Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2025, 08:22   #1
Polaris
Free Luigi

Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
31L er en aktiv runway og du kan ikke takse ut dit uten clearance. Det vet de i SAS svært godt, og de visste at de hadde krysset linja. Det er standard overalt.
JFK kan være ganske tøffe med enkelte, de forventer at folk vet hva de gjør.
Dette finner jeg svært overraskende, at det er så utbredt med ett mindset av "dette vet x og y" / "dette er forventet".
Luftfarten har alltid framstått som sikkerhetspedantisk, og ingen ting er mer sårbart, enn et system som baserer seg på forventnigner, uskrevne regler, usagte ord, "tøff kultur" osv. Sjansen for human error øker vanvittig.
Old 11-02-2025, 17:33   #2
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dette finner jeg svært overraskende, at det er så utbredt med ett mindset av "dette vet x og y" / "dette er forventet".
Luftfarten har alltid framstått som sikkerhetspedantisk, og ingen ting er mer sårbart, enn et system som baserer seg på forventnigner, uskrevne regler, usagte ord, "tøff kultur" osv. Sjansen for human error øker vanvittig.
Jeg tror du kanskje misforstår litt. Det er forventet at man kjenner til regelverket, dertil hører og det å ikke krysse eller entre en aktiv bane uten en eksplisitt klarering. Det er også forventet at man setter seg inn i diverse spesifikke ting for de forskjellige plassene man opererer, ikke minst om man ikke flyr inn og ut dit daglig. Kommer det noen som er uforberedt øker det risikoen for at noe skal gå galt i tillegg til flere forsinkelser. Standardiseringen og man vet stort sett hva man kan forventet bidrar til både økt sikkerhet og effektivitet.
CFM is offline  
Old 11-02-2025, 18:13   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Uskrevne regler? Står nok ganske klart i alle regelverk at linjen til en rullebane ikke kan krysses uten clearance. SAS vet dette helt klart. De mistet sannsynligvis SA på en ny flyplass for de, og det tviler jeg på skjer igjen. De har nok alle lært av det og har sikkert innlemmet dette i neste års trening.
Midtiblinken is offline  
Old 11-02-2025, 23:44   #4
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Uskrevne regler? Står nok ganske klart i alle regelverk at linjen til en rullebane ikke kan krysses uten clearance. SAS vet dette helt klart. De mistet sannsynligvis SA på en ny flyplass for de, og det tviler jeg på skjer igjen. De har nok alle lært av det og har sikkert innlemmet dette i neste års trening.
Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.
Polaris is offline  
Old 12-02-2025, 00:09   #5
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.
Det er to tårn frekvenser på JFK, og 123.9 er rett for 31L. Men realiteten er at ATC aldri har feil og ikke får noe konsekvenser om de gjør det. Oppførselen er normal for NY.
Midtiblinken is offline  
Closed Thread

Posting Rules