Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2025, 17:10   #1
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 163
Default Re: Handelskrig og flybransjen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.

Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?

Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...
Det ville også være et interessant område at slå tilbage på USA på i toldkrigen.

Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama.

Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 00:30   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,861
Default Re: Handelskrig og flybransjen

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Om jeg skal tippe. Dette går delvis over, vi får en del bilatterale avtaler, Donald prøver å ratte bissniss mooves...
Spennende er det jo uansett.

Ps. Om noen kjenner en "import brooker" i USA så trenger jeg en.
Bi-Latterale avtaler, vel det er jo nettopp det Trump har kansellert, gode avtaler noen som har fungert utmerket i 60 år og selv den avtalen Trump signerte i Trump 1.0 (take something that works great and crash it !)

Import Broker - du er veldig sent ute, min svoger importerer masse til Amazon og hans raske svar er, if you’re looking for one now, you are Fucked ! Hvorfor nå ? Dette er jo ingen overraskelse - min svoger startet å legge om tilbake i November

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.

Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?

Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...
Senor LN-MOW har jo nevnt noe om utfordringene over, flyproduksjonen er komplisert og veldig globalisert, noe som er en utfordring med en Administrasjon som ikke har tro på Globalisering og ikke skjønner utfordringene (Peter Navarro som styrer mye av dette har ingen forståelse av hva det vil ta å flytte produksjonen ut av en Globalisert Produksjon. Wall Street Journal, som ikke akkurat er en “WokeLeftWingSocialistRagWithNoNewsGoingOutOfBusin ess” beskrev utfordringene med å starte opp 100% Produksjon i USA som - Ok think of Moving a 50 Story Hotel, not just the Concept, but the Actual Building from London to Palm Beach Florida ! Moving everything and hooking up plumbing, electricity…..)

Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !).

Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll.

Mer om kundene velger Rolls Royce Engine Option.

Flyreiser…trafikken fra/til Canada er borte, en av de jeg har jobbet med i mitt forrige prosjekt, pendler fra Vancouver BC til San Francisco, han delte et bilde fra Air Canada Lounge i US delen av YVR (en går gjennom US-Immigration på YVR og er i en egen del) det var en 1 ! Annen gjest, selv under Covid var det over 100 der, og etter Covid var det vanskelig å finne et sted å sitte. Mens han i fjor aldri ble oppgradert, har alle flightene 2x pr. uke blitt oppgradert.

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Det ville også være et interessant område at slå tilbage på USA på i toldkrigen.

Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama.

Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne
Om vi ser på Airbus først så er det ferdige flyet produsert i USA, men delene kommer fra Europa, Mexico (Qurertaro) og Canada og High Level blir det omtrent 43 % toll pga at delene krysser grensene flere ganger.

Boeing har egen produksjon i Italia, de samarbeider med firmaer i Japan, Sør Korea, UK og det er før vi ser på underleverandører :8
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old Yesterday, 01:30   #3
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 122
Default Re: Handelskrig og flybransjen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !).
:8
Toll er relativt komplisert - det er sjelden sånn at når grensene krysses flere ganger så betales det toll flere ganger. Flere handelsavtaler beskriver at hvis man importerer deler som skal settes sammen i et land -så trenger man ikke nødvendigvis å betale toll på det. Her er det ganske mange regler og tolkninger selvfølgelig.

Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll.
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 01:58   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,861
Default Re: Handelskrig og flybransjen

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Toll er relativt komplisert - det er sjelden sånn at når grensene krysses flere ganger så betales det toll flere ganger. Flere handelsavtaler beskriver at hvis man importerer deler som skal settes sammen i et land -så trenger man ikke nødvendigvis å betale toll på det. Her er det ganske mange regler og tolkninger selvfølgelig.

Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll.
Helt enig i utgangspunktet - men handelsavtalene er kansellert ! Avtalene mellom USA - Kanada ���� og Mexico ���� selv de Trump selv forhandlet og undertegnet gav faktisk 0 Toll i dine eksempler, men de er fjernet og det er nå Toll på deler som krysser grensen HVER gang de krysser grensen, ja det er total idioti. Men i dag er det Toll uten unntak på deler som importeres for å settes sammen.

Les Wall Street Journal, de beskriver dette og har en YouTube video som illustrerer hva som skjer med Ford F-150 meget bra. Jeg skulle ønske jeg tok feil, men dessverre ser det ut til at Wall Street Journal (Owned by Rupert Murdoch) har gjort en meget grundig jobb…..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; Yesterday at 02:03.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old Yesterday, 07:33   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,834
Default Re: Handelskrig og flybransjen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll.
Dette er jo grovt sett hvor de store delene i 787 lages, i tillegg er det jo alle de mindre delene og alt annet igjen. Så blir fort et dyrt fly å produsere for Boeing.

https://bsky.app/profile/martysg.com/post/3llzhspafmc2q

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utfordringer i flybransjen fuglern Flyforum 6 14-11-2012 10:18
Kina truer EU med handelskrig over CO2-avgifter til flytrafikken Someone Flyforum 9 24-06-2011 23:20
Sommerjobb i flybransjen Fluren Flyforum 6 24-09-2010 08:16
Flybransjen bråsnur. Hickok Flyforum 0 18-03-2010 15:33


All times are GMT +2. The time now is 04:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.