det finner jeg merkelig i og med at tallenes tale er klare.

Tør de ikke redusere på innland da de ser at DY tar mer og mer?
De har vel ikke sagt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland, men at reduksjonene blir begrensede. Har søkt litt på forskjellige strekninger innenriks (fra mai og utover) som jeg selv benytter en del, og det er gjort en del hogg i rutetabellene sammenlignet med fjoråret.

Og det er vel ingen grunn til at de skal redusere så veldig mye innenlands hvis SAS NO tjener penger? Ellers tror jeg ikke SAS er redde for at DY skal ta så altfor mye av markedet, selv om DY tatt et stort kakestykke allerede. Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 19:52   #24
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!
Hear Her! helt enig med deg der TCAS!
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 19:54   #25
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet i et marked hvor det er langt færre som flyr enn i fjor. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.



For dumt til å kommentere egentlig, men OK: SAS har 15 MRD i egenkapital. Andre flyselskaper som har 5% av dette sier de sover godt om natten likevel... Det er forøvrig fortsatt ikke kabinfaktor som gir penger i kassa.
15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?
kops is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:00   #26
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
De har vel ikke sagt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland, men at reduksjonene blir begrensede. Har søkt litt på forskjellige strekninger innenriks (fra mai og utover) som jeg selv benytter en del, og det er gjort en del hogg i rutetabellene sammenlignet med fjoråret.
Jeg har lagt merke til det samme. Som et konkret eksempel kan nevnes TOS-(BOO)-TRD som har mistet en til to daglige. En reduksjon som har foregått i det stille.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 21:53   #27
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Tommy777 og LN-RRA, det var tullete av meg å bruke begrepet markedsandeler - det riktige ordet skulle vært styrkeforholdet.

Men så over til mer rene tall om SAS og spesielt 12 måneders rullerende passasjertall, og da setter vi år 2006 som 100%.
SAS Danmark = 91,7% (dagens tall er 8,3% lavere enn 2006-tallet) - peak 100,8% januar 2007
SAS Norge = 101,8% - peak august 2008 106,6%
SAS Sverige = 101,8% - peak juli 2008 108,8%
SAS IC = 93,2% - peaks 2006 100%
Widerøe = 105,2% - peak desember 2008 106,2%
Blue1 = 85,7% - peak mars 2007 103,2%
SAS Group = 95,6% - peak juni 2008 108,5%

RPK SAS Group = 99,3% - peak juli 2008 111,2%

Tilsvarende tall for DY er:
Pax = 179,6% - peak februar 2009
RPK = 220,1% - peak februar 2009
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 06-03-2009 at 22:12.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 21:56   #28
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Huff, dette er skuffende fra SAS.

Man hadde jo redusert tilbud for a fa kabinfaktoren oppe og utnytte kapasiteten man tilbyr bedre. Mens etterspörelsen faller i like grad som man nedjuster.

Dermed vinner man ingenting, de facto taper man pa dobbelt sikt. Markedandel pa den ene sikt og man forskyver fordelingen mellom variable og fix-kostnader til mere ugunstige forhold.

Man flyr neste hver 2. flysete tom. Dette er utrolig.
Egentlig ma det komme ganske dramatiske kutt na. Man kan ikke forsette pa slik mate.
Man kan bare krysse fingere sine og hape at SAS kan snu trenden, dvs redusere tilbyde kapasitet og holde traffik-volum. Synker det videre, vil de fa dette utrolig vanskelig.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 22:25   #29
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

SAS må finne seg sjæl, som en jeg kjenner ville ha sagt. Håper Core SAS er løsningen!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 00:05   #30
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by kops View Post
15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?

Godt spørsmål.
Hvis økonomien i SAS er så solid, vil jeg gjerne at mine skattepenger brukes på noe annet.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 00:09   #31
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Nok en gang, skattepengene "brukes ikke opp" - de investeres fordi man forventer en positiv gevinst...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 00:50   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,053
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Og det er vel ingen grunn til at de skal redusere så veldig mye innenlands hvis SAS NO tjener penger? Ellers tror jeg ikke SAS er redde for at DY skal ta så altfor mye av markedet, selv om DY tatt et stort kakestykke allerede. Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!
Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Hear Her! helt enig med deg der TCAS!
Nemlig! Selv om endel her fokuserer på størrelse og markedsandeler, så er det lønnsomhet det som er viktig i det lange løp. Selv om hverken SAS eller Norwgian kan sies og være der nå så er ihvertfall den norske delen av SAS nærmerer enn Norwegian for øyeblikket
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 01:08   #33
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Det som slår meg rundt dette med SAS om dagen er hvor utrolige lite samstemte de virker utad konsernet og SAS NO / SE / DK i mellom. For en drøy uke siden gikk Sonberg og sa at det kom til å bli mye nedskjæringer også på rutenettet i Norge, mens noen timer etterpå gikk Midteide ut og sa at "Nei, dette stemmer ikke, vi har gjort flere rutekutt allerede"

Det virker nesten atter en gang som at SAS DK ønsker å tvinge frem flere kutt og innskrenkninger i Norge, mens faktum er vel at SAS NO går bedre enn de andre i systemet..

Uheldige signaler synes jeg dog det er....
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 05:23   #34
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Gratulerer til Norwegian som nå i likhet med gamle Braathens SAFE er størst i Norge. tror dette er sunt...hyggelig og bra for Norwegian men også bra for SAS som kanskje blir tvunget til å tenke nytt/gå til angrep.
Det synes jeg var en svaert god refleksjon EB!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 05:26   #35
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Nok en gang, skattepengene "brukes ikke opp" - de investeres fordi man forventer en positiv gevinst...
Det blir ikke akkurat tatt boelgen om dagen i forventning om avkastning....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 11:38   #36
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by kops View Post
15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?
Quote:
Originally Posted by imm View Post
Godt spørsmål.
Hvis økonomien i SAS er så solid, vil jeg gjerne at mine skattepenger brukes på noe annet.
15 mrd...det er vel et gammel tall? Uansett betyr vel ikke 15 mrd i egenkapital at det nødvendigvis er penger som kan brukes.

Som det allerede er sagt, så er 800 millioner en investering fra den norske stat. Hva om de faktisk får igjen MER enn de 800 millionene de nå spytter inn i emisjonen? Vil dere da komme skrikende å si at det likevel var dumt å bruke de 800 millionene?

(jaja, dette ble litt OT)
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 12:04   #37
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

..at SAS er i BIGTIME trøbbel er hvertfall sikkert. Pax flykter til DY på innenriks og de har for høy kost til å konkurrere (være attraktive) på leisure.

Jeg er svært spent på hvorfor sommerprogramkuttene holdes igjen. Kan det være at SASNO vurderer/er villige til å "brenne" egenkapital for å vinne passasjerer tilbake, dvs operere med bevisst tap?
Uansett en høyst vankelig situasjon for SASNO sitte hjelpeløst å se på at Norwegian har en driftsmodell og et konsept de er milevis unna å kunne konurrere mot.. Time will show
apron is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 12:11   #38
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,053
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Jeg er svært spent på hvorfor sommerprogramkuttene holdes igjen.
SAS har annonsert for lenge siden de fleste rutene som kuttes fra OSL, så det er vel heller du som ikke har fulgt med

Jeg kan f.eks nevne Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Warsawa, London City, Lisboa, Aten, Funchal, Berlin og Tenerife blant de rutene som er sagt skal kuttes. Bare der har du 17 ruter som er annonsert kuttet. Itillegg er Bardufoss kuttet og frekvensen på endel Nord Norske byer blitt redusert og det har blitt kuttet 1 avgang til CPH

Forresten så tjente både SAS og DY penger på sine innenriksdestinasjoner i Norge ifjor
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 07-03-2009 at 12:17.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 12:43   #39
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS har annonsert for lenge siden de fleste rutene som kuttes fra OSL, så det er vel heller du som ikke har fulgt med

Jeg kan f.eks nevne Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Warsawa, London City, Lisboa, Aten, Funchal, Berlin og Tenerife blant de rutene som er sagt skal kuttes. Bare der har du 17 ruter som er annonsert kuttet. Itillegg er Bardufoss kuttet og frekvensen på endel Nord Norske byer blitt redusert og det har blitt kuttet 1 avgang til CPH
Selvfølgelig har jeg fått med meg SASNO's "Snowflake" a-la "opp som en hjort og ned som en lort"...om de tidligere varslede kuttene er fasit - hvorfor holdes da informasjonen igjen? Jeg er hvertfall rimelig overbevist om at det kommer nyheter.. Når krybben er tom - biter hestene..
apron is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 12:51   #40
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Danske aviser vet mer alrede... Kanskje det er symptomatisk for situasjonen. Mye er bevist indiskret gitt ut til media.

Alesund ruten star i livsfare, samme gjelder BGO-LGW. Angaende Nord-Norge, sa vil mere reduksjoner kommer / eksisterende blir permanent. Forvent ogsa justeringer pa kystruten.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Paine Field, Everett, med passasjertrafikk Someone Flyforum 19 04-03-2025 20:41
Boeing Field med passasjertrafikk Trdfly Flyforum 0 28-06-2019 14:33
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Kraftig vekst for SAS i mars Someone Flyforum 0 07-04-2006 11:34
SAS Braathens økte kraftig i april DY Flyforum 11 09-05-2005 17:48


All times are GMT +2. The time now is 11:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.