Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 14-05-2013, 13:34   #1
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

OBB 8 Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems

Jeg er ganske ny EBG (februar) og i himmelsprett-lang-helga fløy jeg OSL-DUB og LHR-OSL med SK på henholdsvis Voksen og Ungdom billett, begge i Y.

På begge disse ble jeg oppgradert, og jeg må innrømme at jeg var spesielt overrasket over LHR-OSL da det var ungdoms-billett. På OSL-DUB hadde jeg 3f og ble oppgradert til 2c. Dette er første gang jeg IKKE sitter ved et vindu på nærmere 40 flights. Jeg hadde ikke mye valg om å flytte meg fordi jeg var sist ombord... greit nok tenkte jeg, kjekt å få litt mat og drikke på reisen bort - en helt grei opplevelse.

Derimot, på hjemveien ble jeg lettere irritert faktisk. Jeg gikk fra loungen og til gate 9 for 1930 flighten og fikk beskjed om at mitt sete var endret. Jeg sa greit, men da skal jeg fortsatt ha vindu plass. Hun sa nei, det var ikke mulig. Fordi flyet ikke hadde begynt boarding lagte jeg en større situasjon enn ved forrige flight noen dager tidligere. Det vil si, jeg sa rett ut at jeg IKKE ønsket å bli oppgradert uten å få vinduplass.

Da så hun dumt på meg. Jeg så dumt på henne. Awkward silence. Flighten var full (ikke overraskende pga. langhelg og siste flight). Har ikke noe behov for å skape en situasjon, men jeg kjente at jeg ble irritert. 9f > 4c på B738 i mine øyne.

For meg er det å bli oppgradert kult på fly med to midtganger fordi det blir en annen opplevelse med større sete, flere måltider/mat valg, skjerm, plassering på flyet osv. Ellers, på de vanlige A32X og B73X flyene er setene aller oftest det samme og maten på 2-timers turer er så-som-så, ingen film e.l. og irriterende passasjerer som skal bruke toalettet fremme hele tiden.

Den eneste fordelen jeg så var at jeg satt langt fremme i flyet og fikk komme fort av. For meg betyr det ikke så mye heller når jeg reiser alene da når jeg går = andres løping, så jeg tar igjen alle før pass kontroll / bagasje hentingen. Dog, det skal sies at priority-tag fungerte og det var ekstremt herlig.

Og nei, dette er ikke noen sutre/klage tråd, mer et spørsmål om man kan nekte oppgradering fordi man ønsker å sitte med bekjente, ved vinduet som i mitt tilfelle e.l..

Posting Rules