Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2025, 08:22   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
31L er en aktiv runway og du kan ikke takse ut dit uten clearance. Det vet de i SAS svært godt, og de visste at de hadde krysset linja. Det er standard overalt.
JFK kan være ganske tøffe med enkelte, de forventer at folk vet hva de gjør.
Dette finner jeg svært overraskende, at det er så utbredt med ett mindset av "dette vet x og y" / "dette er forventet".
Luftfarten har alltid framstått som sikkerhetspedantisk, og ingen ting er mer sårbart, enn et system som baserer seg på forventnigner, uskrevne regler, usagte ord, "tøff kultur" osv. Sjansen for human error øker vanvittig.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline  
Old 11-02-2025, 17:33   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,627
Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dette finner jeg svært overraskende, at det er så utbredt med ett mindset av "dette vet x og y" / "dette er forventet".
Luftfarten har alltid framstått som sikkerhetspedantisk, og ingen ting er mer sårbart, enn et system som baserer seg på forventnigner, uskrevne regler, usagte ord, "tøff kultur" osv. Sjansen for human error øker vanvittig.
Jeg tror du kanskje misforstår litt. Det er forventet at man kjenner til regelverket, dertil hører og det å ikke krysse eller entre en aktiv bane uten en eksplisitt klarering. Det er også forventet at man setter seg inn i diverse spesifikke ting for de forskjellige plassene man opererer, ikke minst om man ikke flyr inn og ut dit daglig. Kommer det noen som er uforberedt øker det risikoen for at noe skal gå galt i tillegg til flere forsinkelser. Standardiseringen og man vet stort sett hva man kan forventet bidrar til både økt sikkerhet og effektivitet.
CFM is offline  
Old 11-02-2025, 18:13   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dette finner jeg svært overraskende, at det er så utbredt med ett mindset av "dette vet x og y" / "dette er forventet".
Luftfarten har alltid framstått som sikkerhetspedantisk, og ingen ting er mer sårbart, enn et system som baserer seg på forventnigner, uskrevne regler, usagte ord, "tøff kultur" osv. Sjansen for human error øker vanvittig.
Uskrevne regler? Står nok ganske klart i alle regelverk at linjen til en rullebane ikke kan krysses uten clearance. SAS vet dette helt klart. De mistet sannsynligvis SA på en ny flyplass for de, og det tviler jeg på skjer igjen. De har nok alle lært av det og har sikkert innlemmet dette i neste års trening.
Midtiblinken is offline  
Old 11-02-2025, 23:44   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Uskrevne regler? Står nok ganske klart i alle regelverk at linjen til en rullebane ikke kan krysses uten clearance. SAS vet dette helt klart. De mistet sannsynligvis SA på en ny flyplass for de, og det tviler jeg på skjer igjen. De har nok alle lært av det og har sikkert innlemmet dette i neste års trening.
Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.
Polaris is offline  
Old 12-02-2025, 00:09   #5
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.
Det er to tårn frekvenser på JFK, og 123.9 er rett for 31L. Men realiteten er at ATC aldri har feil og ikke får noe konsekvenser om de gjør det. Oppførselen er normal for NY.
Midtiblinken is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar dropper tirsdager fra OSL i september (og roter til reservasjoner) Utflyttet Småprat 11 12-08-2014 17:27
Trip report det sydlige Afrika.: JFK-JNB-CPT-JNB-LLW-JNB-JFK jb1 TripReports 10 11-03-2012 13:31
Roter Lufthansa med rutenr og fra /til ? G-COLE Register- og ATC-Forum 4 02-04-2011 13:08
JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko jb1 TripReports 7 02-02-2010 04:27
NH 90. Politikerne roter det til. C172 Flyforum 0 18-01-2007 15:41


All times are GMT +2. The time now is 01:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.