![]() |
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Hvordan vil Trump sine krumspring og iver for toll utarte seg for feks Boeing fly til Europeiske flyselskap og Airbus til Amerikanske selskap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det vil bli veldig komplisert med tanke på at begge er delprodusert på begge sider ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det som nok et et større problem for flyindustrien vil være den negative effekten tollene har på den globale økonomien og relativt stor sannsynlighet for resesjon på litt sikt. Og det pleier sjeldent være en boost for flytrafikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Blir vel også et problem for Boeing mtp at deler produseres i både Mexico og Canada.
https://www.forbes.com/sites/jerrold...ge-and-costly/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Njet! Amerikanskye Tupolev. Lisensprodusert hos Spirits nye fabrikk midt i Rus…tbeltet. Eller St. Petersburg. I hvert fall ikke i California.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Airways har forsøkt se litt på dette, dog primært delene.
https://www.airwaysmag.com/new-post/...-manufacturing Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Upgrade me....
|
![]()
Om jeg skal tippe. Dette går delvis over, vi får en del bilatterale avtaler, Donald prøver å ratte bissniss mooves...
Spennende er det jo uansett. Ps. Om noen kjenner en "import brooker" i USA så trenger jeg en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.
Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket? Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama. Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tror nedgangen i turister som vil besøke USA blir en større trussel for bransjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
De allerede lange omveiene østover kombinert med utsikter til lavere etterspørsel også vestover kan jo bli en riktig så sterk cocktail for både den ene og den andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Import Broker - du er veldig sent ute, min svoger importerer masse til Amazon og hans raske svar er, if you’re looking for one now, you are Fucked ! Hvorfor nå ? Dette er jo ingen overraskelse - min svoger startet å legge om tilbake i November Quote:
Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !). Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll. Mer om kundene velger Rolls Royce Engine Option. Flyreiser…trafikken fra/til Canada er borte, en av de jeg har jobbet med i mitt forrige prosjekt, pendler fra Vancouver BC til San Francisco, han delte et bilde fra Air Canada Lounge i US delen av YVR (en går gjennom US-Immigration på YVR og er i en egen del) det var en 1 ! Annen gjest, selv under Covid var det over 100 der, og etter Covid var det vanskelig å finne et sted å sitte. Mens han i fjor aldri ble oppgradert, har alle flightene 2x pr. uke blitt oppgradert. Quote:
Boeing har egen produksjon i Italia, de samarbeider med firmaer i Japan, Sør Korea, UK og det er før vi ser på underleverandører :8
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Les Wall Street Journal, de beskriver dette og har en YouTube video som illustrerer hva som skjer med Ford F-150 meget bra. Jeg skulle ønske jeg tok feil, men dessverre ser det ut til at Wall Street Journal (Owned by Rupert Murdoch) har gjort en meget grundig jobb…..
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; Today at 02:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
https://bsky.app/profile/martysg.com/post/3llzhspafmc2q |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jag tror du har rätt. När det gäller till tillverkare så står kanske Airbus till och med som en vinnare. Trafiken däremot, båda hållen, kommer gå ner. Det här skapar en ekonomisk osäkerhet, med eventuellt recession. Det skapar också ett generellt motstånd mot den andra. I Kanada är det ett faktum och om vi inte redan är där så hamnar vi nog där snart såvida inte den här galenskapen slutar snart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utfordringer i flybransjen | fuglern | Flyforum | 6 | 14-11-2012 10:18 |
Kina truer EU med handelskrig over CO2-avgifter til flytrafikken | Someone | Flyforum | 9 | 24-06-2011 23:20 |
Sommerjobb i flybransjen | Fluren | Flyforum | 6 | 24-09-2010 08:16 |
Flybransjen bråsnur. | Hickok | Flyforum | 0 | 18-03-2010 15:33 |