Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2009, 21:21   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Thumbs up ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:23   #2
zico77
Developer

zico77's Avatar

Default Re: ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

Snarlig?!

-optimistisk

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:27   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
Nå har ikke jeg enda sett noe om dette i nyhetene, men hvorfor skal man tro det? Er markedene i Norge og Sverige like? Er konkurransesituasjonen lik? Det var vel heller ikke ESA som vurderte forholdene i Sverige. Vet du hva som er grunnen til at ESA skal vurdere dette, for det er normalt KT som har ansvaret for nasjonale konkurransesaker?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:29   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

ESA hadde tatt opp dette på eget initiativ ble det sagt , time will show
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:30   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.

Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved.
Old 03-03-2009, 21:33   #6
zico77
Developer

zico77's Avatar

Confirm. Eg såg også innslaget.

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:37   #7
k.s.
ScanFlyer Blue

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...cle2603275.ece

da kom artikelen fra tv2.
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:37   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.

Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved.
Det er forsåvidt helt greit at ESA tar opp ting på eget initiativ, men med bonuspoeng innenlands så er det i utgangspunktet ingen andre (EØS) land som er involvert. Da skal normalt saken behandles av nasjonale konkurransemyndigheter. ESAs kompetanse er på saker som er grenseoverskridende og som involverer EØS-land. Det vil derfor være interessant å høre begrunnelsen for at ESA vil involvere seg. Det må ligge en argumentasjon som involverer noe mer enn bare Norge så langt jeg kan forstå.
Old 03-03-2009, 21:44   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Det er ingen sammenheng mellom at ESA skal studere denne saken og at vi trolig får bonuspoeng igjen på norsk innenriks, slik du antyder. Grunnen til at ESA skal se på saken, er jo nettopp at dette er en kompleks sak der utfallet ikke sier seg selv. ESA har kontinuerlig gående saker med den norske staten og diverse bedrifter, og i gråsonesaker er det vanskelig for involverte bedrifter å få lukket sakene. Det pågår f.eks. nå en stor sak mellom ESA og studentsamskibnadene i Norge, med bakgrunn i en klage fra treningssenterkjeden SATS.
Old 03-03-2009, 21:46   #10
k.s.
ScanFlyer Blue

det er vel "fri konkurranse" som ESA ser på i denne saken.
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 21:50   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by k.s. View Post
det er vel "fri konkurranse" som ESA ser på i denne saken.
Definer "fri konkurranse"... ESA skal, så vidt jeg kan forstå, se på om bonusforbudet er i strid med EØS-reglene.
Old 03-03-2009, 21:54   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded

En ting en kan si sikkert, er at mangel på bonusprogrammer IKKE er konkurransehemmende.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 22:07   #13
Flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
ESAs kompetanse er på saker som er grenseoverskridende og som involverer EØS-land. Det vil derfor være interessant å høre begrunnelsen for at ESA vil involvere seg. Det må ligge en argumentasjon som involverer noe mer enn bare Norge så langt jeg kan forstå.
EU har hele tiden sagt at flyselskapenes bonusprogrammer er en helt normal del av produktet, og ikke hindrer konkurranse. Når det er et forbud mot bonus i Norge kan det hindre europeiske aktører å etablere seg innenriks i Norge - ergo kan det hindre konkurransen og være i strid med EUs regelverk.

Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 22:10   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Det er forsåvidt helt greit at ESA tar opp ting på eget initiativ, men med bonuspoeng innenlands så er det i utgangspunktet ingen andre (EØS) land som er involvert. Da skal normalt saken behandles av nasjonale konkurransemyndigheter.
Det er vel feil? ESA har vært involvert i flere saker i Norge. Blant annet i forbindelse med Troms Fylkeskommunes "sponsing" av flyskolen NAC på Bardufoss for noen år siden, som NEAR (flyskole på Vigra) klagde inn. Ingen andre EØS-land var involvert.

Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer?

Last edited by TCAS; 03-03-2009 at 22:11. Reason: (Flyer var litt før meg med samme mening ja)
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 22:24   #15
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Så det var derfor TV2 var på Sola å filmet i går ja......

Last edited by LN-RRA; 03-03-2009 at 22:28.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 22:28   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er vel feil? ESA har vært involvert i flere saker i Norge. Blant annet i forbindelse med Troms Fylkeskommunes "sponsing" av flyskolen NAC på Bardufoss for noen år siden, som NEAR (flyskole på Vigra) klagde inn. Ingen andre EØS-land var involvert.

Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer?
Fylkeskommunens sponsing er knyttet til statsstøtteproblematikk, og da er det ikke uvanlig at ESA involveres. Det samme gjelder f.eks. for vurderingen av statsstøtte til CO2-renseanlegg på Kårstø (?). Det er en litt annen type problemstilling enn bonusforbud som er knyttet opp mot misbruk av dominerende stilling (styres av litt andre vurderinger).

Jeg tror ikke man kan argumentere med at forbudet gjør det vanskeligere å etablere seg i Norge. Det vil heller ikke være noen diskriminering av selskaper fra andre EØS-land, fordi bonusforbudet nå gjelder for alle (om jeg ikke husker mye feil).
Old 03-03-2009, 23:07   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg håper virkelig noen tar tak i dette, slik at vi får bonuspoeng innenlands igjen. Jeg tviler, men det er jo klart at dagens situasjon er helt annerledes enn for litt tid siden.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 23:27   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
EU har hele tiden sagt at flyselskapenes bonusprogrammer er en helt normal del av produktet, og ikke hindrer konkurranse. Når det er et forbud mot bonus i Norge kan det hindre europeiske aktører å etablere seg innenriks i Norge - ergo kan det hindre konkurransen og være i strid med EUs regelverk.

Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender
EU har ikke sagt at bonuspoeng innenlands i Norge ikke hindrer konkurranse. Det man må huske på er at de nasjonale markedene rundt omkring i Europa er forskjellige, med forskjellig konkurransesituasjon. I fare for å gjenta meg selv for ørtende gang så er det slik at selv om bonus er OK i England, Tyskland, Nederland, Frankrike osv., så er det ikke sikkert at det er OK i Norge. I alle de nevnte landene er det en annen konkurransesituasjon (man kan bl.a. i mye større grad velge alternative transportformer).

Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv.

At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge?
Old 04-03-2009, 09:07   #19
Flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge?
Jeg skjønner argumentasjonen din, jeg bare antar at ESA ikke undersøker saken fordi de kjeder seg, men fordi de reelt mistenker at forbudet ikke er i tråd med EUs intensjoner.

For å ta den litt ut: Hvis norske myndigheter bestemmer at kaffekjeder har fri tilgang til å etablere seg i Norge, men ingen får bruke papp-beger (likt for alle), så vil nok Starbucks tenke at de ikke gidder når de ikke får bruke sitt vanlige produkttilbud.
Norsk innenrikstrafikk er lukrativ, og vil kunne tiltrekke seg utenlandske flyselskaper. Men tilsvarende får ikke de bruke sitt vanlige produkttilbud (bonuspoeng) for å tiltrekke seg forretningsreisende, dermed er jo det med i vurderingen om de skal satse i Norge eller ikke.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2009, 09:08   #20
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:

Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv.
Enig, sakens kjerne ligger der. Det er ikke forbudt å legge saklige begrensninger på markedsaktørers adferd i markedet, så lenge det ikke diskriminerer på grunnlag av nasjonalitet.
Reply

Posting Rules