Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2008, 21:56   #21
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Prøver å sjekke opp Kjos

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Å kalle en person stor i kjeften er faktisk IKKE en fornærmelse på norsk/ i Norge
Her borte anser vi det som et kompliment, faktisk

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2008, 21:58   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Her borte anser vi det som et kompliment, faktisk

-A
Vel, det er jo en del av deres identitet
Old 14-02-2008, 22:49   #23
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Tja Someone...

Da jeg lever oppfatter vi slike ting som en stor fornaermelse. Kanskje ikke de 13-19 aringer, mens personer i min alder gjör dette. Derfor hadde jeg egentlig rapportert denne posting inn og bedt om tilbakemelding. Den fikk jeg ikke. Istedenfor ble jeg "belönned" for min neste posting da jeg reagerte slik som hver her nede ville har reagert...

Mens kanskje skiller oss virkelig mer enn bare en par kilometers. Kulturforskjeller virker större og större... .
Old 14-02-2008, 23:01   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Tja Someone...

Da jeg lever oppfatter vi slike ting som en stor fornaermelse. Kanskje ikke de 13-19 aringer, mens personer i min alder gjör dette. Derfor hadde jeg egentlig rapportert denne posting inn og bedt om tilbakemelding. Den fikk jeg ikke. Istedenfor ble jeg "belönned" for min neste posting da jeg reagerte slik som hver her nede ville har reagert...

Mens kanskje skiller oss virkelig mer enn bare en par kilometers. Kulturforskjeller virker större og större... .
Det skal jeg akseptere, men samtidig er du nødt til å forstå at dette faktisk er et norsk forum og da er du faktisk nødt til å akseptere våres kultur og måte å være på. Vi nordmenn er nok mer direkte og kan virke frekke og uhøflige, men det må man tåle på et norsk forum, på samme måte som jeg måtte innrette meg etter etter andre normer på et forum i et annet land. Mye av det som du beskriver i dine øyne som "bashing" vil f.eks for svært mange nordmenn ikke regnes som det og det er du faktisk nødt til å akseptere.

Og nå var det Kjos og ikke deg som ble kaldt stor i kjeften (eller advart mot å være det) og jeg er ganske så sikker han tar det som de fleste andre nordmenn. Det som CK skrev her om som du reagerer på er faktisk IKKE en fornærmelse for de aller aller fleste nordmenn

Last edited by Someone; 14-02-2008 at 23:03.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-02-2008, 23:03   #25
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Tja Someone...

Og så kommer vi oss tilbake ontopic. Vi har vært over dette til det utidige, forumet er subjektivt, folk har meninger, folk kan misforståes, og sådann så pleier det meste å legge opp til at man får den respekten man selv legger opp til.

Både din rapportering av en post og andres rapportering av din post er begge gjennomgått i plenum av moderatorene og det er enden på den visen.

De som vil ta videre debatt om kultur, personer og hvordan man ter seg her på haugen starter en ny tråd i Feedback-forumet. Første og siste advarsel om offtopic-prat her er nå gitt. Nå stopper vi utveksling av personlige meninger om andre personer sine personlige meninger på personlige meldinger, og denne tråden går tilbake til sitt opprinnelige tema nå.

-A

Last edited by Utflyttet; 14-02-2008 at 23:04. Reason: Speeling
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 08:03   #26
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

ok, back on topic.
Det er klart at det klommer til å skje konsolidering i det europeiske flymarkedet. Som vår venn i BER riktig sier er det flere flyselskaper som sliter med store underskudd og som nok kan ønske å bli "reddet" av Norwegian (slik FlyNordic ble det), mens andre nok ønsker å lære noen smarte triks. Norwegian har gjort det godt og kommet langt på disse fem årene. Dét er ikke til å stikke under en stol, og det er bare å være imponert over det.

Men, Bjørn Kjos og Norwegian bør passe seg for å tro at de er ufeilbarlige (SAS gikk på den smellen...). Fakta er at siden 2002 har Norwegian ennå ikke gitt penger i kassen - selv med et overskudd på 113 mill. for 2007, er det totale tapene 2002-2007 på til sammen 163 millioner. Slik vil det være i en oppstart, det er klart - men det gjelder også for andre, nye aktører i andre markeder.

Jeg skal på ingen måte rakke ned på Norwegian og deres suksess - det ville falle på sin egen urimelighet - men man skal huske på at Norwegian også har vært "heldige" i sin etablering, og slipper en god del problemer som andre LCC'er som sliter har.

Norwegian har fått drahjelp av norske konkurransemyndigheter, som har vært svært mye mer aktive enn konkurransemyndighetene i andre land. Det har gjort at det har vært lettere for DY å slå seg gjennom enn for selskaper i andre land der myndighetene har vært dårligere til å passe på konkurransen.

Norge er et high-yield marked, så både DY og SK har nytt godt av gode inntekter på rutene i Norge. Det er høy etterspørsel, og en høy betalingsvillighet. Det er relativt høye andeler forretningstrafikk, og norsk økonomi har godt veldig godt, med dertil mye reisevirksomhet.

Konkurranseforholdene i Norge er - kanskje med unntak av Frankrike - de "hyggeligste" i Europa. På innenriks, på selve indrefilleten i Skandinavia, er det kun TO aktører (i Sverige hadde man på det meste fire selskaper på de største rutene). Hvilket europeisk flyselskapt ville ikke ha ønsket å ha et stort, high-yield-marked med bare én konkurrent??

ja, Norwegian har vært dyktige - men de har også vært heldige. Men, de MÅ vise at de kan levere overskudd, og de må ha en bedre margin enn ca 3% som de har i dag. Aksjemarkedet likte ikke gårsdagens tall, og når selv Ryanair advarer om dårligere tall i året som kommer er det på tide å være forsiktig, og kanskje være mer opptatt av sin egen butikk enn å "godte seg" over andre?

Til BU662s liste over tapsprosjekter i Europa - jeg er redd listen ikke stemmer.
SkyEurope hadde ikke et "fett mnus" siste år. I følge ATI hadde selskapet et overskudd på USD 32,17 millioner (noen hakk bedre enn DY) for perioden oct.06 - sep.07, og en nettomargin på over 10%. Selskapet har slitt tidligre år (som DY i sine første år), men er nå på rett vei kan det se ut til.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 11:02   #27
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Konkurranseforholdene i Norge er - kanskje med unntak av Frankrike - de "hyggeligste" i Europa.
I Frankrike har de jo også sterk konkurranse fra raske tog.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 11:03   #28
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Lurer på hva Kjos tenker om NB og om han avviser dem like raskt som alle andre. Og så lurer jeg på om han leser på Scanair og gjør alle sine lure grep etter å ha tatt en titt her...
At han gjerne tar over folk og slots og kanskje en og annen maskin (men de trenger han vel ikke etter kjempebestillingen sin), men at han ikke har bruk for selve organisasjonen, siden han uansett gjør det bedre selv?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 11:11   #29
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Og jeg som trodde denne tråden var om Anna
Old 15-02-2008, 11:11   #30
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Når det kommer til NB er det selvsagt umulig å spå, men tror at kanskje DY her skal la tiden og naturen gå sin gang å se hva som skjer. Hvis ikke noe drastisk skjer vil mest sannsynlig NB være konkurs (eller solgt) innen en hvis tid. DY vil nok da enkelt kunne ta over de NB rutene fra OSL som er verdt å satse på (det samme gjelder LF fra ARN) og da kan det også være en ide å ekspandere FlyNordic til CPH (Jeg tror LF navnet vil fungere bedre ex-CPH)
Old 15-02-2008, 11:39   #31
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Og jeg som trodde denne tråden var om Anna
Tøydokka??
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 11:46   #32
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Wizz er jo polsk, så kanskje de har lyst tilå bli kjøpt og bli en del av Norwegian.pl?
Det kunne gjøre Centralwings...

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 11:53   #33
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
ok, back on topic.
Norge er et high-yield marked, så både DY og SK har nytt godt av gode inntekter på rutene i Norge. Det er høy etterspørsel, og en høy betalingsvillighet. Det er relativt høye andeler forretningstrafikk, og norsk økonomi har godt veldig godt, med dertil mye reisevirksomhet.
Så det andre sier her om at Norge er i forhold til Sverige og Danmark et "low -yeld" marked. Det stemmer da altså ikke?

Det har jo vært et særdeles høyt flyvende argument fra andre forumedlemmer om hvorfor det ikke er attraktivt å opprette ruter fra Norge. Spesielt de som strekker seg litt utenfor vårt europeiske grenseområde.
Old 15-02-2008, 11:59   #34
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

ut av Norge (og da særlig interkont) er low-yield - domestic Norge er helt klart high-yield!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 12:40   #35
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Er egentlig intercontinentalt fra Norge så lav yield? Prisene ut fra OSL er iallefall ikke spesielt lave. Mulig gjennomsnittlig billettpris er lav, kanskje nordmenn er flinke til å finne de laveste prisene i forhold til folk i andre land?

Jeg gjorde et søk, og her er resultatene. Billigste alternativ for avreise mandag 18. og retur onsdag 20. februar er oppgitt for øko og biz. Ingen vitenskaplig undersøkelse, men som man kan se så er det av og til billigere fra OSL, av og til dyrere. Spesielt til USA ser det ut til å være dyrt fra Norge i forhold til byer lenger sør i Europa.

OSL-NYC $2058 KL Y
CPH-NYC $1189 EI Y
FRA-NYC $1283 EI Y

OSL-NYC $3457 DL C
CPH-NYC $3086 DL C
FRA-NYC $3364 NW C

OSL-LAX $1982 CO Y
CPH-LAX $2751 CO Y
FRA-LAX $1418 NZ Y

OSL-LAX $4602 KL C
CPH-LAX $3865 DL C
FRA-LAX $4236 NW C

OSL-NRT $1322 SU Y (nest billigst var BA med $2830, og SU frister vel kanskje ikke alle?)
CPH-NRT $1889 SU Y (nest billigst var AF med ca $2900)
FRA-NRT $3002 BA Y

OSL-NRT $4796 LH C
CPH-NRT $4887 AF C
FRA-NRT $4554 AZ C

OSL-JNB $1552 QR Y
CPH-JNB $2356 SA Y
FRA-JNB $1406 QR Y

OSL-JNB $4680 AF C
CPH-JNB $4341 AF C
FRA-JNB $3702 AF C

Posting Rules