![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
ESA hadde tatt opp dette på eget initiativ ble det sagt , time will show
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.
Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 87
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 87
|
![]()
det er vel "fri konkurranse" som ESA ser på i denne saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
En ting en kan si sikkert, er at mangel på bonusprogrammer IKKE er konkurransehemmende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer? Last edited by TCAS; 03-03-2009 at 22:11. Reason: (Flyer var litt før meg med samme mening ja) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]()
Så det var derfor TV2 var på Sola å filmet i går ja......
Last edited by LN-RRA; 03-03-2009 at 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg tror ikke man kan argumentere med at forbudet gjør det vanskeligere å etablere seg i Norge. Det vil heller ikke være noen diskriminering av selskaper fra andre EØS-land, fordi bonusforbudet nå gjelder for alle (om jeg ikke husker mye feil). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg håper virkelig noen tar tak i dette, slik at vi får bonuspoeng innenlands igjen. Jeg tviler, men det er jo klart at dagens situasjon er helt annerledes enn for litt tid siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv. At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
For å ta den litt ut: Hvis norske myndigheter bestemmer at kaffekjeder har fri tilgang til å etablere seg i Norge, men ingen får bruke papp-beger (likt for alle), så vil nok Starbucks tenke at de ikke gidder når de ikke får bruke sitt vanlige produkttilbud. Norsk innenrikstrafikk er lukrativ, og vil kunne tiltrekke seg utenlandske flyselskaper. Men tilsvarende får ikke de bruke sitt vanlige produkttilbud (bonuspoeng) for å tiltrekke seg forretningsreisende, dermed er jo det med i vurderingen om de skal satse i Norge eller ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Enig, sakens kjerne ligger der. Det er ikke forbudt å legge saklige begrensninger på markedsaktørers adferd i markedet, så lenge det ikke diskriminerer på grunnlag av nasjonalitet.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |
Oppheve forbudet mot poengopptjening innenlands? (splittet fra Norwegian-mobil) | TOS | Flyforum | 14 | 03-02-2010 17:01 |
Vurdere rettssak mot Rygge | sail4fun | Flyforum | 7 | 27-01-2008 13:13 |
Ordførere mot bonuspoeng | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 15-01-2007 13:58 |
Norconsult skal vurdere behov for tredje rullebane på OSL. | Herlov | Flyforum | 6 | 04-12-2005 20:15 |