Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2007, 14:21   #21
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Default Re: Sånn kler man seg ikke på et fly!

Quote:
Personlig er jeg "så gammeldags" at jeg synes det er greit å være nogenlunde pen i klærne når man reiser og beveger seg i det offentlige rom.
Unnskyld meg, men jeg tror ikke du behøver å skrive gammeldags i anførselstegn i dette eksemplet... Det høres VELDIG gammeldags ut, og det er ikke noen tilfeldige blant kabinpersonalet i SAS eller andre selskaper som bestemmer hva slags klær folk skal ha på seg.

Quote:
Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.
Det var vel ikke svette det dreide seg om, og måten denne dama var "velmenende" på (ja, her synes jeg det er på sin plass med anførselstegn!) var jo helt hinsides.
Men jeg tror ikke noe på at dette er typisk SAS. Her dreier det seg nok om en person som ikke har hatt dagen sin, mildt sagt!

Fly high is offline  
Old 05-06-2007, 14:30   #22
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Quote:
men jeg steiler definitivt når fok stiller opp i shorts, singlet og slippers (skjer heldigvis ikke alt for ofte)!

Steiler du hvis du ser noen kommer ombord i shorts, singlet og slippers når det er midtsommers, 25++ celsius og sol??

Du beskriver antrekket mitt når jeg fløy til USA i fjor nemlig, kunne ikke føle noe forakt blant medpassasjerer eller kabinpersonell i det hele tatt.

Det må da være lov å kle seg etter sesongen så lenge det ser greit ut og man ikke skiller seg ut stort..
Old 05-06-2007, 14:35   #23
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Enig med deg Falcon. Her generaliserer man så det holder. I denne saken driter en "pode" i SAS på draget, og dermed stemples SAS. Selv om jeg på ingen måte vil forsvare den SAS-ansatte her, så er dette neppe noe unikt. I alle bransjer finnes det ansatte som ikke helt har skjønt hvilken oppgave man har overfor sine kunder. Siden jeg begynte i flybransjen i 1962 har jeg følyet "jorden rundt" med et utall av selskaper.
I langt de fleste tilfeller har dette vært hyggelige opplevelser, men jeg har også opplevd
ansatte både på bakken og i luften som ikke har skjønt "tegningen". Imidlertid har det ikke falt meg inn å "stemple" flyselskapet som udugelig. I den tid hvor Braathens var Braathens opplevde jeg uflidde, sure og til dels frekke vertinner, men dette gjorde ikke at jeg falt for fristelsen til å kritisere SELSKAPET. Med andre ord, prøv å se litt lengre enn neseroten.

Old 05-06-2007, 14:45   #24
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Jeg er ikke noen står tilhenger av SAS, men det er nå en annen sak. Men i den senere tid, og det er et ubestridelig faktum, så har SAS blitt "hengt ut" på den ene eller andre måten. Dette seg være, streiker, nødlandinger etc etc etc.

Men å stemple SAS som et udugelig selskap og alle de andre som jobber der, er som å skjelle ut han stakkaren som jobber bak disken på bensinstasjonen for at bensinprisen har steget! Som om han kan gjøre noe med det. Bare at her er the other way around.
Old 05-06-2007, 14:57   #25
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by Cloudius

Generelt mener jeg at man faktisk ikke kan gå kledd akkurat som man vil til enhver tid.
Cloudius
Du kan godt mene det ( ), men i 2007 er det blitt slik at man faktisk kan gå kledd som man vil til enhver tid, så lenge det ikke stilles visse krav f.eks. i jobb-øyemed. Så får noen grøsse av den slags, men det bør de gjøre i sitt eget lønnkammer ...

Fly high is offline  
Old 05-06-2007, 15:56   #26
Cloudius
ScanFlyer Silver

Du er litt inne på mitt poeng. Man KAN stort sett gjøre som man vil, men BØR/SKAL man alltid det?

Cloudius
Cloudius is offline  
Old 05-06-2007, 15:59   #27
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Voksne menn sitter ikke i shorts på fly og "gnikker" seg inntil naboen med nakne bein, nei fyttikatta.
sail4fun is offline  
Old 05-06-2007, 17:15   #28
OEH
ScanFlyer Gold

Er ikke jeans med hull i moderne da?
Ærlig talt, tåler man ikke å se noen med andre klespreferanser enn en selv, bør man holde seg hjemme.
Dette var både uhøflig og ekstremt uprofesjonelt av vedkommende CA. I og med at han eller hun representerer selskapet overfor kundene er dette helt uakseptabelt. Hullete jeans kan da umulig være til sjenanse for særlig mange? Uhøflig oppførsel derimot, er ting mange reagerer negativt på, særlig når det er folk i service-yrker som oppviser slik oppførsel.
OEH is offline  
Old 05-06-2007, 17:35   #29
Brave
ScanFlyer Blue

Denne saken minner meg om en episode en kollega av meg hadde med samme selskap. Det var den tiden vi fløy business class (et par år siden). Han kom inn i kabinen i hvit T skjorte og dongeribukse. I det han la håndbagasjen i hattehyllen hoiet en av flyvertinnene: "du der, he he, nei du får se å ta tingene dine med deg lengre bak i flyet der du har setet ditt!" Resten av passasjerene overhørte diskusjonen hun hadde med min kollega, for henne så han åpenbart ikke ut som en business class passasjer. Min kollega fikk setet sitt etter en del diskusjon, men ingen beklagelse!

Når jeg hører om slike hendelser, lurer jeg som SAS passasjer på hvordan det står til med miljøet og holdningene i selskapet. Dårlig dag, ID passasjer, whatever. Dette er ikke bra, hverken for SAS eller de som stapper penger inn på SAS`s konto; kundene.
Brave is offline  
Old 05-06-2007, 18:18   #30
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg syntes dette høres merkelig ut, men det er heldigvis unntaket at slikt skjer. Det eneste som finnes av dresscode på flyselskap er som id-pax og det gjelder de fleste flyselskaper, og der har også reglene blitt ganske romslige de siste årene. Men dette er tdelig en vanlig passasjer og jeg har aldri hørt om det så lenge jeg har jobbet på OSL ihvertfall.

Men det er slik at alle som jobber i SAS (og Dy og alle andre sleskaper) er bare mennesker og iblant så skjer det irrasjonelle ting, spesielt nå som presset bare blir mer og mer. Det må vi leve med. Så får man heller prøve å rydde opp i det på best mulig måte i ettertid...

Old 05-06-2007, 18:21   #31
Merrilfield
ScanFlyer Blue

Folkens--jeg hadde IKKE tenkt å legge inn et bidrag på denne tråden---MEN:
Jeg vet at buksa rett og slett så for J---lig ut! Et ubestridelig faktum er atvedkommende som kommenterte den DUMMET seg ut --rett og slett.
Til alle dere generaliseringsnisser:
Han får pepper internt så det rekker. Han reflekterer IKKE en SAS holdning.
Tro meg! :-))
Merrilfield is offline  
Old 05-06-2007, 18:24   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser
Old 05-06-2007, 18:29   #33
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Someone

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser
Så fordi du ikke flyr i shorts bør ingen andre gjøre det heller? Hva slags holdning er det?
Hvorfor er shorts en uting?
Stian is offline  
Old 05-06-2007, 18:34   #34
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Det er faktisk mulig å kjøpe finere shorts enn Adidas og jeg ser ikke problemet med å reise slik som man selv ønsker. Dette grenser til vannvidd at noen personer skal nærmest opptre som kles-politi for enkelte. Jeg reiste masse på ID90 med jeans og det helt uten problemer, det kommer helt an på hvordan man selv føler seg og er fornøyd med det.
Concorde is offline  
Old 05-06-2007, 18:42   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Stian

Så fordi du ikke flyr i shorts bør ingen andre gjøre det heller? Hva slags holdning er det?
Av samme grunn som at jeg ikke går i konfirmasjon i en utvasket T-skjorte eller kommer på jobben i slitte joggesko.

Jeg sier at ikke at man skal pynte seg, jeans (uten huller) er mer enn bra nok og er det jeg pleier å reise i selv, men det finnes en mellomting mellom dress og treningstøy
Old 05-06-2007, 18:48   #36
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

Av samme grunn som at jeg ikke går i konfirmasjon i en utvasket T-skjorte eller kommer på jobben i slitte joggesko.

Jeg sier at ikke at man skal pynte seg, jeans (uten huller) er mer enn bra nok og er det jeg pleier å reise i selv, men det finnes en mellomting mellom dress og treningstøy
Å reise med fly er vel ikke så forskjellig fra å reise med tog, buss eller andre transportmiddel. Man ser mennesker i alle slags klær på toget og bussen. Det er vel ganske naturlig at det samme gjenspeiler seg på fly. Det er jo ikke lenger slik at det er spesiellt "ekslusivt" å fly.
Stian is offline  
Old 05-06-2007, 18:52   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Å reise med fly er vel ikke så forskjellig fra å reise med tog, buss eller andre transportmiddel. Man ser mennesker i alle slags klær på toget og bussen. Det er vel ganske naturlig at det samme gjenspeiler seg på fly. Det er jo ikke lenger slik at det er spesiellt "ekslusivt" å fly.
Det har ikke noe med å være "eksklusivt" eller ikke, men mer skikk og bruk. Men du vil heller ikke se meg med shorts på tog eller buss.

Og som PA Viking er inne på, det er ikke kult å site å med leggene sine inntil andre fremmede mennesker og da er det greit å ha noe stoff imellom skulle man komme borti hverandre
Old 05-06-2007, 18:53   #38
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Det er heller ikke lenger forbeholdt de "eksklusive" å være rene og pene...(..i tøyet og ellers)
EB is online now  
Old 05-06-2007, 18:56   #39
Stian
ScanFlyer Gold

Det er vel bare å konstantere at det er forskjellige meninger om dette. Selv tar jeg overhode ikke anstøt av verken hullete olabukser eller bar hud. Jeg er av den formening at enhver må få ha på det han selv ønsker. Viktigere er det at man er ren og velstelt. Er man ikke det er man til sjenanse for andre.
Stian is offline  
Old 05-06-2007, 19:01   #40
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:

Det er vel bare å konstantere at det er forskjellige meninger om dette. Selv tar jeg overhode ikke anstøt av verken hullete olabukser eller bar hud. Jeg er av den formening at enhver må få ha på det han selv ønsker. Viktigere er det at man er ren og velstelt. Er man ikke det er man til sjenanse for andre.
Helt rett , men om nabo pax sitter i singlett og shorts så er han tilsjenanse for meg og mange andre. Slik som på jobben, har man en kontor jobb så stiller man ikke i shorts , selv om man selv syntes man er "fin" , så er ikke skkert at alle syntes det, og litt hensyn bør man ta, ikke bare si at man en nyvasket.

sail4fun is offline  
Closed Thread

Posting Rules