Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2007, 23:44   #61
OEH
ScanFlyer Gold

Default Re: Sånn kler man seg ikke på et fly!

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

Anstendig er et nøkkelord.. Hva som er anstendig er sefølgelig en ting man kan diskutere og aldri bli enige om, men jeg mener feks singlet eller kort løpeshorts ikke er passende, dvs uanstendig. Ifølge en skribent tidligere så var denne buksa ekstrem, kanskje viste det meste av trusa til denne karen, da er det uanstendig, uansett om det er mote eller ei..

Quote:
Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?
svar: normal folkeskikk, ikke hørt om, nei, kommer an på hullene, tror ikke problemet er de som tar seg nær av andre klesdrakt, ja.
Normal folkeskikk har jeg hørt om ja. Det handler også om aksept for andres valg. Jeg mener fortsatt at problemet ligger mest hos de som tar seg nær av at folk går med shorts eller hullete bukser. Dersom man bevisst går inn for å provosere andre med klesdrakten er det selvsagt noe annet, men jeg ser ikke på verken shorts eller hullete bukser som en provokasjon.
OEH is offline  
Old 06-06-2007, 00:03   #62
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally posted by OEH

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

Anstendig er et nøkkelord.. Hva som er anstendig er sefølgelig en ting man kan diskutere og aldri bli enige om, men jeg mener feks singlet eller kort løpeshorts ikke er passende, dvs uanstendig. Ifølge en skribent tidligere så var denne buksa ekstrem, kanskje viste det meste av trusa til denne karen, da er det uanstendig, uansett om det er mote eller ei..

Quote:
Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?
svar: normal folkeskikk, ikke hørt om, nei, kommer an på hullene, tror ikke problemet er de som tar seg nær av andre klesdrakt, ja.
Normal folkeskikk har jeg hørt om ja. Det handler også om aksept for andres valg. Jeg mener fortsatt at problemet ligger mest hos de som tar seg nær av at folk går med shorts eller hullete bukser. Dersom man bevisst går inn for å provosere andre med klesdrakten er det selvsagt noe annet, men jeg ser ikke på verken shorts eller hullete bukser som en provokasjon.
Folkeskikk er ikke at man skal syns alt er greit og være likegyldig. Om det er et bevisst valg å kle seg som en lasaron, javel, jeg syns ikke det er høfflig når man skal på flytur..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 06-06-2007, 00:08   #63
OEH
ScanFlyer Gold

Heller en høflig "lasaron" enn en uhøflig men pent antrukket person, men det er nå meg.
Jeg tror ikke hva man har på seg har så mye med hvor høflig eller uhøflig man er.
OEH is offline  
Old 06-06-2007, 00:08   #64
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Quote:
Originally posted by OEH

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....
Nå har vel ikke SAS uttalt seg om short's .....
Nei det har kun de halv offesielle SAS talsmenn her paa forumet gjort.....
Old 06-06-2007, 00:21   #65
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by BU662

Quote:
Nei det har kun de halv offesielle SAS talsmenn her paa forumet gjort.....
Kult! Jeg gir 12 points for beste kommentar noensinne

Ja det er "takken" man har igjen for å komme med informasjon, men i denne saken som i alle andre uttaler jeg meg som Geir ...

Syntes dere virkelig at jeg er så jævlig pro SAS ?, nei jeg uttaler meg nok ikke spesielt negativ om SAS , men jeg roser da heller ikke SAS opp i skyene, men prøver og komme med
fakta hvor jeg føler at det er riktig.

Dette har jo utartet seg til å bli det verste drittkasting forumet når det gjelder SAS.

Så spørr man seg hvorfor folk slutter å frekventere forumet ?

F..., jeg har bare kommentert at jeg ikke liker å sitte ved siden av svette hårete mannebein !
sail4fun is offline  
Old 06-06-2007, 01:47   #66
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg liker heller ikke å sitte ved siden av svette, hårete mannebein, men jeg synes likevel personlig at grensen går ved bar overkropp. Har man ellers relativt rene klær og ikke har for mye kroppslukt eller parfyme så får man akseptere det. Singlet er nå uansett ikke noe plagg å bruke (syns nå jeg... ), men jeg aksepterer at andre synes noe annet.

Dette har vel knapt noe med SAS å gjøre, bortsett fra en CA som kanskje har dummet seg nokså mye ut....
TOS is offline  
Old 06-06-2007, 06:06   #67
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvordan tempraturen på Hawaii ble ledetråden til kleskoden mellom Oslo og Bodø lurer jeg på... Både DC-8-63 og jeg ble oppdratt til å reise pene i tøyet - shorts var aldri et alternativ den gang vi reiste på id billetter og det er det fortsatt ikke for meg - 19 år siden site jeg reiste på id. Kunne aldri tenke meg å gå på jobben i shorts heller - selv på en lørdag!
EB is online now  
Old 06-06-2007, 06:24   #68
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by EB

Hvordan tempraturen på Hawaii ble ledetråden til kleskoden mellom Oslo og Bodø lurer jeg på... Både DC-8-63 og jeg ble oppdratt til å reise pene i tøyet - shorts var aldri et alternativ den gang vi reiste på id billetter og det er det fortsatt ikke for meg - 19 år siden site jeg reiste på id. Kunne aldri tenke meg å gå på jobben i shorts heller - selv på en lørdag!
Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?
Stian is offline  
Old 06-06-2007, 06:26   #69
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

En riktig festlig diskusjon, dette! Personlig synes jeg grensen går ved singlet - det bør ikke forekomme.. Og er det shorts, bør den være av en viss "kvalitet", dvs ikke treningsshorts. Dette gjelder uansett flystrekninger, og rett og slett av hensyn til medpassasjerer. Man sitter ganske tett, og ved matservering er det lite hyggelig og ha en fremmed manns bare skulder rett ved siden av seg. På charterfly på Syden er man selvsagt litt friere, men uansett sommervær ville jeg selv ikke reist med shorts på fly.
AirbusTrond is offline  
Old 06-06-2007, 06:35   #70
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvor kommer respekten for andre mennesker inn??? Det finnes vel passasjerer rundt deg som har en annen bakgrunn - kanskje religionen også setter kleskoden.

Jeg stiller INGEN krav til hva slags klær du har på deg - du må gjerne reise i grilldress - så lenge det dekker det meste av kroppen din!
EB is online now  
Old 06-06-2007, 07:21   #71
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Nå står han frem:
"Jeg fikk klart inntrykk av at den kabinansatte mente at jeg var kledt som en backpacker og hørte hjemme på et tog. Ikke på et fly, sier Sogheim til Dagbladet.no"

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502701.html
Concorde is offline  
Old 06-06-2007, 07:35   #72
Thomas
ScanFlyer Rusty

...og med denne linken kan vi vel avkrefte med engang at dette ikke var noen ID90 passasjer?
Old 06-06-2007, 07:51   #73
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Quote:
Originally posted by Thomas

...og med denne linken kan vi vel avkrefte med engang at dette ikke var noen ID90 passasjer?
Det har det vel aldri vært snakk om heller?
Concorde is offline  
Old 06-06-2007, 08:38   #74
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Stian

Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?
Dette handler ikke om å bestemme, men jeg, akkurat som deg, har den fulle rett til å mene hva jeg måtte mene om forskjellige menneskers klesstil (og alt mulig annet med dem). Det at enkelte da ikke tåler at man er uenige og har forskjellig synspunkter for da bli deres problem

Og selv om jeg mener shorts ikke hører hjemme på fly så har jeg da ikke argumentert for noe forbud.

Quote:

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....
Nok engang så handler det om å kle seg etter forholdene og omgivelsene. Å sammenligne påkledning i Oslo og Kapalula blir å sammenligne epler og pærer og ikke epler og epler
Old 06-06-2007, 08:54   #75
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg har null problemer med å bruke shorts og en kortermet pique-skjorte eller t-skjorte på flyvninger. Jeg kler meg etter været utenfor flyet. Jeg svetter ikke i dressen til og fra flyet fordi man skal kle seg "dannet" når man er ute og flyr, men jeg klarer alltid å se "ordentlig" ut allikevel.
Herlov is offline  
Old 06-06-2007, 08:55   #76
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by MD11

Jeg hadde en pax ombord engang som satt i shorts og t-skjorte. Det var varmt både ute og inne i kabinen. Jeg reagerte ikke på shortsen men da han tok av seg t-skjorten under frokostserveringen ombord og satte seg til rette med hårete overkropp ga jeg høflig beskjed om at det ikke var akseptabelt. Han tok på seg skjorten umiddelbart og beklaget. I dette tilfellet dreide det seg rett og slett om ubetenksomhet, som i mange andre tilfeller også er saken, tror jeg da.
Var det kroppshårene, eller det faktum at han satt uten genser som gjorde at du reagerte?
Balle Chlorin is offline  
Old 06-06-2007, 09:03   #77
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by OJB
Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.
Mens vi er i gang så la oss nå ta med alle av alle kjønn som vasser i parfymen eller etterbarberingsvannet. Har nettopp tilbragt 4,5t i et sete med en dame på tvers av midtgangen som defintivt utløste en god hodepine her og valgte å toppe av dritlukten under veis etter å ha blitt gjort oppmerksom på at jeg var allergiker og at det med overhengende sannsynlighet var henne som var årsaken til rennende øyner og nese...

-A
Her tar du opp et viktig poeng Alex. Nå har jo røyking blitt forbudt de fleste offentlige plasser og det har jo hjulpet godt for allergikerne heldigvis. Jeg har en datter som er allergiker og vet hva du sikter til. I slike situasjoner du beskriver må det også kunne gå ann å bli plassert en annen plass på flyet for å redusere plagene alternativt sette dama med parfyme-ala-dunste på dass!
OJB is offline  
Old 06-06-2007, 09:05   #78
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Stian

Dette handler ikke om å bestemme, men jeg, akkurat som deg, har den fulle rett til å mene hva jeg måtte mene om forskjellige menneskers klesstil (og alt mulig annet med dem). Det at enkelte da ikke tåler at man er uenige og har forskjellig synspunkter for da bli deres problem

Og selv om jeg mener shorts ikke hører hjemme på fly så har jeg da ikke argumentert for noe forbud.

Quote:

Nok engang så handler det om å kle seg etter forholdene og omgivelsene. Å sammenligne påkledning i Oslo og Kapalula blir å sammenligne epler og pærer og ikke epler og epler
Deler dine kommentarer her Someone.
OJB is offline  
Old 06-06-2007, 10:24   #79
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Jamen så SE på den buksa, da!!! Hadde IKKE likt å sitte ved siden av ham!

Linken som kanskje noen ikke har husket å lese.

Det dreier seg vel om å ta hensyn til sine medmennesker??? Og vise litt sunn fornuft? Mange synes visst de har rett til å plage andre uansett måte (f.eks parfyme).

Purseren følte vel også ansvar for de passasjerer som var tvunget til å dele seterad med denne "velkledde" typen, selv om han uttrykte seg krøkkete.

Poden hadde tydeligvis planlagt med under 2 timer fra fly til konfirmasjonsmiddag, så da skulle dette kanskje vært antrekket der også?

Best var medpassasjeren som ble forarget - årlig 90 langflygninger med SAS og vurderer å bytte til Norwegian for å straffe SAS. Eh, langflygninger?

Skremmende mye drittslenging i kommentarene under artikkelen. Man bør vel ikke ta avisreportasjer som heeelt korrekt fremstilling av noe...
Old 06-06-2007, 10:56   #80
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Og nå er det bare å spørre i vei...

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502723.html
AirbusTrond is offline  
Closed Thread

Posting Rules