Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2007, 20:25   #1
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Jeg prøver å prøver og får det ikke til !!

Som tidligere skrevet så har jeg kjøpt fotoutstyr til noen tusenlapper - et kamerahus til 12-13 lapper (Nikon D200) + to bra objektiver (stativer).

Jeg har fått hjelp til oppsett her på forumet og dermed ble vanlig bilder bra. Men jeg har brukt fredagskvelden (2 timer) og et par timer på søndag kveld.

Jeg fant en bra possisjon pågangfeltet ved hovedveien ved 01R og fikk egentlig se lysene på banen meget bra. Men med 5,3 og opptil 800 ASA så blir blendetiden enkelte ganger på 1 sekund eller mere - bildene blir bare noe dritt fordi man greier ikke å holde kamera støtt nok.

Det ble mange bilder og flyene tok av 01R og det kunne bli mye bra bilder, hvis fotografen hadde planlagt litt mere. Jeg skal fylle flere card - men med bruk av stativ.

Er det noe her ute som har tatt et slikt bilde av rullebanen i full belysning og vil selge dette for mitt prosjekt å lage noen stilige T-shirts med dette motivet på. Jeg har sett det et sted, men er ikke i stand til å finne dette igjen. Det behøver ikke å være 01R -bare det er godt bilde av lyssettingen på rullebanen.

Noen som kan hjelpe meg å få tak i et slikt bilde ????

OBS! en melding til Hans Olav - bildegalleriet på hangar.no - fatal feil, så har ikke fått godt igjennom dette bildegalleri igjen.

Jeg har sett igjennom 1000vis av bilder på alle de kjente billedgallerier i Norden, uten å finne riktig motiv.

Jan Støkkebo

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2007, 20:59   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Jeg prøver å prøver og får det ikke til !!

Et par råd fra en med noen få års DSLR-erfaring:

1. Start i god belysning - sjansene da er større for at man får godt resultat og man mister ikke lysten.

2. Benytt de enkle programfunksjonene til å begynne med (på Canonsk: Basic Zone) - og deretter studér billedinfo på kameraet eller EXIF for å se hvilke setting kameraet selv har valgt for vellykkede bilder (her er det mye å lære).

3. Ta masse bilder - dess flere, dess større sjanse for at et bilde blir vellykket.

Når man etterhvert får mer erfaring (lært mer), så kan funksjoner som prioritert lukketid (på Canonsk: i Creative Zone) prøves ut for å fryse eller fade propeller - forutsatt at det er gode lysforhold. Neste ut kan være kanskje være motlysbilder....

Men generelt gjelder, man må lære seg å krype før en kan bli verdensmester i sprint
Old 06-03-2007, 21:31   #3
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Jeg har prøvd å ta bilder i gode lysforhold - jeg fikk mitt 3.barnebarn for nøyaktig 5. uker siden i dag, og har tatt MYE bilder i gode lysforhold av den nyfødte og det ble velykket - no problems.

Men jeg ville jo prøve meg litt i mørket og det spesilelle bilde av lysene på rullebanen selv ved å kjøre forbi disse rullebanene i begge ender, meget pent sier jeg.

Nå går det mot lysere tider, så jeg skal bruke kamera mye framover, lese litt mere i bokverket som følger med.

Takk for all hjelp.

Jan

Next flight:
Old 06-03-2007, 23:07   #4
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Hadde for egen erfaring ikke minst vært artig å prøvd å ta noen bilder, så hvis du fortsatt er interesert i noen eksemplarer så sitter jeg og ruger på et par idèer om noen bilder.. Kan sikkert ta meg en tur bort i mårra kveld og knipse litt hvis det ikke bare regner da..

Må spørre bare, du bruker vel stativ og selvutløser/fjernutløser på lange lukkertider?
Old 07-03-2007, 07:46   #5
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Nei stativ ble ikke brukt i helgen, da jeg trodde det var nok lys fra banen til lukker ikke brukte så lang tid. Men skjønte fort at det var dumt å ikke ha med.

Takker hvis du gidder å ta et par slike bilder - det blir kule t-shirts og selvsagt skal du få en slik for takk for ekstra initativ for et slikt bilde.

Men jeg skal lære meg mye mere - ta mye bilder osv - så en vakker dag skal jeg presentere mine bilder også.

Jan

Next flight:
Reply

Posting Rules