![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår utenlandske selskapers inntreden i det norske innenriksmarkedet så er det sikkert andre som vet mer om hvor sannsynlig det er, men gitt nå at bonus gir mer lojale kunder og dermed høyere enhetspris for selskapene som benytter dem, er vi villige til å risikere at konkurransen innenlands forvitrer og resulterer i høyere priser (som er hva KT mener ville skje) fordi noen utenlandske selskaper kanskje kunne tenke seg å etablere seg hvis det ikke var bonusforbud? Last edited by TOS; 04-03-2009 at 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Quote:
Hvis BA eller AF/KLM etablerer seg innenriks på de store byene i Norge (med sine bonusprogrammer), hvordan skal det kunne føre til dyrere flybilletter? Argumentet henger jo ikke på greip, mener jeg. At også Norwegian ville få benyttet sitt eget bonusprogram (som vel er langt rausere enn EB) på forretningsreisende innenriks er det forøvrig ingen som snakker om ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Det er EU-domstolens politikk, likeså EFTA-domstolens, at hindringer som ikke er direkte diskriminerende, men likevel fungerer faktisk diskriminerende, kan anses som ulovlige.
Skal bli spennende å se hva som blir resultatet av utredningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ja, så lenge det er snakk om forbud som ikke er direkte diskriminerende. Er det det, så er saken (kanskje) annerledes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Vi er enige i sak. Du har helt rett i det du sier om "tiltak med tilsvarende virkning". Jeg har jobbet endel med slike greier, men jeg er ikke helt oppdatert lenger på detaljer.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg kan ikke se at konkurransesituasjonen innenlands i Norge nå er særlig forskjellig fra slik den er i andre land. Ingen andre land har et slikt forbud. Jeg kan heller ikke se det som sannsynlig at KT i Norge skjønner mer av konkurransen i flymarkedet enn alle andre europeiske KT'er. Jeg lurer på om det finnes noe belegg for at prisene vil øke med bonuspoeng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
|
![]()
At konkurransesituasjonen innenlands i Norge ikke er anneledes enn i andre europeiske land, mener jeg er feil. Ikke mange andre land i europa som har så store deler av sitt innenriksnetverk lagt ut på annbud. (Les sponset av staten) Og siden (Lets face it) det i teorien bare er en opperatør på disse rutene og denne er en EB partner, vil dette helt klart vri kundene mot SAS og Star Aliance, og hindre konkurangse. Når i tillegg det er totalt monopol på eiersiden hos flyplassene, har ikke andre selskapene muligheter til å fly fra billigere flyplasserfor å prøve å konkurere på pris. Og sist men ikke minst det finnes ikke allternativ bakkebasert transport som kan erstatte annbudsrutene. Så i mine øyne. Konkurangsevridene med EB.. Ja.
Last edited by oyvind-t; 04-03-2009 at 11:22. Reason: Editing |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dette er i så fall allerede vridd over til SK, fordi det er ytterst sjelden at DY avganger passer overens med WF avganger på anbudsrutene. Derfor er en tvunget over på SK (hvis en ikke skal vente mangfoldige timer på BOO/TOS).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
|
![]()
Mulig jeg fikk frem poenget mitt litt dårlig, men Hickok skrev det litt bedre. Selv om man ikke får bonus på selve annbudsruten, blir man conected med sas, på en rute der man kan få bonus. Og ved et senere tidspunkt velger man kanskje en EB partner pga dette. Og svært få land har et så omfattende annbudssystem som norge. som kanskje allerede hemmer konkurangsen på stamrutenettet. ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
Når norske aktører, som de eneste i Europa, ikke har lov til å ha bonusprogrammer på innenriksflygninger, står de norske selskapene i en dårligere stilling enn sine europeiske konkurrenter når kunder i eget hjemmemarked skal ut å fly utenfor eget land. Hvorvidt dette faktisk er sånn man ønsker å ha det kan man jo alltids diskutere (der var jo Victor Normann relativt klar...). Men at det utgjør en forskjell i konkurransevilkårene for selskaper som har sin hovedandel av trafikk innenfor norsk innenriks kontra selskaper "ute i Europa" er det liten tvil om i min bok i alle fall. Når det er sagt, synes jeg også det er litt pussig at flyselsakper skal settes i en særstilling i forhold til andre virksomheter i Norge. Det finnes snart ikke den bensinstasjon eller matbutikk som ikke har et bonus- eller fordelsprogram. Og flere andre næringer kommer etter i varierende grad. Når både Norwegian og SAS i tillegg nå har fordelsprogrammer om gjør at man får bonuspoeng ved kjøp av alt fra sokker og leverpostei til biler og byggevarer unntatt innenlands flyreiser, begynner det hele å bli litt komisk. Forbudet mot innenlands bonusopptjening hadde kanskje sin misjon da det ble innført, men jeg kan ikek se at noen av aktørere på norsk innenriks i dag har behov for denne "beskyttelsen" i noen større grad enn andre virksomheter i andre næringer.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Kan ikke bare DY legge opp rutetabellen sin til å matche WF? Hvorfor lander DY i TOS på tidspunkter uten mulighet for connex? Du er jo kun "tvunget" over på SK fordi DY blåser en lang marsj i den grønne rutetabellen, og ikke ønsker noe transfer. DY vil forøvrig heller ikke betale for interlining, og dermed må man jo sjekke inn på nytt om man velger DY/WF. Alt dette er jo helt frivillig... Så lenge det ikke er bonuspoeng på anbudsrunder, og DY legger opp til at man ikke skal kunne reise DY/WF så synes jeg ikke det er noe argument mot bonusopptjening i Norge. (Men det er vel allerede åpenbart at jeg ikke synes det er noen gode argumenter for forbud i dagens marked) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det finnes nok både teoretisk godt fundert argumentasjon, samt studier som viser at prisene er høyere med enn uten bonus. Hvorfor skulle ellers flyselskaper investere i slike ordninger (det koster jo å administrere disse programmene, og jeg vil tro at selskapene ikke casher ut for dette om de ikke ser virkning av det i form av økt inntjening). Konkurransemyndighetene i Sverige gjorde en undersøkelse for noen år tilbake hvor jeg mener konklusjonen var at prisene var 10% høyere som følge av bonusprogrammene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |
Oppheve forbudet mot poengopptjening innenlands? (splittet fra Norwegian-mobil) | TOS | Flyforum | 14 | 03-02-2010 17:01 |
Vurdere rettssak mot Rygge | sail4fun | Flyforum | 7 | 27-01-2008 13:13 |
Ordførere mot bonuspoeng | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 15-01-2007 13:58 |
Norconsult skal vurdere behov for tredje rullebane på OSL. | Herlov | Flyforum | 6 | 04-12-2005 20:15 |