Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2008, 10:59   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Sammenslåingen kommer av kostnadskutt, Det sitter noen blåruss ett sted å regner på kostnader og derfor kommer dette nå.... At de kan risikere å miste de store kontraktene som WF tror jeg ikke blårussen har tatt med i regnestykke sitt............
Hva så om de mister noen kontrakter? Det viktigste er ikke hvor mange kontrakter man har og hvor store man er, men at man gjennom god drift* tjener mest mulig penger. Hvis det innebærer at man kanskje vil miste noen kunder og måtte krympe i størrelse så spiller det ingen rolle. Poenget med å drive business er å få avkastning på [eierene sine] investeringene, ikke leke sosialkontor eller drive med "veldedighet"

*NB: God drift betyr også å ta best mulig vare på de ansatte
Old 29-08-2008, 11:11   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Poenget med å drive business er å få avkastning på [eierene sine] investeringene, ikke leke sosialkontor eller drive med "veldedighet"
Hmmmmmmmm..........Kanskje SAS burde selge unna noen av de interne flyselskapene som ikke tjener penger og gå over til å fokusere på bakketjenester hvor de tjener penger?

Old 29-08-2008, 12:14   #3
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hmmmmmmmm..........Kanskje SAS burde selge unna noen av de interne flyselskapene som ikke tjener penger og gå over til å fokusere på bakketjenester hvor de tjener penger?
Er ikke så mye "tjening av penger" i bakkeselskapene til SAS.
SGS NO og WF Handling er de eneste som drar inn overskudd, men dette er bare en brøkdel av hva de resterende landene får til i underskudd.

Last edited by LN-RRA; 29-08-2008 at 12:21.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2008, 00:24   #4
Rednose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er ikke rart SGS går med overskudd i Norge med den prisen de tar for "self handling". Om handlingen hadde blitt lagt ut på anbud kunne SAS ha spart et vanvittig antall millioner. Selv Braathens vurderte etter overtakelsen å innhente anbud fra bl.a Servisair grunnet prisen på SGS handling. Dette ble imidlertid stoppet av ledelsen til SAS. (Noe som jo også er forståelig).
SGS har mange meget dyktige ansatte, og utfører handling av høy kvalitet, noe som SAS også innser, men samtidig synes jeg det blir litt feil å fremheve "overskuddet" til SGS når de mottar denne gavepakken i form av en skyhøy handligfee fra moderselskapet.

Jeg vet ikke hva SAS betaler idag, men vet hva de betalte for 4 år siden, og kan si så mye som at dette hadde vært tidenes gulldeal for ethvert selskap som utfører handlingtjenester.
Rednose is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2008, 08:48   #5
tackle55
Gunnar

SAS Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by Rednose View Post
Det er ikke rart SGS går med overskudd i Norge med den prisen de tar for "self handling". Om handlingen hadde blitt lagt ut på anbud kunne SAS ha spart et vanvittig antall millioner. Selv Braathens vurderte etter overtakelsen å innhente anbud fra bl.a Servisair grunnet prisen på SGS handling. Dette ble imidlertid stoppet av ledelsen til SAS. (Noe som jo også er forståelig).
SGS har mange meget dyktige ansatte, og utfører handling av høy kvalitet, noe som SAS også innser, men samtidig synes jeg det blir litt feil å fremheve "overskuddet" til SGS når de mottar denne gavepakken i form av en skyhøy handligfee fra moderselskapet.

Jeg vet ikke hva SAS betaler idag, men vet hva de betalte for 4 år siden, og kan si så mye som at dette hadde vært tidenes gulldeal for ethvert selskap som utfører handlingtjenester.
Da burde du også sette deg inn i hva SAS betaler for, og ikke bare summen!!! Kontrakten mellom SAS og SGS er meget omfattende på hva som skal leveres, det er ikke bare å tømme og laste flyet. SAS er et nettverksselskap, og det koster på handlingsiden, så dette er ikke noen "gavepakke". Hvet at i Danmark så SAS at de betalte for LITE til SGS, og de ble raskt enige om en høyerer pris.

Vi jobber hardt for den handlingfeen fra SAS, og det at andre selskap underbyr hverandre betyr ikke at vi er for dyre, men de andre for billige. Husk at det er ingen andre handlingaktører på OSL som har hatt et eneste år med overskudd. Det er også grunnen til at SA forsvann i år. Denne underbyingen ødelegger bare for de andre selskapene i markedet, og siden SGS er den største aktøren, har vi ikke lov til å gå under selvkost ved anbud. Allikevel har vi handling på mange fremmedselskaper.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2008, 08:51   #6
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Husk at det er ingen andre handlingaktører på OSL som har hatt et eneste år med overskudd.
Si meg, hvilket år gikk WF med røde tall på handling @ OSL?

E!
Old 30-08-2008, 09:17   #7
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egil View Post

E!
Pin Point!
Old 30-08-2008, 13:53   #8
tackle55
Gunnar

SAS Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by Egil View Post

E!
WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2008, 14:39   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.
Det gjoer de ikke. Det vet jeg.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 15:50   #10
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Syns ikke du svarer på spørsmålet mitt... Har du ikke dekning for slike påstander så "hold din munn"

E!
Old 30-08-2008, 09:59   #11
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Denne underbyingen ødelegger bare for de andre selskapene i markedet,
Og det er vel også pga den at f.eks Novia ikke har satset på vanlig handling på OSL selv om de sitter på en konsesjon (etter hva jeg har hørt)

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2008, 12:23   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Og det er vel også pga den at f.eks Novia ikke har satset på vanlig handling på OSL selv om de sitter på en konsesjon (etter hva jeg har hørt)
Og det tror jeg er like greit for alle. I CPH er det jo slik at samtlige handlingsselskap taper penger - og der gikk jo også en av dem konkurs - Nordic Aero altså. Tror Novia innser at det kan bli for mange aktører.

(Og det jeg kjenner til Novia er ikke så fryktelig positivt at det gjør noe heller...)
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules