![]() |
|
![]() |
#1 |
Guest
Posts: n/a
|
![]()
9 aug 2005 HADDE DN.NO DENNE ARTIKKELEN MED MARTIN HUSEBY KARLSEN :
Tross fulle fly faller inntjeningen for Norwegian. Flyanalytiker Martin Huseby Karlsen er skeptisk til utviklingen. Flyselskapet Norwegian klarte å fylle flyene sine nesten helt opp i juli, med en kabinfaktor på 91 prosent. Likevel er ikke tallknuserne imponert. Svak yield - Det var en imponerende kabinfaktor på 91 prosent, men yielden var veldig svak. I sum er juli dårligere enn juni på grunn av en sterk yieldnedgang, sier flyanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets til dn.no. En yield (inntekt per solgte setekilometer) på 62 øre og kabinfaktor på 91 prosent tilsvarer en enhetsinntekt per produserte kilometer på 56 øre i juli. I juni var tilsvarende tall en kabinfaktor på 82 prosent og en yield på 71 øre, noe som ga en enhetsinntekt på 58 øre. Dermed kommer altså juli dårligere ut enn juni. - Enhetsinntekten er to øre lavere i juli, det er det man må fokusere på og ikke se seg blind på kabinfaktoren, sier analytikeren. Kostnadene falt ikke nok Samtidig falt ikke kostnadene like mye som i juni, påpeker analytikeren. - Det betyr at Norwegian tjente mer penger i juni, til tross for at juli burde være den beste måneden, sier han. Den gode kabinfaktoren skyldes ene og alene sommerferien, og at Norwegian har mange reisemål i Sør-Europa. Dette kabinfaktorenivået er noe hverken Norwegian eller andre flyselskap har sjanse til å holde utover høsten. - Jeg tror ikke markedet har fått med seg se sterke sesongsvigningene vi har i flymarkedet i Norden og kabinfaktoren vil falle kraftig utover høsten, sier han. Økt drivstoff Samtidig har oljeprisen steget videre i løpet av juli. Norwegian er meget utsatt, da det ikke har sikret noe av drivstoffprisen. - Det er veldig spekulativt at det ikke har hedget mot oljeprisen. Kjos (Norwegian-sjefen red. anm) sier at det kanskje skal gjøre det, men per idag har selskapet ingen sikring. Det har det sagt i ett år uten å ha gjort noe, sier Huseby Karlsen. Han har en salgsanbefaling på aksjen. - Vi har hatt hatt salg en periode, og vi mener aksjen er dyrt priset, sier han. DnB Nor Markets spår et ebitda-resultat (driftsresultat før avskrivninger) i andre kvartal på 15-20 millioner kroner, og minus 29 millioner kroner i ebitda for året som helhet. Men det kan bli enda svakere. - Vi føler det er risiko på nedsiden for året som helhet, sier flyanalytikeren. Publisert: 09.08.2005 - 12:39 Oppdatert: 10.08.2005 - 06:35 I DAG SKRIVER HAN ..... Imponert av Norwegian Henrik D. Meyer Analytikerne er imponert over hvor mange flyseter Norwegian klarte å fylle i august, og lar seg ikke skremme av dårligere betaling. Norwegian hadde kraftig økning i antall passasjer, men svakere betaling per passasjerkilometer i august. Imponerende - Norwegian rapporterte august-trafikk på linje med våre forventninger. Kabinfaktoren endte på imponerende 87 prosent, mens yielden var noe skuffende på 0,60 kroner, skriver analytiker Martin Huseby Karlsen i DnB Nor Markets i en fersk analyse. Samlet gir dette en utvikling som er på linje med Karlsens estimat for tredje kvartal. Kabinfaktoren – andelen flyseter selskapet får betalt for – økte mer enn DnB Nor hadde ventet, mens yielden var svakere. Yielden – eller enhetsinntekten – er betalingen flyselskapet får per kilometer hver passasjer flyr. Sterkt internasjonalt - Spesielt det internasjonale segmentet fortsetter å imponere med en økt kabinfaktor på 89 prosent – 27 prosentpoeng over fjorårets nivå, skriver Huseby Karlsen. DnB Nor-analytikeren har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
"De folka der" får jo provisjon av å ombestemme seg ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Ingen bombe at en blårussanalytiker skifter mening...helst til kjøp når aksjen er på topp og til salg når den er på bunnen. Lurer på om de gutta der egentlig kan brukes til noe nyttig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Uansett hvor engig/uening DNb Nor er med seg selv så skal man ikke være mye matematiker for å skjønne at trafikktallene til DY er veldig svake, og at de kommer til å levere (nok et) minustall i neste kvartal. Det er ingen kunst å selge fulle fly om sommeren, men med den svake Yield-en DY har så må de ha kabinfaktor på godt over 80 % resten av året for å tjene penger. Tjener de penger i Oktober så skal så skal neste DY fly opkalles etter analytiker Huseby-Karlsen.!
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
DY er i siget, de kommer til å levere + i år. Ingen kan stoppe dem nå. 87 % i august er meget bra. August er en vanskelig måned med overgang fra ferie til forretning. Ser ut til at de taklet denne balansen på en god måte. Tipper kabinfaktoren i september vil ligge på 82-85 %. Klarer man august følger september med.
DnB NOR har innsett dette nå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Det er viktig å fylle flyene, men det er vel så viktig å tjene penger på det også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS konkurrer med seg selv | Dash | Småprat | 10 | 02-11-2012 20:36 |
Se seg selv i speilet.. | Toby91 | Bilder & foto | 1 | 27-07-2011 17:59 |
Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian | LN-KGL | Flyforum | 27 | 24-02-2009 11:22 |
Kofferter som veier seg selv | Falcon | Flyforum | 0 | 28-04-2006 16:20 |
Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel | LN-HAT | Flyforum | 41 | 24-02-2005 11:36 |