Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2009, 14:38   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank sier han inntil nylig var svært skeptisk til Norwegians inntog i det danske markedet.

- Det danske markedet er modent og svært vanskelig. Men det er en ny situasjon nå, når SAS trekker seg tilbake og lar passasjerene stå igjen på bakken. Nå tror jeg Norwegian får en lettere jobb, sier Pedersen til E24.
http://e24.no/boers-og-finans/article2938198.ece
Old 20-02-2009, 18:11   #22
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.
Old 21-02-2009, 02:53   #23
bu 4233
Newcomer

bu 4233's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.
Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!
bu 4233 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2009, 08:32   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by bu 4233 View Post
Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!
Someone er økonom, ikke "såkalt økonom". Hvilken relasjon har du til DY?

Resultatet vil, om tallene i denne posten er riktig, vise 0.7 millioner + før skatt og et nettoresultat på -7.6 millioner for 2008. Å trekke frem fakta er på ingen måte å tåkelegge. I likhet med Someone og JetBlue synes jeg også det er bekymringsfullt at cash flow fra operations er negativ.

Last edited by TOS; 21-02-2009 at 13:54.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2009, 11:10   #25
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by bu 4233 View Post
Såkalte økonomer - hva skal det bety? Forholdet er vel at vi påpeker hvordan et regnskap skal leses og forstås. Det har ingenting med tåkelegging av fakta å gjøre.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2009, 14:34   #26
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Fin kommentar fra Kjos i en E24-artikkel: "- Tallene var egentlig bedre enn mange fikk med seg da vi presenterte resultatet, sier Norwegian-sjefen. "

http://e24.no/boers-og-finans/article2939747.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2009, 15:34   #27
Gbuster
Newcomer

"- Tallene var egentlig bedre enn mange fikk med seg da vi presenterte resultatet, sier Norwegian-sjefen. "

Da er jo spørsmålet: Er det de "mange" som ikke forstår, eller måten tallene presenteres på, som er problemet?

Uansett hvordan en snur og vender på tall / presentasjon er det fortsatt stort underskudd på drift.
Gbuster is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 11:22   #28
Flyer
ScanFlyer Blue

Nå har NAS fått brutal juling flere dager på rad. Falt nye 11% i går og over 7% i dag. Aksjen har falt over 70% de siste 12 månedene, det er jo bare sorgen! Det virker som analytikerne ble
overrasket på Q4, og at de ikke helt deler oppfatningen om at tallene var mye bedre enn alle tolket dem dessverre.

SAS-aksjen har også fått hard medfart, men ikke i samme grad. Den stiger 3% i dag, og har til tross for emisjonen "bare" hatt et fall på 49% de siste 12 månedene, og dermed en "bedre" utvikling enn NAS.

Håper det snur snart for alles del, nå knaker det litt i aksje-sømmene...

Last edited by Flyer; 24-02-2009 at 11:26.
Flyer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules