Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2009, 10:48   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
SAS SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
«SAS-passasjerene er de som kommer oftest frem i tide», kunne flyselskapet skryte av før jul.
Utsagnet stemmer ikke lenger. Hvert fjerde SAS-fly var mer enn 15 minutter forsinket i februar. I en måling av europeiske flyselskapers punktlighet, kom SAS Norge bare på 24. plass i forrige måned.
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2959703.ece

Dermed fikk vel tvilerne i denne tråden rett i sine spådommer at det ikke kunne vare gjennom vinteren: http://forum.flyprat.no/showthread.p...+mest+punktlig
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 11:06   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Det er vel Kong Vinter som spøker!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 11:12   #3
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Er det SK sin feil at flyplasser er stengt for brøyting? Ja den var ny... Ville heller målt imot andre selskap som har operert på flyplasser med sø på... Det blir litt feil å si at SAS ikke er punktlig når delayene er utenfor deres kontroll...
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 11:14   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Selvsagt er det det. Akkurat som den ekstremt travle sommertrafikken i det sentrale Europa er med å hjelpe Bolaget til topplasseringer om sommeren.

Uansett, så er nesten 87% on-time over hele året meget bra i et vinterland som Norge!

EDIT: Denne var ment som svar til CK.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 11:14   #5
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

SK nr 11 med 83,87% (SE,DK,IC)
WF nr 27 med 75,84%
DY nr 39 med 63,91%

Last edited by LN-RRA; 06-03-2009 at 11:17.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 11:19   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
Er det SK sin feil at flyplasser er stengt for brøyting? Ja den var ny... Ville heller målt imot andre selskap som har operert på flyplasser med sø på... Det blir litt feil å si at SAS ikke er punktlig når delayene er utenfor deres kontroll...
Jeg er helt enig i at faktorer som er utenfor selskapets kontroll ikke er noe de kan lastes for. Dette gjelder for alle selskaper. Man kan selvsagt argumentere for at selskapet bør ta høyde for denne typen forsinkelser og holde seg meg tilstrekkelig ledig materiell/personell og at for tett program resulterer i mer forsinkelser enn hva litt slakk ville gitt, men jeg vil tro at de fleste finner det urimelig å skulle sitte på x antall reservefly med tilhørende personell. Nå vet vi vel ikke grunnen til alle forsinkelsene, men det er rimelig å tro at man i februar sliter litt med værforhold.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 14:28   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Men fortsatt best i Norge...ikke akkurat knust i forhold til konkurrentene.
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 16:22   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Men fortsatt best i Norge...ikke akkurat knust i forhold til konkurrentene.
Vil vel ikke kalle 20% bedre enn Norwegian for å bli knust, nei
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:03   #9
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vil vel ikke kalle 20% bedre enn Norwegian for å bli knust, nei
Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........
kops is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:05   #10
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........
Det legger ikke passasjerene merke til
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:07   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........
So what?? Som kunde er jeg opptatt at flyet mitt skal gå på rute. Dersom flyselskapet jeg betaler penger for å fly har 60% on time i sin statistikk burde alarmklokkene gå hos forretningskundene. Da har ikke selskapet mye respekt for kundene sine.

Motpolen blir da selvsagt at DY har en alt for tight ruteplan og driter i om de går på rute eller ikke
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:10   #12
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Det legger ikke passasjerene merke til
Neida, men hvor tjener flyene penger, i luften eller parkert på bakken?? Dersom du mener det siste har punktligheten en høy pris, altfor høy spør du meg. Statistikken hadde kanskje sett annerledes ut desom man sjekket hvor mange % av flyene som LANDET i rute i stedet for å finregne på hvor mange som var 3 min forsinket i stedet for 2.
kops is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:24   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Neida, men hvor tjener flyene penger, i luften eller parkert på bakken?? Dersom du mener det siste har punktligheten en høy pris, altfor høy spør du meg. Statistikken hadde kanskje sett annerledes ut desom man sjekket hvor mange % av flyene som LANDET i rute i stedet for å finregne på hvor mange som var 3 min forsinket i stedet for 2.
Jeg tror Flight Stats baserer seg på ankomstpunktlighet, og det er ikke snakk om 2 eller 3 minutter. Fly innen 15 minutter etter rutetid regnes ikke som forsinket ved ankomst i disse statistikken, så vidt meg bekjent.

Hva angår hvor flyene tjener penger så er det klart at flyene ikke tjener penger på bakken. Du bør kanskje ikke trekke det argumentet for langt, for det er vel en kjennsgjerning at DY ikke tjener så voldsomt med penger.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:25   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
So what?? Som kunde er jeg opptatt at flyet mitt skal gå på rute. Dersom flyselskapet jeg betaler penger for å fly har 60% on time i sin statistikk burde alarmklokkene gå hos forretningskundene. Da har ikke selskapet mye respekt for kundene sine.

Motpolen blir da selvsagt at DY har en alt for tight ruteplan og driter i om de går på rute eller ikke
Jeg vil vel tro at DY ikke driter i om de går på rute, men det er nok klart at de har et tett program som gir større utslag i følgeforsinkelser. Det er vel også litt knapt å basere seg på 1 måneds statistikk for å trekke bastante konklusjoner. Samme statistikk for 2008 viser at DY er omtrent like punktlig som SAS (77.7% for DY mot 81.7% for SK).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:26   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Som kunde er jeg ikke interessert i bakketiden - eller hvorvidt selskapet tjener penger - jeg er interessert i å komme frem i tide...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:33   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Flightstat har jo et underlig underlag som de selv ikke klarer å forklare , men oppgir "mange" kilder, og ender opp med altfor få DY ankommster ser det ut for

Men "mine" grapher på OSL viser jo i alle fall helt tydlig avgangs differansen.

http://www.e-gek.net/osl/mrtg/osl-sk-dy.html.


Men om man fikk frem faktiske ankommst tall men alle flighter så post gjerne en link.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:37   #17
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........
Vet ikke helt hvor du har dette fra! Jeg jobber på OSL KR, og kan bekrefte at de fleste flightene er turnarounder på godt under 1 time. Ofte på 25 minutter. Og det klarte vi da flyene var fulle også. Fordelen for SAS er at de har en større flåte, og da kan sjonglere mere mellom flyindividene, for å minimere forsinkelsene for paxen.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:37   #18
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror Flight Stats baserer seg på ankomstpunktlighet, og det er ikke snakk om 2 eller 3 minutter. Fly innen 15 minutter etter rutetid regnes ikke som forsinket ved ankomst i disse statistikken, så vidt meg bekjent.

Hva angår hvor flyene tjener penger så er det klart at flyene ikke tjener penger på bakken. Du bør kanskje ikke trekke det argumentet for langt, for det er vel en kjennsgjerning at DY ikke tjener så voldsomt med penger.
De hadde nok tjent enda mindre dersom de hadde stått like lenge på bakken som SK sine fly...
kops is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 20:45   #19
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by kops View Post
De hadde nok tjent enda mindre dersom de hadde stått like lenge på bakken som SK sine fly...
Strengt tatt er det når paxen går ombord selskapene tjener penger. Og meg bekjent oppererer DY med lengre tid på sine flighter enn SAS gjør. 5-10 minutter mere på f.eks TRD. Og det at SK sine fly står lengre på bakken?? Bli med meg på jobb, så kan du selv få se hvem som snur sine fly hurtigst.
Vet om kolleger av meg som har snudd A321 med 10 containere inn, og 10 ut på godt under 20 minutter, tror det var 12 min. de brukte.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 21:10   #20
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Strengt tatt er det når paxen går ombord selskapene tjener penger. Og meg bekjent oppererer DY med lengre tid på sine flighter enn SAS gjør. 5-10 minutter mere på f.eks TRD. Og det at SK sine fly står lengre på bakken?? Bli med meg på jobb, så kan du selv få se hvem som snur sine fly hurtigst.
Vet om kolleger av meg som har snudd A321 med 10 containere inn, og 10 ut på godt under 20 minutter, tror det var 12 min. de brukte.
iflg tidtabeller har DY 20 min innland/innland på TRD, dvs at sas har kun 10-15 min stopp??? Er du julenissen eller bare tror du på ham. Dessuten har jeg aldri hevdet at SGS jobber tregt eller noe i den duren. Det jeg sier er at SK ofte har fly stående på OSL veldig lenge og da er det lettere å få flyene ut på rute. Les teksten
kops is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Stemmer det at alle B1 og en del B52 ikke lenger er utstyrt for å bære atomvåpen? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 4 15-07-2018 23:08
Flightstats: SAS Europas mest punktlige i 2011 Someone Småprat 19 25-01-2012 15:07
SAS - Verdens mest punktlige flyselskab? janusk Flyforum 11 12-08-2010 14:43
Europas mest punktlige flyselskap i juni RIBRO Flyforum 33 24-07-2008 23:19
Det er ikke lenger det det var .... LN-MOW Flyforum 0 09-02-2005 01:03


All times are GMT +2. The time now is 00:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.