![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Gross EBITDA result of MNOK -169 in Q4 (-36)
Group earnings of MNOK -202 before tax (MNOK -34) Group earnings after tax of MNOK -149 (MNOK -22) Hele presentasjonen her: http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62939
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 20-02-2009 at 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
|
![]()
Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.
Ser at oppstarten i CPH tilnå har kostet 32 millioner ifølge rapportene http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62940 http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62939 På slide 16 sier de litt om flyflåten - Forventer å ha 18 737-800 i drift ved utgangen av 2009 - 5 leide 738 kommer i h1 og 4 leide og 2 eide kommer i H2 - MDene går ut i Q3 - Total flåtestørrelse forventes å være 44 ved utgangen av året - 6 fly vil være basert i CPH fra våren av Last edited by Someone; 20-02-2009 at 09:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Hvor lenge holder denne skuta da ?
Quote:
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason Last edited by Discus; 20-02-2009 at 09:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
SAS hadde 5 mrd i konserntap. 4.XX av dette var pga Spanair. SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Tror DY begynner å se realitetene av diverse kriser de også, faktisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
|
![]() Quote:
Hva synes du om min nye frisyre? Spennende! Hva synes du om min nye kjæreste? Spennende! Hvordan smakte maten? Spennende! Joda - så neida |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Det som i alle fall er sikkert er at det tar tid før Norwegians merkenavn og ruter blir kjent og etablert. Og et av problemene til Norwegian i dag er at selskapet har ganske mange slike uetablerte satsninger. Disse er i seg selv spennende og de har åpenbart potensiale - men de må jobbes med og man må bruke tid for å få de til å fungere:
- Norwegian i Polen har vi ikke hørt mye fra det siste året, utover at vi har registrert at en rekke ruter har blitt lagt ned og at antallet fly i Warszawa-basen har holdt seg på samme nivå som da basen ble åpnet. Rutene har blitt konsentrert rundt markeder som Norwegian allerede kjenner, det vil si ruter fra Polen til Skandinavia. Norwegian tjener ennå ikke penger i Polen, og det ser ikke ut til at selskapet vil åpne nye ruter til ikke-skandinaviske destinasjoner. - Oppkjøpet av FlyNordic og omgjøringen til Norwegian.se har vært kostbart og det svenske markedet har vært seigt. Mange av FlyNordic-rutene gikk dårlig, og Norwegian har måttet kutte ut en lang rekke innenlandsruter og ruter til storbyer. I stedet har selskapet begynt å fly på en rekke Syden-ruter som Norwegian i Norge tidligere har hatt suksess med. MD-80-fly har blitt faset ut av Sverige-flåten til fordel for satsningen i Danmark - og det blir spennende å se hvor mange 737-800-maskiner som til slutt havner i Sverige. - Norwegian i Danmark fikk en god start med sin København-Aalborg-rute, og det tok ikke lang tid før selskapet hadde annonsert oppstart av 12 nye ruter fra København og to nye fra Aalborg. Denne massive satsningen kommer samtidig som en rekke andre selskaper starter ruter i kjølvannet av Sterling-konkursen, og Norwegian vil få mye tøffere konkurranse i Danmark enn det de har fått i Norge. Norwegian har manglet fly i Danmark og har overført kapasitet fra Sverige, samtidig som selskapet har måttet leie inn dyre flytjenester fra selskaper som Jet time. Satsningen i Danmark kan tippe begge veier; det eneste som er sikkert er at det blir overkapasitet i markedet på mange strekninger. - Det er et år siden flyplassen på Rygge ble åpnet, og Norwegian har gjort en lang rekke endringer i tilbudet herfra. Flere internasjonale ruter har blitt lagt ned eller blitt flyttet til Gardermoen, og satsningen har blitt dreid i retning av Syden-ruter og innenlandsruter. Spørsmålet er hvor lenge Norwegian kan klare å opprettholde alle disse usikre og kostbare satsningene. Det som i alle fall er sikkert, er at Norwegians beste og viktigste marked, det norske, må subsidiere de ovennevnte satsningene i året som kommer. Derfor ser vi at Norwegian i Norge har konsolidert seg og ikke åpnet nye ruter i samme tempo som tidligere. I stedet har selskapet lagt ned noen ruter, f.eks. Oslo-Madrid og Oslo-Istanbul, og forbedret rutetabellen på innenlandsrutene der selskapet åpenbart gjør det ganske bra. Nye ruter til Ålesund og Kristiansand har blitt startet, og satsningen på forretningsreisende har blitt synliggjort i kampanjer og gjennom forbedret tilbud til fullflex-reisende. London-ruten får nå tre daglige avganger fra Oslo og trafikken flyttes i sin helhet til Gatwick. Last edited by FlightDeck; 20-02-2009 at 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
No nice numbers som kom in. Likevel, mange har tapt penger i 4. Kvartal. Fuel senked mange, ogsa DY sine resultater.
Likevel ligger i presentasjonen ogsa noen confirmasjoner og "lille nyheter" for det vannlige folk.
Innslag av CPH-Satsingen pa resultatene blir spennende mens vi vil se hvor dypt röd det blir i Danmark i Q2 og Q3. Jeg ble overrasked at man ikke har henvist pa den kommende flytting til LGW. OK, for TRD ruten söker man slots, mens de vil man fa. Dette er en steg i riktig retning og vi har sett dette för i Paris og Roma. Hvor mye -800er havner i Sverige? Om det heter pa SE register, Ingen. Fra operasjonelt sikt rekker vel 4 stykk for a erstatte de 4 operasjonelle MD80 (1 er jo alltid ute av drift... Shitty snag rates). Mens FlyNordic AOC forsvinner og ogsa de 2 - na 1 - SE registrerte -800er flöy jo pa norsk AOC.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Fra boarding: Key figures full year 2008 (2007) Passengers: 9.2 million (6.9 million) Revenue: 6.2 BNOK (4.2 BNOK) Load factor: 79 % (80 %) EBITDAR: 200 MNOK (504 MNOK) EBITDA: -208 MNOK (+208 MNOK) EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK) http://www.boarding.no/art.asp?id=35336
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
|
![]() Quote:
Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap ![]() EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
|
![]() Quote:
![]() http://www.dn.no/forsiden/resultater...o=c1_re_left_9 Hele 2008 endte med et overskudd på 0,7 millioner kroner, sammenlignet med 113 millioner kroner i 2007. - Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier Kjos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
|
![]()
Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.
Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Å drive LCC-samarbeid i Asia er ikke lett | Trdfly | Flyforum | 2 | 20-08-2015 12:27 |
Sprø landinger, ikke prøv dette selv... | XPilot | Småprat | 18 | 20-12-2012 12:12 |
Ikke bare å drive flyplass | krølle | Flyforum | 1 | 06-08-2009 09:38 |
SB.no: Torp vil drive tårnet selv... | KennethGS | Flyforum | 1 | 02-10-2008 08:58 |
DnB NOR - Ikke enige med seg selv..... | LN-HAT | Flyforum | 5 | 07-09-2005 09:35 |