Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2008, 09:23   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
SAS En oppgave/utfordring til HansJ...

...eller noen andre med historien dokumentert.

Har noen bilder av SAS MD11? Flyene ble bestuilt og det ble laget en del "fake" bilder av MD11 i SAS design før bestillingen ble kansellert. Noen som sitter på disse bildene?
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 09:49   #2
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Här är en mycket dålig bild från ett nummer av Inside 1986 där en modell av MD-11 i SAS färger överlämnas till Bengt Hägglund.

Jag har sett en retuscherad bild från McDonnell Douglas på SAS MD-11, ska se om jag kan finna den nånstans när jag kommer hem igen efter dagens militärhistoriska utflykt...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sas11modell.jpg
Views:	589
Size:	68.0 KB
ID:	18625  
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 11:09   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Jeg visste jeg kunne stole på deg... Tusen takk!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 22:43   #4
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Her er et retusjert bilde av SAS MD-11...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P3050894 edited 98.jpg
Views:	549
Size:	174.6 KB
ID:	18653  
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 23:41   #5
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Flyene ble bestuilt og det ble laget en del "fake" bilder av MD11 i SAS design før bestillingen ble kansellert.
Någon "firm order" tror jag inte fanns, däremot var väl MD-11 en kandidat som efterträdare till DC-10:an.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 05:53   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Jo de var i bestilling og ble av "politiske" årsaker avbestilt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 08:09   #7
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Jo de var i bestilling og ble av "politiske" årsaker avbestilt...
Beg to differ. Några belägg för att man beställde och skrev kontrakt på MD-11 finns inte, däremot skrevs ett "Letter of Intent" mellan SAS och McDonnell Douglas. Det orsakade viss förvirring, då McDonnell Douglas gick ut med en pressrelease om att SAS valt MD-11 som ersättare till DC-10, och Inside SAS slog upp nyheten stort i december 1986 då det påstods att 12 flygplan hade köpts för 10 miljarder SEK. Det var en stor nyhet, eftersom SAS med detta blev launch customer för MD-11. Samma månad tog McDonnell Douglas beslut att gå vidare med utvecklingen av MD-11 då man med SAS "order" hade sålt 92 flygplan.

Här är artikeln från Inside SAS den 19 december 1986 där det påstås att man köpt 12 st MD-11:



I januari 1987 är tonen annorlunda i samma tidning när det avslöjas att Airbus kommit med ett fördelaktigt erbjudande om A340. Som synes står det nu att det är "tveksamt om SAS kommer att säga ja till leverans av tolv MD-11 för 10 mrd SEK" och "som bekant skrev SAS strax före jul ett s k Letter of Intent med McDonnell Douglas". Beslutet om MD-11 skulle fattas före utgången av mars 1987.



I slutet av 1987 publicerades denna artikel om valet av nytt långdistansflygplan. Här står det att ett tredje alternativ, i form av Boeing 767, dök upp ett halvår efter A340-erbjudandet.



I Inside SAS från den 22 januari 1988 (för övrigt samma dag som sista DC-8-flygningen i SAS ) så är huvudnyheten att nio 767 har beställts.



McDonnell Douglas blev förståeligt nog mycket besvikna på att förlora beställningen från SAS som man förväntade sig få per automatik med tanke på de två företagens historiska samarbete. Självförtroendet i Long Beach var kanske lite för stort när man gick ut med sin pressrelease, som förmodligen ligger till grund för Inside SAS' första artikel. Vid den här tiden gavs Inside ut en gång i veckan med allt vad det innebär av "snabba" nyheter.

Om det de facto hade skrivits ett verkligt avtal mellan SAS och McDonnell Douglas så hade SAS åkt på ett rejält skadestånd när avtalet bröts. 1987 hade detta blivit uppmärksammat inom våra kretsar, men jag hittar inget i mitt arkiv som bekräftar att det skett. Inget nämns heller i SAS årsredovisningar för 1986/87 och 1988 under "extraordinära kostnader".

Med andra ord, något mer än ett Letter of Intent var det aldrig även om man kan tro det av det som offentliggjordes i december 1986. Ingen hade blivit gladare än jag om man verkligen valt MD-11, det hade dessutom varit intressant att se hur prestandaproblemen hanterats av SAS när den tagits i trafik. Med det goda anseende som SAS hade på den här tiden så hade ett köp av MD-11 förmodligen lockat fler bolag att välja samma typ, vilket hade förbättrat McDonnell Douglas ekonomi. En av anledningarna till att SAS valde bort MD-95 var McDDs ekonomiska situation.

@LN-MEH: Du hittade bilden, utmärkt! Då behöver jag inte leta längre...

Edit: ganska bra sajt om MD-11: Kev's MD-11 site

Last edited by HansJ; 30-06-2008 at 08:25.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 19:27   #8
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Jo de var i bestilling og ble av "politiske" årsaker avbestilt...
Nej, någon beställning var det aldrig, vet inte varifrån den infon skulle komma.
Jag är också övertygad om att HansJ:s utmärkta redogörelse klart visar att det endast var fråga om "letter of intent".
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 19:27   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Interessant. Artig aa lese om nyvinningen A340 og nye oekonomiske motorer.... lol

Synd for MDD, er ikke sikker paa om SAS sitt valg var det beste. Utrolig faa seter i 767-200 og flyene ble nok litt i minste laget. Det soerget jo ogsaa igjen for at SAS bestilte faerre fly da de gikk for Airbus. Fra Airbus bestillingen har det bare gaatt i nedoverbakke med SAS International

Last edited by Tommy777; 01-07-2008 at 19:30.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 20:06   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Synd at SAS ikke gikk videre med bestillingen av MD11, dette hadde først vår 'tradisjon' med MDD videre.

Har hørt fra 'de gamle gutta' på teknisk, at hvis SAS hadde kjøpt MD11 - og MD95 (B717),
så hadde MDD godt mulig klart seg økonomisk videre, - og vi hadde sluppet å se de
flygende Svanene bli besudlet med Boeing-logo..!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2008, 13:26   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Interessant lesning hvordan bildet endret seg på få år. Lurer på hvilke fly MD hadde erstattet MD11 med i dag?
Jeg vil tippe et 2 motorsfly på størrelse med 777-200.
Det er da bare synsing fra min side
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 22:14   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

MDD hadde vel noe som iblant ble kalt MD-12 på tegnebrettet, i hvert fall tegninger av den i flere utgaver av Flight International. Den var 2 motors og Wide-body...

Og ja Speedbird, om SAS hadde valgt MD-90 og -95 i større grad... Men dessverre bare synsing dette også..

Og Tommy777, den opprinnelige ordren på 9stk 767 var alle 767-300, så kom det til 2 -200 for de lange og tynne rutene. Færre seter, men likevel gjorde de det bedre da? Det var vel tilgangen på flere avganger og ruter.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 13:53   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
MDD hadde vel noe som iblant ble kalt MD-12 på tegnebrettet, i hvert fall tegninger av den i flere utgaver av Flight International. Den var 2 motors og Wide-body...
MD-12 var vel en "forgjenger" til 380

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 14:10   #14
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
MDD hadde vel noe som iblant ble kalt MD-12 på tegnebrettet, i hvert fall tegninger av den i flere utgaver av Flight International. Den var 2 motors og Wide-body...

Og ja Speedbird, om SAS hadde valgt MD-90 og -95 i større grad... Men dessverre bare synsing dette også..

Og Tommy777, den opprinnelige ordren på 9stk 767 var alle 767-300, så kom det til 2 -200 for de lange og tynne rutene. Færre seter, men likevel gjorde de det bedre da? Det var vel tilgangen på flere avganger og ruter.
Det är inte DC-10 Twin du tänker på? Jag kunde inte hitta något om en MD-12 med två motorer i böckerna (men jag har ett svagt minne av Flight International-ritningar på MD-12 med två motorer...).

Vad jag kan tolka av artikeln i Inside SAS där beställningen på 767 offentliggjordes så var 767-200 del av originalordern, men som sagts tidigare så är Inside inte alltid en sanningskälla.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	dc10twin.jpg
Views:	387
Size:	174.7 KB
ID:	18779  
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 14:34   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Jeg tror du har rett i det, Hans. To 156-seters maskiner ble anskaffet for aa trafikkere Sao Paolo og Singapore nonstop, men det ble ingen suksess.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 17:47   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Synd at SAS ikke gikk videre med bestillingen av MD11, dette hadde først vår 'tradisjon' med MDD videre.

Har hørt fra 'de gamle gutta' på teknisk, at hvis SAS hadde kjøpt MD11 - og MD95 (B717),
så hadde MDD godt mulig klart seg økonomisk videre, - og vi hadde sluppet å se de
flygende Svanene bli besudlet med Boeing-logo..!
Dessverre tror jeg MDD ikke ville ha klart seg, MD-11 ble "drept" av et internt opplaeringsystem i MDD - TQMS som stod for Total Quality Management System - men som fort blant de ansatte ble omdoept til Time to Quit and Move to Seattle....ingen tvil om at maskinene fra Long Bearch utrolig godt konstruert, men MDD slet med gamle produksjon systemer, tungvinte og dyre prosedyrer...og ikke minst Harry Stonecipher som CEO.....Ta fornavnet hans og de fem foerste bokstavene i etternavnet...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 19:17   #17
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dessverre tror jeg MDD ikke ville ha klart seg, MD-11 ble "drept" av et internt opplaeringsystem i MDD - TQMS som stod for Total Quality Management System - men som fort blant de ansatte ble omdoept til Time to Quit and Move to Seattle....ingen tvil om at maskinene fra Long Bearch utrolig godt konstruert, men MDD slet med gamle produksjon systemer, tungvinte og dyre prosedyrer...og ikke minst Harry Stonecipher som CEO.....Ta fornavnet hans og de fem foerste bokstavene i etternavnet...
Tyvärr är det nog den bistra sanningen. Problemen började väl på allvar när DC-10 fick flygförbud 1979. MD-11 blev försenad och levde inte upp till specifikationen. Hur det var på miitärsidan vet jag inte mycket om, men så vitt jag vet var det den delen Boeing väldigt gärna ville ha.

Någonstans har jag läst att reaktionen bland McDonnell Douglas-anställda som gjorde ett studiebesök i fabriken hos Boeing på 90-talet var ungefär "Wow, så modernt! Så nya verktyg ni har och vilken bra arbetsmiljö!". Skillnaden mellan Seattle och Long Beach var tydligen väldigt stor.

Last edited by HansJ; 05-07-2008 at 19:20.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2008, 15:34   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Fantastisk bra levert HansJ - ingen fare med å gi deg oppdrag!! Tusen takk... Morsomt å se igjen flyvesjefen Viggo - har sittet i cockpit med han et par ganger.
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2008, 22:50   #19
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Fantastisk bra levert HansJ - ingen fare med å gi deg oppdrag!! Tusen takk... Morsomt å se igjen flyvesjefen Viggo - har sittet i cockpit med han et par ganger.
Bare hyggelig det har tagit tid att samla och sortera arkivet men det är för såna här ändamål som jag gjort det...
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 01:13   #20
Johan J
SAS-fan
 
Johan J's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Lund, SWE.
Posts: 21
SAS Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Otroligt intressant tråd! Tack Hans för att du tar dig tid och visar gamla bilder och klipp.
__________________
Vänliga hälsningar,

Johan J.
Johan J is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En liten lett oppgave til dere... Putte Bilder & foto 21 07-03-2011 00:07
En utfordring til Kjosern C130 Flyforum 57 27-03-2010 11:52
Utfordring til forumets medlemmer SK931 Flyforum 6 21-05-2006 17:45


All times are GMT +2. The time now is 17:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.