Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2009, 08:44   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Gross EBITDA result of MNOK -169 in Q4 (-36)
Group earnings of MNOK -202 before tax (MNOK -34)
Group earnings after tax of MNOK -149 (MNOK -22)

Hele presentasjonen her:
http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62939
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 20-02-2009 at 08:50.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 08:58   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.

Ser at oppstarten i CPH tilnå har kostet 32 millioner ifølge rapportene

http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62940

http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=62939

På slide 16 sier de litt om flyflåten
- Forventer å ha 18 737-800 i drift ved utgangen av 2009
- 5 leide 738 kommer i h1 og 4 leide og 2 eide kommer i H2
- MDene går ut i Q3
- Total flåtestørrelse forventes å være 44 ved utgangen av året
- 6 fly vil være basert i CPH fra våren av
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 20-02-2009 at 09:03.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 09:10   #3
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.
Men var det så lurt å selge sikringen mot valutasvingninger? Det ble jo en kortvarig glede når man leser tallene, hvor svak norsk krone tynger tallene. Fuel, leasing, handling ++ som de betaler i fremmed valuta ligger de helt åpent eksponert mot etter at de tok gevinsten i cash i fjor...

Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 09:18   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 09:34   #5
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Norwegian Kjempetap for Norwegian

Hvor lenge holder denne skuta da ?

Quote:
Bjørn Kjos må se at Norwegian tapte 202 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

Driftsresultatet for Norwegian (NAS) og konsernsjef Bjørn Kjos endte på minus 199 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor. Det er langt dårligere enn det finansanalytikerne ventet, ifølge Reuters.
Forventningene lå på minus 73 millioner kroner.
http://e24.no/boers-og-finans/article2937712.ece
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason

Last edited by Discus; 20-02-2009 at 09:39.
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 09:45   #6
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

SAS hadde 5 mrd i konserntap. 4.XX av dette var pga Spanair. SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 09:49   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 10:09   #8
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Scanor View Post
SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd
126 millioner NOK er vel ikke så lite i disse dager
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 10:32   #9
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....
Og så kan en fortsette å tenke, hva var oppstartskostnadene i Polen,så langt har den kostet 32 mill i Danmark, men det stopper vel ikke helt der, kostnadene altså
krølle is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 10:34   #10
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.
Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.

Tror DY begynner å se realitetene av diverse kriser de også, faktisk.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 10:36   #11
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.
Spennende er et godt utrykk, som kan bety så mangt....

Hva synes du om min nye frisyre? Spennende!
Hva synes du om min nye kjæreste? Spennende!
Hvordan smakte maten? Spennende!

Joda - så neida
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 11:13   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Det som i alle fall er sikkert er at det tar tid før Norwegians merkenavn og ruter blir kjent og etablert. Og et av problemene til Norwegian i dag er at selskapet har ganske mange slike uetablerte satsninger. Disse er i seg selv spennende og de har åpenbart potensiale - men de må jobbes med og man må bruke tid for å få de til å fungere:

- Norwegian i Polen har vi ikke hørt mye fra det siste året, utover at vi har registrert at en rekke ruter har blitt lagt ned og at antallet fly i Warszawa-basen har holdt seg på samme nivå som da basen ble åpnet. Rutene har blitt konsentrert rundt markeder som Norwegian allerede kjenner, det vil si ruter fra Polen til Skandinavia. Norwegian tjener ennå ikke penger i Polen, og det ser ikke ut til at selskapet vil åpne nye ruter til ikke-skandinaviske destinasjoner.

- Oppkjøpet av FlyNordic og omgjøringen til Norwegian.se har vært kostbart og det svenske markedet har vært seigt. Mange av FlyNordic-rutene gikk dårlig, og Norwegian har måttet kutte ut en lang rekke innenlandsruter og ruter til storbyer. I stedet har selskapet begynt å fly på en rekke Syden-ruter som Norwegian i Norge tidligere har hatt suksess med. MD-80-fly har blitt faset ut av Sverige-flåten til fordel for satsningen i Danmark - og det blir spennende å se hvor mange 737-800-maskiner som til slutt havner i Sverige.

- Norwegian i Danmark fikk en god start med sin København-Aalborg-rute, og det tok ikke lang tid før selskapet hadde annonsert oppstart av 12 nye ruter fra København og to nye fra Aalborg. Denne massive satsningen kommer samtidig som en rekke andre selskaper starter ruter i kjølvannet av Sterling-konkursen, og Norwegian vil få mye tøffere konkurranse i Danmark enn det de har fått i Norge. Norwegian har manglet fly i Danmark og har overført kapasitet fra Sverige, samtidig som selskapet har måttet leie inn dyre flytjenester fra selskaper som Jet time. Satsningen i Danmark kan tippe begge veier; det eneste som er sikkert er at det blir overkapasitet i markedet på mange strekninger.

- Det er et år siden flyplassen på Rygge ble åpnet, og Norwegian har gjort en lang rekke endringer i tilbudet herfra. Flere internasjonale ruter har blitt lagt ned eller blitt flyttet til Gardermoen, og satsningen har blitt dreid i retning av Syden-ruter og innenlandsruter.

Spørsmålet er hvor lenge Norwegian kan klare å opprettholde alle disse usikre og kostbare satsningene. Det som i alle fall er sikkert, er at Norwegians beste og viktigste marked, det norske, må subsidiere de ovennevnte satsningene i året som kommer. Derfor ser vi at Norwegian i Norge har konsolidert seg og ikke åpnet nye ruter i samme tempo som tidligere. I stedet har selskapet lagt ned noen ruter, f.eks. Oslo-Madrid og Oslo-Istanbul, og forbedret rutetabellen på innenlandsrutene der selskapet åpenbart gjør det ganske bra. Nye ruter til Ålesund og Kristiansand har blitt startet, og satsningen på forretningsreisende har blitt synliggjort i kampanjer og gjennom forbedret tilbud til fullflex-reisende. London-ruten får nå tre daglige avganger fra Oslo og trafikken flyttes i sin helhet til Gatwick.
__________________

Last edited by FlightDeck; 20-02-2009 at 11:15.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 12:07   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

No nice numbers som kom in. Likevel, mange har tapt penger i 4. Kvartal. Fuel senked mange, ogsa DY sine resultater.

Likevel ligger i presentasjonen ogsa noen confirmasjoner og "lille nyheter" for det vannlige folk.
  • Det kommer nok en -800 pa kort varsel til
  • En -800er fra den förste lease-deal er speeded-up fra 2010 til 2009 delivery
  • 2 egne -800er kommer i H2
  • alle MDer er bort ved slutten av Q3

Innslag av CPH-Satsingen pa resultatene blir spennende mens vi vil se hvor dypt röd det blir i Danmark i Q2 og Q3.

Jeg ble overrasked at man ikke har henvist pa den kommende flytting til LGW. OK, for TRD ruten söker man slots, mens de vil man fa. Dette er en steg i riktig retning og vi har sett dette för i Paris og Roma.

Hvor mye -800er havner i Sverige? Om det heter pa SE register, Ingen. Fra operasjonelt sikt rekker vel 4 stykk for a erstatte de 4 operasjonelle MD80 (1 er jo alltid ute av drift... Shitty snag rates). Mens FlyNordic AOC forsvinner og ogsa de 2 - na 1 - SE registrerte -800er flöy jo pa norsk AOC.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 12:42   #14
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007
Ta bort minusen din foran 7,6.....


Fra boarding:

Key figures full year 2008 (2007)

Passengers: 9.2 million (6.9 million)
Revenue: 6.2 BNOK (4.2 BNOK)
Load factor: 79 % (80 %)
EBITDAR: 200 MNOK (504 MNOK)
EBITDA: -208 MNOK (+208 MNOK)
EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)


http://www.boarding.no/art.asp?id=35336
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 12:46   #15
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Undertegnede har i dag handlet Norwegian aksjer for 118.400,-.
Så får vi se hvorvidt det var lurt eller dumt. Historien vil ubønnhørlig gi svar på det.
Go Tiemand Tøff satsing det der, og håper (og tror) at på lang sikt så gir satsingen din avkastning!
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 12:48   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007
Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Ta bort minusen din foran 7,6.....


EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)

Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 13:31   #17
bu 4233
Newcomer
 
bu 4233's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen
I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil

http://www.dn.no/forsiden/resultater...o=c1_re_left_9

Hele 2008 endte med et overskudd på 0,7 millioner kroner, sammenlignet med 113 millioner kroner i 2007.

- Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier Kjos.
bu 4233 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 13:37   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,938
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by bu 4233 View Post
I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil
Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 13:48   #19
bu 4233
Newcomer
 
bu 4233's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden
Da må jeg få spørre deg Somone. Hva vil Norwegian stå registrert med for2008? Et MINUS på 0.7 mill før skatt ??
bu 4233 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 13:48   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden
Ja, nemlig, og dét er alvorlig!
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Å drive LCC-samarbeid i Asia er ikke lett Trdfly Flyforum 2 20-08-2015 12:27
Sprø landinger, ikke prøv dette selv... XPilot Småprat 18 20-12-2012 12:12
Ikke bare å drive flyplass krølle Flyforum 1 06-08-2009 09:38
SB.no: Torp vil drive tårnet selv... KennethGS Flyforum 1 02-10-2008 08:58
DnB NOR - Ikke enige med seg selv..... LN-HAT Flyforum 5 07-09-2005 09:35


All times are GMT +2. The time now is 16:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.