Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2005, 16:49   #101
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Hvis det faktum at Piloten nektet aa gaa igjennom sikkerhets kontrollen en tredje gang (han hadde gaatt igjennom 2 ganger uten utslag) er et saapass alvorlig sikkerhets brudd at flyet ikke kunne ta av, er det merkelig at Adecco og OSL brukte saa lang tid til aa reagere:

Fra piloten gikk i fra sikkerhets kontrollen:
- gikk han til gaten,
- satt seg i inn i cockpit,
- gikk igjennom alle oppstarts rutiner,
- flyet ble boardet,
- flyet takset til rullebanen,
- flyet kallt tilbake til parkering,
- flyet fikk ny avgangstillatelse
- flyet takset for ANDRE gang til rullebanen,
- flyet ble kalt tilbake til parkering for andre gang,
- flyet ble toemt.

Dette viser alvorlige problemer hos Adecco og OSL, som hvis situasjonen var alvorlig nok til aa innstille en avgang, brukte utrolig lang tid paa ta en beslutning og kommunisere beslutningen til de involverte parter.....jeg tror at irritasjonen sakte men sikkert har vokst hos Adecco etter denne episoden...og de har etter en god stund bestemmt seg for aa vise hvem som bestmmer....og det er bekymrings fullt
Old 16-03-2005, 17:17   #102
DY
ScanFlyer Dusty

Enig, ganske utrolig at det tok så lang tid før de klarte å bestemme seg. Må nesten ha vært litt komisk å være passasjer.

Dette var nok en hendelse som de ikke var forberedt på...og måtte slå opp i "manualen" for å finne ut av hvordan en skulle reagere....og selv da var en sen. Har forstått at det var vanskelig å få flygelederne til å forstå hva som hadde skjedd, eller har jeg misforstått media?
DY is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 18:30   #103
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hva skjer med piloten?
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 18:36   #104
DY
ScanFlyer Dusty

I nyhetene idag går alle piloter sammen med den aktuelle piloten og gir han full støtte. Aner vi et opprør....og første streiken i Norwegian kanskje
DY is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 21:51   #105
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Hvis det faktum at Piloten nektet aa gaa igjennom sikkerhets kontrollen en tredje gang (han hadde gaatt igjennom 2 ganger uten utslag) er et saapass alvorlig sikkerhets brudd at flyet ikke kunne ta av, er det merkelig at Adecco og OSL brukte saa lang tid til aa reagere:

- gikk han til gaten,
- flyet ble boardet,
- flyet ble toemt.

Dette viser alvorlige problemer hos Adecco og OSL, som hvis situasjonen var alvorlig nok til aa innstille en avgang, brukte utrolig lang tid paa ta en beslutning og kommunisere beslutningen til de involverte parter.....jeg tror at irritasjonen sakte men sikkert har vokst hos Adecco etter denne episoden...og de har etter en god stund bestemmt seg for aa vise hvem som bestmmer....og det er bekymrings fullt
Jeg var litt forundret over at ingen andre tok den. Men jeg var ikke klar over at det hadde godt så langt som dette. Det er veldig dårlig at ikke det kom fram i media. Det stiller også OSL sine utaleser i et annet lys.
Saken begynner å stinke litt.

Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 01:37   #106
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by dc-8-63

- gikk han til gaten,
- flyet ble boardet,
- flyet ble toemt.

Satt faktisk og tenkte på dette på OSL i dag, at så mange vektere som det er der ute, så burde det være rimelig kjapt å få tak i kapteinen. Det høres jo ikke akkurat ut som om han har sprunget bortover terminalen med en haug Addeccoer i hælene.

Jeg vil ikke spekulere for mye, men for meg høres det ut som om piloten har gått videre etter å ha nektet å passere tredje gang, og at vekterne har blitt stående å klø seg i hodet (noe må de jo gjøre med det ) og sjekket "boka", evt. ringt diverse supervisere. Hadde de VIRKELIG oppfattet ham som en sikkerhetsrisiko er det direkte alarmerende at ikke stoppet ham tidligere. Jeg kan umulig tenke meg at ikke piloten skulle gi seg hvis vekterne reagerte umiddelbart og virkelig gikk inn for å stoppe ham. (Men isåfall fortjener jo hele Addecco å få fyken)

EDIT: Hvorfor var det bare det aktuelle flyet og dets passasjerer som ble sjekket på nytt? Alle andre som befant seg airside var jo like "contaminated" etter denne episoden som de på flyet!
Old 17-03-2005, 10:26   #107
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Den delen av historien med at han satt bak spakene og taxet ut, kom fram i gårsdagens Dagbladet. Nå er mitt forhold til aviser og luftfartshistorier ganske frynsete, men hvis vi skal dvele litt ved det som stod på trykk der.......
Hvem er vi egentlig..., her på berget..., som kritiserer amerikanerene og Bush for helt paranoya måter og løse slike ting på? De der greiene der på GM begynner å fortone seg som noe helt bananas. Det kan være et EU-direktiv så mye det vil, men jeg kan ikke fri meg fra å forstå reaksjonen til den DY-piloten. Galskapen ble bare fullkommen da de hanken ham inn fra pilotsetet...., av alle steder...
Old 17-03-2005, 11:03   #108
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

For ordens skyld Tosfreight: Det er Adecco og ikke Securitas som har security på Gardermoen. Men når det er sagt, så spiller det liten rolle hvilke selskap som er representert i denne saken. Vi har alle de samme lover og regler å forholde oss til. Derfor blir det helt feil og uansvarlig av piloten i dette tilfellet å gjøre det han gjorde.

Vi kan ikke ha piloter som unngår regler og lover alt etter hvor det passer dem selv. Gjør da heller som FBU 4 EVER eller andre å si ifra hva du mener om saken på et forum, eller aller helst til de som lager lovene.

Hva om jeg var pilot og bestemte meg for at det var idiotisk å lande på 01R som jeg hadde fått beskjed om, så jeg landet på 19R istedet for.... prinsippet er det samme.
enml is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 11:56   #109
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by enml
Hva om jeg var pilot og bestemte meg for at det var idiotisk å lande på 01R som jeg hadde fått beskjed om, så jeg landet på 19R istedet for.... prinsippet er det samme.
Det å følge instruksjonene fra ATC er en "regel" som de aller fleste kan se hensikten med, men det å bli sendt gjennom metalldetektoren 3 ganger fordi vekteren ikke var fornøyd med måten passeringen foregikk på er det vanskeligere å skjønne hensikten med...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 12:03   #110
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Dette er jo bare sprøyt! Skjerp deg!!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 12:34   #111
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

La oss håpe at denne galskapen sakte men sikkert går over til sunt bondevett igjen....
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 12:46   #112
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

TOS,

Det er vel ikke så vanskelig. Om passeringen gikk så raskt at apparatet ikke fikk tid til "å gjøre jobben sin", så er jo det det samme som om han ikke gikk igjennom i det hele tatt.

Altså må man be personen om å gjøre det på nytt.
Old 17-03-2005, 13:03   #113
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Nå må dere slutte å forsvare adecco! De har dri.. seg loddrett ut!
Mannen gikk igjennom to ganger! Adecco skrudde opp dagen for veldig mange mennesker pga paragraf-ryteri! Måtte den ansvarlige miste jobben, likeså Kobro for å fare med løgn!
Old 17-03-2005, 13:24   #114
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Visst er muligheten tilstede for at det var en feil av Adecco, bland annet for at de ikke reagerte på at mannen forsvant uten godkjent kontroll (hvilket jo VAR en feil), men jeg er fortsatt ikke klar for å legge hele skylden på dem.

Kommer sikkert frem mere info etterhvert, så får vi se. Fortsatt mange detaljer som ingen sitter med her.
Old 17-03-2005, 13:39   #115
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Her er mer fra Boarding.no
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:45   #116
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Er du pilot Boeingflyer?
enml is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:54   #117
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Hmmmm, debatten her er interessant, men, jeg må si, at blant sikkerhetsvaktene på ENGM er det MANGE små, forsmådde nesten-politimenn og kvinnner. Jeg kan selv berette følgende historie, som er egenopplevd;

For noen år siden jobbet jeg dobbeltvakt en vakker søndag i Mai. Jeg skulle jobbe fra 0700 - 1300, for deretter ha noen timer pause/fri kall det hva en vil, og tre til igjen kl 16.

Siden været var flott, gik jeg ut en tur i solen og satt meg på terrassen vi ha høøøyt oppe i tårnet, og etterhvert meldte sulten seg. Jeg gikk inn i terminalen og skulle spise litt i kantina for ansatte....FØR jeg skulle spise ville jeg inn til Tanum's Bokhandel på INNSIDEN av sikkerhetssjekken (Dette var FØR det ble sjekk av ALLE som skulle igjennom). Jeg gikk mot slusa og denne dagen var det tilfeldigvis stikkprøver på de som gikk i gjennom. Jeg la alt jeg hadde på meg av verdier i kassa, og den ble sendt igjennom røntgenapparatet. Ved siden av apparatet stod en YPLING, en liten tass, men morskere enn morskest i blikket og spurte "HVA SKAL DU? OG ER DU PÅ JOBB?" Jeg svarte som sant var (Dumme meg kanskje?) at nei, jeg var nettopp ferdig på, skulle spise middag i kantina, og skulle PÅ jobb igjen kl. 1600. Det var da yplingen satte øya i meg. Han glodde olmt på meg, som OM jeg hadde gjort noe svært alvorlig og sa at "NEI, DA KAN DU IKKE FÅ SPISE HER, DET KAN DU KUN NÅR DU ER PÅ JOBB".

Jeg trodde han spøkte, så jeg gliste tilbake og skulle til å gå videre...Han sa da at han mente det alvorlig. Jeg så på han og forklarte saken, at jeg VAR på jobb, men jobbet dobbelt og hadde pause. Jeg ble bryskt av feid med at det spiller INGEN rolle, og at DET BURDE JEG FAEN MEG VITE SIDEN JEG VAR SIKKERHETSKLARERT OG BURDE KUNNE LOVVERKET ????

Jeg ga opp og gikk tilbake igjen, gkk langs billettskrankene og gikk inn crewinngang & ansattinngangen på baksiden av WF's billettskranker.....

Jeg gikk igjennom, gikk i retning av bladkiosken ved siden av parfymeriet på innlandssiden. I det gikk begynte å gå hørte jeg like bak meg en som brøøølte "STOPP DER, IKKE RØR DEG". Jeg snudde meg, undret fælt og jaggu, der kom vekteren løpende etter meg. Han tok meg hardt i armen, rev ID kortet ut av hånden på meg og sa "SA IKKE JEG TIL DEG AT DETTE VAR FORBUDT???? "NÅ BLIR DET RAPPORT PÅ DEG, OG ID-KORTET BLIR KONFISKERT" Jeg tente på alle pluggene jeg hadde og sa at det var greit, men at "DA SKAL JAGGU JEG SNAKKE MED VAKTSJEFEN DIN!"

Inn på et kontor ble jeg tauet, foran en vaktsjef jeg stod. Jyplingen fortalte sin historie og jeg min. Jeg pratet så med vaktsjefen på tomannshånd og prøvde igjen. Han skjønte vel etterhvert at Jyplingen var noget ivrig i sin tjenste og ga meg kortet tilbake, men sa at det ville bli levert rapport.

Vel tilbake på jobb pratet jeg tilfeldigvis med min nærmeste overordnede, en fungerende sjefsflygeleder og fortalte historien. Han lo og ble forbannet, og skulle ringe sikkerhetssjefen dagen etterpå.

Dagen etterpå ringe sikkerhetssjefen meg og beklagde opptrinnet og fortalte at rapporten på meg hadde kommet, men ville bli kastet og at rutinene skulle gjennomgåes med Adecco.

Phu, dette ble langt, men det jeg vil frem til er at det ER mange wannabies der, det har og bekjente av meg I Addeco også bekreftet, og OM det virkelig er slik at han gikk "for fort" igjennom kontrollen 2 ganger og de fortsatt ikke var fornøyd, ja jaggu meg, da skjønner jeg han.....litt

Old 17-03-2005, 14:03   #118
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor
TOS,

Det er vel ikke så vanskelig. Om passeringen gikk så raskt at apparatet ikke fikk tid til "å gjøre jobben sin", så er jo det det samme som om han ikke gikk igjennom i det hele tatt.

Altså må man be personen om å gjøre det på nytt.
Joda, men tre ganger....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 14:07   #119
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Skrev i et tidligere innlegg her om crewslusa og de problemene vi har hatt der.Har gått gjennom fort (nesten løpt) da jeg var litt sent ute.Det peip.Har gått sakte,det peip da også.Har gått med klokehånda foran.Peip like forbanna.
Men,tro det eller ei,i går morges gikk jeg gjennom uten at det peip for første gang!Hurra! Hva har skjedd?Er sensitiviteten satt ned,tro.Slik som ble gjort på ARN for en tid tilbake?

Vi flygende har alltid hatt problemer der,praktisk talt ingen andre steder.Skal se at episoden kan ha forandret litt på disse problemene.Fremtiden vil vise.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 14:23   #120
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

ENML:
Quote:
Er du pilot Boeingflyer?
Ja.