![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
|
![]()
...eller noen andre med historien dokumentert.
Har noen bilder av SAS MD11? Flyene ble bestuilt og det ble laget en del "fake" bilder av MD11 i SAS design før bestillingen ble kansellert. Noen som sitter på disse bildene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Här är en mycket dålig bild från ett nummer av Inside 1986 där en modell av MD-11 i SAS färger överlämnas till Bengt Hägglund.
Jag har sett en retuscherad bild från McDonnell Douglas på SAS MD-11, ska se om jag kan finna den nånstans när jag kommer hem igen efter dagens militärhistoriska utflykt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
|
![]()
Jeg visste jeg kunne stole på deg... Tusen takk!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Her er et retusjert bilde av SAS MD-11...
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
|
![]()
Jo de var i bestilling og ble av "politiske" årsaker avbestilt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Beg to differ. Några belägg för att man beställde och skrev kontrakt på MD-11 finns inte, däremot skrevs ett "Letter of Intent" mellan SAS och McDonnell Douglas. Det orsakade viss förvirring, då McDonnell Douglas gick ut med en pressrelease om att SAS valt MD-11 som ersättare till DC-10, och Inside SAS slog upp nyheten stort i december 1986 då det påstods att 12 flygplan hade köpts för 10 miljarder SEK. Det var en stor nyhet, eftersom SAS med detta blev launch customer för MD-11. Samma månad tog McDonnell Douglas beslut att gå vidare med utvecklingen av MD-11 då man med SAS "order" hade sålt 92 flygplan.
Här är artikeln från Inside SAS den 19 december 1986 där det påstås att man köpt 12 st MD-11: ![]() I januari 1987 är tonen annorlunda i samma tidning när det avslöjas att Airbus kommit med ett fördelaktigt erbjudande om A340. Som synes står det nu att det är "tveksamt om SAS kommer att säga ja till leverans av tolv MD-11 för 10 mrd SEK" och "som bekant skrev SAS strax före jul ett s k Letter of Intent med McDonnell Douglas". Beslutet om MD-11 skulle fattas före utgången av mars 1987. ![]() I slutet av 1987 publicerades denna artikel om valet av nytt långdistansflygplan. Här står det att ett tredje alternativ, i form av Boeing 767, dök upp ett halvår efter A340-erbjudandet. ![]() I Inside SAS från den 22 januari 1988 (för övrigt samma dag som sista DC-8-flygningen i SAS ![]() ![]() McDonnell Douglas blev förståeligt nog mycket besvikna på att förlora beställningen från SAS som man förväntade sig få per automatik med tanke på de två företagens historiska samarbete. Självförtroendet i Long Beach var kanske lite för stort när man gick ut med sin pressrelease, som förmodligen ligger till grund för Inside SAS' första artikel. Vid den här tiden gavs Inside ut en gång i veckan med allt vad det innebär av "snabba" nyheter. Om det de facto hade skrivits ett verkligt avtal mellan SAS och McDonnell Douglas så hade SAS åkt på ett rejält skadestånd när avtalet bröts. 1987 hade detta blivit uppmärksammat inom våra kretsar, men jag hittar inget i mitt arkiv som bekräftar att det skett. Inget nämns heller i SAS årsredovisningar för 1986/87 och 1988 under "extraordinära kostnader". Med andra ord, något mer än ett Letter of Intent var det aldrig även om man kan tro det av det som offentliggjordes i december 1986. Ingen hade blivit gladare än jag om man verkligen valt MD-11, det hade dessutom varit intressant att se hur prestandaproblemen hanterats av SAS när den tagits i trafik. Med det goda anseende som SAS hade på den här tiden så hade ett köp av MD-11 förmodligen lockat fler bolag att välja samma typ, vilket hade förbättrat McDonnell Douglas ekonomi. En av anledningarna till att SAS valde bort MD-95 var McDDs ekonomiska situation. @LN-MEH: Du hittade bilden, utmärkt! Då behöver jag inte leta längre... Edit: ganska bra sajt om MD-11: Kev's MD-11 site Last edited by HansJ; 30-06-2008 at 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Interessant. Artig aa lese om nyvinningen A340 og nye oekonomiske motorer.... lol
Synd for MDD, er ikke sikker paa om SAS sitt valg var det beste. Utrolig faa seter i 767-200 og flyene ble nok litt i minste laget. Det soerget jo ogsaa igjen for at SAS bestilte faerre fly da de gikk for Airbus. Fra Airbus bestillingen har det bare gaatt i nedoverbakke med SAS International Last edited by Tommy777; 01-07-2008 at 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Synd at SAS ikke gikk videre med bestillingen av MD11, dette hadde først vår 'tradisjon' med MDD videre.
Har hørt fra 'de gamle gutta' på teknisk, at hvis SAS hadde kjøpt MD11 - og MD95 (B717), så hadde MDD godt mulig klart seg økonomisk videre, - og vi hadde sluppet å se de flygende Svanene bli besudlet med Boeing-logo..! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
|
![]()
Interessant lesning hvordan bildet endret seg på få år. Lurer på hvilke fly MD hadde erstattet MD11 med i dag?
Jeg vil tippe et 2 motorsfly på størrelse med 777-200. Det er da bare synsing fra min side ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
MDD hadde vel noe som iblant ble kalt MD-12 på tegnebrettet, i hvert fall tegninger av den i flere utgaver av Flight International. Den var 2 motors og Wide-body...
Og ja Speedbird, om SAS hadde valgt MD-90 og -95 i større grad... Men dessverre bare synsing dette også.. Og Tommy777, den opprinnelige ordren på 9stk 767 var alle 767-300, så kom det til 2 -200 for de lange og tynne rutene. Færre seter, men likevel gjorde de det bedre da? Det var vel tilgangen på flere avganger og ruter.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
Vad jag kan tolka av artikeln i Inside SAS där beställningen på 767 offentliggjordes så var 767-200 del av originalordern, men som sagts tidigare så är Inside inte alltid en sanningskälla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
Jeg tror du har rett i det, Hans. To 156-seters maskiner ble anskaffet for aa trafikkere Sao Paolo og Singapore nonstop, men det ble ingen suksess.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
Någonstans har jag läst att reaktionen bland McDonnell Douglas-anställda som gjorde ett studiebesök i fabriken hos Boeing på 90-talet var ungefär "Wow, så modernt! Så nya verktyg ni har och vilken bra arbetsmiljö!". Skillnaden mellan Seattle och Long Beach var tydligen väldigt stor. Last edited by HansJ; 05-07-2008 at 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
|
![]()
Fantastisk bra levert HansJ - ingen fare med å gi deg oppdrag!! Tusen takk... Morsomt å se igjen flyvesjefen Viggo - har sittet i cockpit med han et par ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
SAS-fan
Join Date: Jul 2008
Location: Lund, SWE.
Posts: 21
|
![]()
Otroligt intressant tråd! Tack Hans för att du tar dig tid och visar gamla bilder och klipp.
__________________
Vänliga hälsningar, Johan J. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En liten lett oppgave til dere... | Putte | Bilder & foto | 21 | 07-03-2011 00:07 |
En utfordring til Kjosern | C130 | Flyforum | 57 | 27-03-2010 11:52 |
Utfordring til forumets medlemmer | SK931 | Flyforum | 6 | 21-05-2006 17:45 |