Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2009, 11:54   #1
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
SAS Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.

Quote:
SAS Gruppen hadde en nedgang i passasjertrafikken (RPK) på 20,1 prosent i februar 2009 sammenlignet med samme måned i 2008. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en nedgang i RPK på 21,0 prosent i samme periode.
Les hele artikkelen i dn.no:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1625609.ece


Overlever SAS ut 2009? Kabinfaktor under 60% er ikke hyggelig. Vi ser også at solgte setekilometer synker raskere enn SAS klarer å parkere fly.

Last edited by SAJblue; 06-03-2009 at 11:59. Reason: La til ikon, rettet skrivefeil og tekstet litt mer, samt sørget for å holde innlegget slik som det skal være.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 12:14   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 12:14   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

SAS overlever.
Det blir kuttet i kapasiteten fremover, og ulønnsome ruter legges ned.
SAS i Sverige har allerede varslet 300 oppsigelser innen crew og admin + 500 i SGS
De blir tøffe tak - men WE CAN DO IT!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 12:17   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Nå skal det sies at de siste ukene har det vært en økning i belegg på mange fly. Bare siste uken har jeg faktisk opplevd å måtte stå på venteliste på to flyavganger ved bestilling (i ettermiddag OSL-BGO og mandagens BGO-KRS). I tillegg har det vært mange fly ganske nær fulle. Stikk motsatt var det for en måneds tid siden. Det kan derfor være tegn som tyder på at det er i ferd med å snu så smått. Er derfor spent på mars tallene.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 12:57   #5
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,620
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Jeg var i Svg 20-22 feb. Fløy SAS begge veier, bort på fredag var det nesten fult. Og returen på søndag var full. Mange av avgangene den dagen virket utsolgt. Nå er vel søndag og fredag to av de bedre dagene. Men uansett. Er det noen spesielle dager eller destinasjoner som påvirker tallene??
storg is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:12   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.
Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:13   #7
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet i et marked hvor det er langt færre som flyr enn i fjor. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Overlever SAS ut 2009?
For dumt til å kommentere egentlig, men OK: SAS har 15 MRD i egenkapital. Andre flyselskaper som har 5% av dette sier de sover godt om natten likevel... Det er forøvrig fortsatt ikke kabinfaktor som gir penger i kassa.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:16   #8
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.
Det forsvinner langt flere passasjerer enn reduksjonen i tilbudet skulle tilsi. Produksjonen er ned 12%, passasjertrafikken ned 20%. Dette kaller jeg å lekke som en sil.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:30   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

20% nedgang, det vil jeg kalle ganske dramatiske tall. La oss håpe det ikke fortsetter slik.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:50   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Og med denne månedens resultater så er ikke SAS NO lenger storebror i Norge. En trøst for SASene - nå kan ikke Kjos spille underdog lenger, men derimot glise kan han.

Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%

RPK:
SAS 39%
DY 61%

Når det gjelder 12 måneders rullerende tall for SAS NO og når DY passerer, så må jeg ha riktig maskin foran meg.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:01   #11
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%
Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to

Last edited by LN-RRA; 06-03-2009 at 14:14.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:11   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.
SAS er fra 1.april tilbake med én AOC, spareprogram er inngått med alle foreninger i selskapet, produksjonskutt er avklart og gjennomføres i henhold til plan osv. Denne gangen virker dessuten spareplanen mye mer konkret, man vet hvor man skal kutte og effektivisere, og det er avtalt med de ansatte. Tidligere har alle spareplanene på en måte vært "svevende" hvor ledelsen har kommet med krav om kutt "litt her og litt der med X antall milliarder", uten at de ansatte har vært med på laget. Dermed har det blitt konflikter og streiker, og ledelsen har ikke klart å kutte der de selv har hatt mest lyst til å kutte. Nå har de ansatte innsett at de lever i en annen virkelighet, og det virker som hele selskapet spiller på samme lag.

Så jo, jeg har trua!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:32   #13
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

liten korreksjon, TCAS. SAS Norge vil kjøre på eget AOC ut 2009.
Det vil vel ta litt tid å migrere
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:52   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Gratulerer til Norwegian som nå i likhet med gamle Braathens SAFE er størst i Norge. tror dette er sunt...hyggelig og bra for Norwegian men også bra for SAS som kanskje blir tvunget til å tenke nytt/gå til angrep.
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:52   #15
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk
Har dette i det hele tatt tredd i kraft enda da? I såfall, hvilke individer?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 15:39   #16
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-RRA View Post
Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to
Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 15:53   #17
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Jeg mener det blir feil å sammenlikne hele Norwegian-systemet med SAS Norge. Du burde jo heller bruke DY.NO mot SAS NO, eller hele DY mot SAS NO pluss SAS SE.

Statistikk er jo som kjent den tredje formen for løgn:P
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 16:19   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.
LOL.. Sammenligningen din er jo helt på jordet. Du sammenligner isolert SAS i Norge, mens du inkluderer DY i Sverige for å bevise at DY nå er størst i Norge.

Kjos kan glise, jeg gliser også når jeg ser dine poster i denne tråden.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 16:21   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Ikke Pent fra SAS, men helt i tråd med det man forventer tror jeg.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 16:29   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Helt klart.

Det er langt fra kun SAS som sliter, belegget på mange av flightene jeg har tatt på CO, UA, US og NW her i USA den siste tiden er skremmende lavt.

Brodern kjøpte seg billett OSL-NYC med LH i går, t/r var prisen 80 Euro + skatter og avgifter med 100% UA poeng...

Jeg er mer opptatt av at bransjen skal klare seg igjennom denne krisen slik at tilbudet til våre passasjerer ikke blir mye dårligere og at de ansatte beholder sine jobber. Pissekonkurransen mellom SAS og DY blir liksom litt uviktig nå
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Paine Field, Everett, med passasjertrafikk Someone Flyforum 19 04-03-2025 20:41
Boeing Field med passasjertrafikk Trdfly Flyforum 0 28-06-2019 14:33
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Kraftig vekst for SAS i mars Someone Flyforum 0 07-04-2006 11:34
SAS Braathens økte kraftig i april DY Flyforum 11 09-05-2005 17:48


All times are GMT +2. The time now is 08:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.