![]() |
|
![]() |
#21 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel, det er jo en del av deres identitet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
critical mind
|
![]()
Tja Someone...
Da jeg lever oppfatter vi slike ting som en stor fornaermelse. Kanskje ikke de 13-19 aringer, mens personer i min alder gjör dette. Derfor hadde jeg egentlig rapportert denne posting inn og bedt om tilbakemelding. Den fikk jeg ikke. Istedenfor ble jeg "belönned" for min neste posting da jeg reagerte slik som hver her nede ville har reagert... Mens kanskje skiller oss virkelig mer enn bare en par kilometers. Kulturforskjeller virker större og större... .
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Og nå var det Kjos og ikke deg som ble kaldt stor i kjeften (eller advart mot å være det) og jeg er ganske så sikker han tar det som de fleste andre nordmenn. Det som CK skrev her om som du reagerer på er faktisk IKKE en fornærmelse for de aller aller fleste nordmenn Last edited by Someone; 14-02-2008 at 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Både din rapportering av en post og andres rapportering av din post er begge gjennomgått i plenum av moderatorene og det er enden på den visen. De som vil ta videre debatt om kultur, personer og hvordan man ter seg her på haugen starter en ny tråd i Feedback-forumet. Første og siste advarsel om offtopic-prat her er nå gitt. Nå stopper vi utveksling av personlige meninger om andre personer sine personlige meninger på personlige meldinger, og denne tråden går tilbake til sitt opprinnelige tema nå. -A Last edited by Utflyttet; 14-02-2008 at 23:04. Reason: Speeling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ok, back on topic.
Det er klart at det klommer til å skje konsolidering i det europeiske flymarkedet. Som vår venn i BER riktig sier er det flere flyselskaper som sliter med store underskudd og som nok kan ønske å bli "reddet" av Norwegian (slik FlyNordic ble det), mens andre nok ønsker å lære noen smarte triks. Norwegian har gjort det godt og kommet langt på disse fem årene. Dét er ikke til å stikke under en stol, og det er bare å være imponert over det. Men, Bjørn Kjos og Norwegian bør passe seg for å tro at de er ufeilbarlige (SAS gikk på den smellen...). Fakta er at siden 2002 har Norwegian ennå ikke gitt penger i kassen - selv med et overskudd på 113 mill. for 2007, er det totale tapene 2002-2007 på til sammen 163 millioner. Slik vil det være i en oppstart, det er klart - men det gjelder også for andre, nye aktører i andre markeder. Jeg skal på ingen måte rakke ned på Norwegian og deres suksess - det ville falle på sin egen urimelighet - men man skal huske på at Norwegian også har vært "heldige" i sin etablering, og slipper en god del problemer som andre LCC'er som sliter har. Norwegian har fått drahjelp av norske konkurransemyndigheter, som har vært svært mye mer aktive enn konkurransemyndighetene i andre land. Det har gjort at det har vært lettere for DY å slå seg gjennom enn for selskaper i andre land der myndighetene har vært dårligere til å passe på konkurransen. Norge er et high-yield marked, så både DY og SK har nytt godt av gode inntekter på rutene i Norge. Det er høy etterspørsel, og en høy betalingsvillighet. Det er relativt høye andeler forretningstrafikk, og norsk økonomi har godt veldig godt, med dertil mye reisevirksomhet. Konkurranseforholdene i Norge er - kanskje med unntak av Frankrike - de "hyggeligste" i Europa. På innenriks, på selve indrefilleten i Skandinavia, er det kun TO aktører (i Sverige hadde man på det meste fire selskaper på de største rutene). Hvilket europeisk flyselskapt ville ikke ha ønsket å ha et stort, high-yield-marked med bare én konkurrent?? ja, Norwegian har vært dyktige - men de har også vært heldige. Men, de MÅ vise at de kan levere overskudd, og de må ha en bedre margin enn ca 3% som de har i dag. Aksjemarkedet likte ikke gårsdagens tall, og når selv Ryanair advarer om dårligere tall i året som kommer er det på tide å være forsiktig, og kanskje være mer opptatt av sin egen butikk enn å "godte seg" over andre? Til BU662s liste over tapsprosjekter i Europa - jeg er redd listen ikke stemmer. SkyEurope hadde ikke et "fett mnus" siste år. I følge ATI hadde selskapet et overskudd på USD 32,17 millioner (noen hakk bedre enn DY) for perioden oct.06 - sep.07, og en nettomargin på over 10%. Selskapet har slitt tidligre år (som DY i sine første år), men er nå på rett vei kan det se ut til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At han gjerne tar over folk og slots og kanskje en og annen maskin (men de trenger han vel ikke etter kjempebestillingen sin), men at han ikke har bruk for selve organisasjonen, siden han uansett gjør det bedre selv?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og jeg som trodde denne tråden var om Anna
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Når det kommer til NB er det selvsagt umulig å spå, men tror at kanskje DY her skal la tiden og naturen gå sin gang å se hva som skjer. Hvis ikke noe drastisk skjer vil mest sannsynlig NB være konkurs (eller solgt) innen en hvis tid. DY vil nok da enkelt kunne ta over de NB rutene fra OSL som er verdt å satse på (det samme gjelder LF fra ARN) og da kan det også være en ide å ekspandere FlyNordic til CPH (Jeg tror LF navnet vil fungere bedre ex-CPH)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kunne gjøre Centralwings...
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det har jo vært et særdeles høyt flyvende argument fra andre forumedlemmer om hvorfor det ikke er attraktivt å opprette ruter fra Norge. Spesielt de som strekker seg litt utenfor vårt europeiske grenseområde.
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ut av Norge (og da særlig interkont) er low-yield - domestic Norge er helt klart high-yield!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er egentlig intercontinentalt fra Norge så lav yield? Prisene ut fra OSL er iallefall ikke spesielt lave. Mulig gjennomsnittlig billettpris er lav, kanskje nordmenn er flinke til å finne de laveste prisene i forhold til folk i andre land?
Jeg gjorde et søk, og her er resultatene. Billigste alternativ for avreise mandag 18. og retur onsdag 20. februar er oppgitt for øko og biz. Ingen vitenskaplig undersøkelse, men som man kan se så er det av og til billigere fra OSL, av og til dyrere. Spesielt til USA ser det ut til å være dyrt fra Norge i forhold til byer lenger sør i Europa. OSL-NYC $2058 KL Y CPH-NYC $1189 EI Y FRA-NYC $1283 EI Y OSL-NYC $3457 DL C CPH-NYC $3086 DL C FRA-NYC $3364 NW C OSL-LAX $1982 CO Y CPH-LAX $2751 CO Y FRA-LAX $1418 NZ Y OSL-LAX $4602 KL C CPH-LAX $3865 DL C FRA-LAX $4236 NW C OSL-NRT $1322 SU Y (nest billigst var BA med $2830, og SU frister vel kanskje ikke alle?) CPH-NRT $1889 SU Y (nest billigst var AF med ca $2900) FRA-NRT $3002 BA Y OSL-NRT $4796 LH C CPH-NRT $4887 AF C FRA-NRT $4554 AZ C OSL-JNB $1552 QR Y CPH-JNB $2356 SA Y FRA-JNB $1406 QR Y OSL-JNB $4680 AF C CPH-JNB $4341 AF C FRA-JNB $3702 AF C |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hotel, dele opp bookingen. Sjekke ut og inn igjen samme dag....prøvd? | mann78 | Reiseforum | 4 | 01-04-2013 15:34 |
Bjørn Kjos prøver å være konkret på FrP TV | FlightDeck | Flyforum | 2 | 31-03-2009 00:27 |
Jeg prøver å prøver og får det ikke til !! | ATC-flyradar | Flyforum | 4 | 07-03-2007 07:46 |
Prøver å laste opp et bilde... | enml | Flyforum | 16 | 11-03-2005 08:42 |