![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
På generelt basis, vil folket her si at f.eks. lounge med tilhørende mat/drikke og aviser er GRATIS ved kjøp av en ordinær biz-billett, eller vil dere si at dette er INKLUDERT?
![]() Stusser ofte på at folk anser mat og drikke og andre goder som medfølger en ordinær biz-billett som GRATIS. Det koster jo faktisk en god del ekstra å fly biz framfor economy (bortsett fra spesielle biz-kampanjer som noen selskaper kjører) for oss vanlige passasjerer som ikke får betalt flyreisene av arbeidsgiver. Et typisk utsagn kan være "Siden jeg reiste i C-klasse så bar det rett i loungen for et glass gratis champagne" osv... Er f.eks. denne champagnen gratis eller er den inkludert i den dyre biz-billetten? Kjør debatt ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Innkludert. Det er en del av den pakka man skal ha når man betaler mye for billetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
There no such thing as a free lunch....
![]() Som vikingen over sier: Det er inkludert |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel muligens bare semantikk, men om man kaller det gratis eller inkludert er vel egentlig ikke av så stor betydning. Når du faktisk har kjøpt en biz-billett så er prisen på champagne/drikke/mat/loungetilgang osv. på marginen lik 0 (dvs. gratis). Det er likevel klart at man har betalt ekstra som gjør at man får tilgang på disse godene, og at disse godene kan være med i vurderingen når man skal velge mellom økonomi & biz. I den prosessen vil jeg si at godene er inkludert. Når det er sagt så er det vel fortsatt endel flyselskaper hvor du ofte ender på biz om du skal ha fullt fleksible billetter, og da er det kanskje i mindre grad serveringen man betaler for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette har man jo betalt for når man kjøper billetten. så gratis er det jo langt fra med mindre man ikke har betalt billetten selv.
Personlig er dette en viktig grunn til at jeg noen ganger betaler for business av egen lomme. Lounge-tilgang, bedre servering ombord, og muligheten til å kunne ligge i en "seng", er vanvittig behagelig på lang-turer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Eksempel:
En tur/retur med BA fra OSL til LHR koster 1500 kr i Euro Traveller. Samme turen i rimligste Club Europe koster 3000 kr. Da har man altså betalt 1500 kr ekstra (100% mer) for tilgang til lounge med mat/drikke og andre fasiliteter, en bedre meny ombord samt bedre seating (dog ikke fleksibilitet). Så er jo spørsmålet om dette er verdt det. Jeg synes ikke 1500 kr ekstra for noe slikt er så galt, selv om det er snakk om dobbel pris i forhold til Euro Traveller og det ikke er longhaul. Men når man snakker biz på longhaul og legger på minimum 100% i forhold til Economy så begynner jo mat, bedre seating og loungetilgang å koste... Eks. Finnair OSL-HKG som f.eks. koster 7500 kr tur/retur i Economy, mens Biz koster opp mot 25 000... Da begynner mat/seating/loungtilgang å koste litt. Gratis er det uansett ikke ![]()
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 27-09-2008 at 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sant! Det utgjør vel kanskje 85% av tillegget man tar for biz
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
De 1500 kronene ekstra for OSL-LHR, mener jeg er absolutt verdt det.. Fløy BA denne uken, og bare når jeg satt i loungen, nøt en kald cola, kikket på flyene lande, samt kunne surfe gratis på nettet, følte jeg at det var verdt prisen.. En skal heller ikke kimse av Fast-tracken, og extra service ombord.. De Chilimarinerte scampiene, smakte hakket bedre enn sandwichen jeg fikk bak gardinen på vei ned.. Og når bix-billettene normalt kan koste rundt 4000 en vei, så er det definitivt et kupp..
Det jeg lurer mer på: Jeg betaler 3000 kroner for en tur, tur-retur OSL-LHR i Desember. Jeg får de samme godene som han som har betalt 8000, bortsett fra fleksibiliteten: Er Fleksibilitet verdt 5000 kroner?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 27-09-2008 at 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gratis? Nei, det følger med på kjøpet av den dyre billetten - ergo er det inkludert. Utover det tror jeg de fleste ikke bryr seg om det er gratis eller inkludert.
![]()
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fleksibilitet er vel det som koster mest.
Kjøpte nettopp en business-klasse billett til 19300,- kr t/r LAX. Denne er urefunderbar, så hvis jeg blir hundret fra å reise blir det jo nesten 20.000 rett i dass. SÅ det kan fort bli dyrt å ikke ha fleksibilitet. Man tar en risk. Personlig synes jeg en prisforskjell på 19.000 og 29.000 er såpass stor at jeg heller hadde reist economy framfor å kjøpe en billett med full flex. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]() Forøvrig, betalte jeg også rundt 3000 kroner for turen denne uken, men fløy da ET ned og CE tilbake.. Da hadde jeg faktisk mulighet til å gå inn og endre på utreisen via ba.com (mulig det ville kostet noe - aner ikke).. Så da kan en antageligvis velge - fleksibilitet, eller luksus for 3000 kroner? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vil de fleste si disse godene er gratis etter å ha betalt skjorta for en c klasse billett?
Det tror jeg ikke. Jeg føler iallefall ikke at vinglasset jeg skjenker meg i loungen eller champagneglasset og 3-retteren ombord er gratis etter å ha betalt f.eks 25 tusenlapper for en tur over dammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Årsaken til at jeg begynte å tenke på bruken av ordet "gratis" i forbindelse med biz-turer var et innlegg av LN-AØR i "Air Baltic"-tråden
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, folk kan jo bruke penger på hva de vil. Men at privatpersoner kjøper business-billetter som utgjør en ekstrautgift på om lag, la oss si ca 1.000 kr timen, synes jeg er nærmest horribelt- meed mindre man har ekstremt god økonomi eller er svært opptatt av fly og reise - de fleste medlemmer av dette forum er vel det siste, og jeg har inntrykk av at en del her inne også har også det første..
![]() Man tjener altså om lag 1.000 kr timen på å sitte i et smalere sete, ha dårlig beinplass og få dårligere mat. De færreste her har vel 1.000 kr i netto timelønn, så dette er "lettjente penger", selv for oss som er store og brede. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Man trenger vel ikke nødvendigvis å være steinrik for å reise på bizz.
Det har vel noe med prioritering å gjøre. Kanskje man ikke bruker masse penger på shopping o.l, men heller velger å bruke pengene på litt ekstra comfort? Selv ser jeg ikke poenger med å kjøpe en skjorte til 5000 kroner f.eks, men det er nå meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nei, du må ikke finne på å kjøpe ny skjorte! Send dem til UK og bytt ut snippen
![]() Tilbake til tema... Biz er best når noen andre betaler. Da er alt GRATIS ![]()
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 27-09-2008 at 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, men det er få ting som koster like mye per time. Selv en time på Bagatelle er billigere.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Debatt: Ilyushin eller Iljusjin (splittet) | IL-2 | Småprat | 13 | 03-01-2019 15:21 |
QR eller TG i Biz | Hpkris | Reiseforum | 4 | 26-10-2012 06:24 |
SK biz eller TG biz til SIN? | SudCaravelle | Reiseforum | 38 | 08-03-2011 19:28 |
BA med tilbud. Ekstra poeng hvis du flyr Biz eller First, TP på billigbilleter | Martin | Reiseforum | 32 | 22-08-2009 17:38 |
Hvordan få med ekstra kolli med DY - gratis | blazius | Flyforum | 20 | 01-04-2008 13:31 |