![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som lovet i en post hvor jeg bad om råd til kjøp av støydempende hodetelefoner kommer det her en rapport fra en kombinert ferie- og jobbtur til Afrika. Syd-Afrika og Malwi var nye land for meg. Jeg ser at noen andre har tripreports til Malawi, men det skader ikke med en til. Dette var to nye land. De er svært forskjellige. Syd-Afrika er svært utviklet i forhold til Malawi og Cape Town skal det mye til for å ikke å like. Alle flyvninger var med South African Airways. Jeg deler rapporten på to poster p.g.a. tekstmengde
1.flyvning: Strekning: JFK-JNB Selskap: South African Airways Flytype: A-340-600 Klasse: Economy Flytid: 14:30 De gangene jeg har mye bagasje pleier jeg å bestille en bil til JFK, men mengden bagasje var levelig til å ta subway og Airtrain til Terminal 4. Det gikk som smurt og jeg fikk fort sjekket inn bagasjen ved bag drop for passasjerer som hadde sjekket inn på internett. Kofferten ble trillet bort til gjennomlysningen. Jeg har nylig fått Priority Pass gjennom mitt Amex kort og jeg satte kursen mot The Oasis lounge for litt frokost. Klokken var rundt 9 om morgenen men det var svært stille i loungen som brukes av bl.a. KLM og en del andre selskaper som business lounge. Utvalget av mat er helt ok, drikke er det svært bra med. Jeg jobbet litt, men en irriterende vifte som bråket noe voldsomt gjorde det litt vanskelig å konsentrere seg. God og mett satte jeg kursen mot sikkerhetskontrollen. Her var det langt mer folksomt og avgangen til Johannesburg ble ropt om mens mange passasjerer stod i kø. Vel igjennom var det bare å sette kursen mot utgangen og en av de lengste nonstop flyvninger i verden. Godt belegg var det, men et fåtall ledige seter var det. En svinepels i nærheten av meg hadde fire seter for seg selv og la seg senere ned (Man kan jo lure på hvem han hadde l***et med for å få alle setene for seg selv. Det kunne de fleste andre bare drømme om. Knyttnevetest ble bestått, men setene var litt harde. Avgang fra gate på tid og det var ikke så lenge før vi kom oss opp i luften. Et opplagt mannskap bestående av begge kjønn og mange etniske bakgrunner, som det passer seg for ”Regnbuenasjonen”, gjorde seg klare til å servere en varm lunch. Drikke med og uten ble servert. Jeg hadde forhåndsbestilt sjømat og en laks med stekte poteter ble båret til meg. En liten salat, brød og en dessert var det også. Jeg har tidligere bestilt sjømat på en del reiser da jeg liker fisk, men i motsetning til på for eksempel på Singapore Airlines er de ikke like flinke til å tilpasse servering av drikke til når man får måltidet. Har man spesialmat får man maten først men drikken kom lenge etterpå og det tar en god stund før de fjernet brettet da man var ferdig. Men men, maten smakte uansett bra og jeg satte meg etterpå godt tilbake med mine nye hodetelefoner og testet støydempingen. Det var merkbar forskjell og lyden fra filmene var bra. Etter noen filmer ville jeg gjerne sove, og jeg pusset tenner, tok på meg flysokker, hodetelefoner og bind for øynene. Noen timer på øyet ble det, men ikke så mye som håpet. Det var ikke noe servering ved setet før frokost. Det er nesten litt merkelig at de kun server to måltider på en så lang tur, selv om man kan hente seg litt chips og drikke i galleyet. Frokosten var en omelett med reker med frukt og brød ved siden av. Det gjorde at man våknet etter lang tid på fly. Landing skjedde litt før tid på O. R. Tambo Airport. Bussing fra flyet til ankomst. En lang kø til passkontrollen ventet. Flere store fly fra andre verdensdeler hadde nylig ankommet, men det ble jobbet ganske effektivt bak skrankene og ventetiden ble akseptabel. Nordmenn trenger ikke visum til Syd-Afrika og det eneste de ville vite var ”business or pleasure”? Bagasjen lå på båndet da jeg kom og bestilt transport til mitt Guesthouse i bydelen Melville ventet som avtalt. Bed and Breakfast eller Guesthouses i Syd-Afrika holder ofte en svært bra standard til en bra pris og eierne er ofte svært vennlige. Jeg hoppet til sengs for en liten power nap. Johannesburg er verdt et besøk selv om byen ikke er landets vakreste. Et særtrekk er gullgruver overalt. De fleste er nedlagt, men ny teknologi gjør at mere gull kan utvinnes fra tidligere gruver og flere er planlagt gjenåpnet. Landets historie er selvsagt preget av det grusomme apartheidsystemet og det informative Apartheidmuséet og Soweto bør besøkes. Melville er også et hyggelig område, som er sikkert og i motsetning til mange andre steder ligger restauranter og barer ut mot gaten og ikke gjemt inne i kjøpesentre. 2. flyvning: Strekning: JNB-CPT Selskap: South African Airways Flytype: 737-800 Klasse: Economy Flytid: 2:00 Jeg sjekket inn på automat og det var kun en kort kø til bagdrop. O.R. Tambo er en ganske bra flyplass med raske sikkerhetskontroller. Dett gav litt tid i en lounge med Priority Pass adgang. I denne loungen var det svært gode stoler og utvalget av mat og drikke var bra. Bra nettilgang var det også og det ble litt jobbing før ombordstigning. South African har en egen businesskabin på innenriksflyvninger med fem seter i bredden på 737-800 maskiner. Det var ca. 80 % belegg på denne kveldsflyvningen. Det ble servert middag, jeg fikk en fiskerett som bestilt. Det smakte bra, og det er imponerende service på en relativt kort innenriksflyvning. Det ble vist noen programmer på skjermene, men jeg fulgte ikke med. Landingen var hard men presis. Bagasjen lå på båndet og transporten ventet som det skulle. Alt gikk som smurt. Dagen etter hentet jeg en leiebil. Venstrekjøring gikk stort sett bra, men man tar seg i å se i gal retning og å grip etter sikkerhetsbeltet på gal side. Det er heller ikke alltid lett å skifte gir med venstre hånd. Cape Town er en flott by som minner mye om San Francisco, men landskapet er enda flottere her synes jeg. Robben Island, Table Mountain, Kapp det gode håp, Waterfront, Seapoint med mer ble besøkt. Jeg kommer tilbake hit for besøk til Stellenbosch og å kjøre Garden Route. Et besøk i Kruger-parken på den andre siden av landet frister også. Jeg prøvet bevisst ikke å rekke alt med kun med fem-seks dager til rådighet. 3. flyvning: Strekning: CPT-JNB Selskap: South African Airways Flytype: 737-800 Klasse: Economy Flytid: 2:00 Flyet skulle gå klokken seks og kursen ble satt mot flyplassen i en taxi gruelig tidlig. Det er egentlig ikke så mye å skrive. Grei check-in med gjennomgående bagasje til Lilongwe. Sikkerhetskontrollen skulle ha mange igjennom, men den var velorganisert og gikk lett. Frokosten ble inntatt i en lounge og det ble fort tid til å gå om bord. Det ble bussgate denne gangen også. Det er egenlig lite å fortelle, bortsett fra at det var 100 % fullt på denne typiske businessavgangen og frokostservering ombord. Dette var en separat booking hvor jeg ikke hadde bestilt sjømat. Landingen i Johannesburg skjedde etter tidtabell.
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 11-03-2012 at 01:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
4. flyvning:
Strekning: JNB-LLW (Lilongwe) Selskap: Selskap: South African Airways Flytype: 737-800 Klasse: Economy Flytid: 2:05 Endelig var det bro ved ankomst. Det var litt forvirrende info om transfer fra innland til utland da det ikke står noe som helst i innenriksterminalen hvor utenlandsflyene går fra. Jeg gikk mot terminal A og hadde gjettet riktig. Jeg hadde fått boarding pass, og sikkerhets og passkontrollene gikk som smurt. Damen i passkontrollen så lenge på bildet i mitt pass og mente jeg lignet på en kjendis, men jeg måtte dessverre skuffe henne og si at jeg nok ikke er kjendis noe sted på kloden. Hyggelig var hun uansett. Priority pass kortholdere har to muligheter i Terminal A, jeg tok første og beste og gikk til en ny Bidair Lounge, og ble ikke skuffet. Jeg var ikke sulten etter to frokoster, så tok en kaffe og litt tørsteslukkende til og jobbet litt på laptopen. En halvtime før avgang gikk jeg mot gaten og det viste seg at de fleste var ombord allerede. Det var kun meg og tre fire andre etterslengere som ble med den siste bussen ut mot flyet. Flyet var ca. 80 % fylt opp og jeg hadde trukket det korteste strået når det gjaldt setevalg; det ikke kunne lenes tilbake da det var nødutgang bak. Mannskapet var svært opplagt og smilte fra øre til øre og gav god informasjon om flyvningene og serverte mat og drikke med et smil. Det var valg mellom biff og kylling til lunch, jeg valgte kylling med poteter samt salat, brød og en dessert til. Det smakte bra og etter servering begynte nedstigningen ganske fort. Det grønne Malawi åpenbarte seg under skydekket og vi landet ganske mykt. Et fly fra Kenya Airways var parkert ved siden av vårt fly. Passkontroll gikk greit ettersom nordmenn behøver ikke visum til Malawi heller. Den lille flyplassen taklet ikke ankomst av to fly samtidig så bra. Det var godt med folk rundt bagasjebåndet og det tok litt tid før bagasjen kom, men alt i alt var det en relativt knirkefri reise. 5. flyvning: Strekning: LLW-JNB Selskap: South African Airways Flytype: 737-800 Klasse: Economy Flytid: 2:15 Jobbing i Malawi var ferdig og det var tid for avreise. Avgangen var på tidlig ettermiddag og den hyggelige sjåføren som hadde kjørt meg rundt i Malawi hentet meg etter en sen frokost for å ta meg til flyplassen. Den lille flyplassen er helt grei og det var minimalt med ventetid foran skranken. Jeg hadde to separate bestillinger til hhv. Johannesburg og New York, men den hjelpsomme damen fra Lilongwe Airport Company sjekket bagasjen inn hele veien til New York uten problemer, men boardingkort måtte jeg skaffe meg i Johannesburg, alt i orden da jeg ikke hadde dårlig tid der. Flyplassen har noen få butikker og en terrasse ut mot oppstillingsplassene som va glimrende for spotting, men det var jo ikke så mye å se på ennå. South African hadde ikke landet ennå, men med ett kom et fly med Star Alliance dekor kom snart dalende ned som bildene viser. Et fly fra Ethiopian kom litt senere. Sikkerhetskontroll gikk lett, men ombordstigningen til bussene var litt kaotisk med mye trengsel. Det ble så å si stinn brakke om bord, kun tre fire seter foran gardinen var ledige og det var helt fullt bak. Serveringen kom i gang med drikke og valg mellom biff og kylling med pasta, skjønt jeg fikk kun velge biff da det var slutt på kylling da det ble min tur. Den vanlige salaten, ost og dessert var også på brettet. Passe hyggelig mannskap som gjorde jobben greit. Ellers lite å fortelle, ankomst litt før tid i Johannesburg. Det ble igjen bussing til terminalen. Jeg gikk gjennom en passkontroll og til South Africans transferskranke for å få et boardingpass og en ny sikkerhetskontroll. Litt vin og sjokolade ble kjøpt før jeg sank ned i en av de overdådige stolene i Menzies’ Shongololo Lounge i Terminal A. Dette er den andre loungen Priority Pass kortholdere kan besøke i Johannesburg Terminal A. Bra utvalg av varm og kald mat og drikke med og uten alkohol. Et fint sted å vente i ca. 3,5 time før boarding på SA 203 begynte. 6. flyvning Strekning: JNB-JFK Selskap: South African Airways Flytype: A-340-600 Klasse: Economy Flytid: 15:50 Loungen lå ikke langt unna gaten. Håndbagasjen ble gjennomgått for hånd. Deretter var det en passkontroll og deretter kontroll av boardingpass. På vei ned til flyet ble den lille biten av boardingpasset hentet igjen og man ble gitt et lite kort som man måtte gi tilbake rett før man gikk ombord. Nesten 16 timer effektiv flytid er i det meste laget i økonomi og jeg håpet på en toseter alene. Det tok en stund før alle var kommet inn i flyet og flere fryktinngytende bælfeite passasjerer gikk forbi. Jeg ble bønnhørt og fikk sitte alene. Det ble opplyst at det var 240 passasjerer om bord i flyet med 317 seter. Avgangen skjedde på tid. Maten ble servert og jeg fikk mitt forhåndsbestilte sjømatsmåltid, som var en hvit fisk med en spansk omelett til. Salaten, brødet og desserten som jeg var blitt vant til fantes også på brettet. Jeg glemte å ta bildet før jeg begynte å spise, så dere må nøye dere med et bilde av et fortært måltid. Etter en film forsøkte jeg å sove, men det ble mange timer med bittelitt søvn, drikking av vann og dobesøk. Denne gang var det sandwicher tilgjengelig i galleyet mellom måltidene, en klar forbedring fra mini-pretzels på veien til Johannesburg. Frokosten kom ca. 2 timer før ankomst til JFK. Nå var det omelett med laks og oppskåret frukt ved siden av. Vi landet ca. kvarter før tid. Passkontroll gikk greit, men det ble litt venting på bagasjen. Det var uansett bra at den hadde kommet da jeg hadde to separate bestillinger. Forhåndsbestilt transport kom uten problemer. South African Airways var et hyggelig bekjentskap. Mat og service ombord var svært bra på innenriks og korte internasjonale turer. På lange ruter var det på det jevne. Ellers pluss for bra punktlighet og bakketjenester. Ymse bilder er vedlagt. Skiltet som peker mot New York er fra Cape Point (like ved Kapp det Gode Håp).
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvordan fungerte spesialbestillingen av sjømat? Var det en slags "meny" eller sted man kunne velge dette, eller har SA klassifisert dette som en type spesialmat på linje med vegetar, kosher etc?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det fungerer som bestilling av spesialmat, kosher, vegetar m.m. og må gjøres på forhånd. Det kan ofte gjøres på nett, men det varierer fra selskap til selskap.
![]() |
#5 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Takk for en interessant report! Hvor lenge var du på de ulike stedene? En dag skal jeg en tur til Sør-Afrika (enten AF eller LH, pga A380
![]() PS: du fløy 77km lengre enn den lengste ruten jeg noensinne har flydd (MEL-LAX) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
JNB-JFK er min lengste nonstop, men jeg har fløyet lengre på direkteruter med stopp underveis (JFK-(FRA)-SIN og VIE-(KUL)-SYD).
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 07-03-2012 at 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Takk for flott rapport fra et land og kontinent jeg liker meget godt jeg håper på å se mer av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for titten. Bra bilder og bra skrevet, ser ut som turen var vellykket det som teller. Flott livery på 737 maskinen også, kjekt og se at du har hatt en kjekk tur ihvertfall.
![]() |
#9 |
Front section flyer
|
![]()
Takk for en int og flott rapport.
![]() Nesten 16 timer høres mye ut på economy ja. Virka snodig med så lite mat på turen ned, trur jeg hadde sulta ihjel der.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen nye bilder fra loungen i New York er lagt til.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapporten - nå fikk jeg reiselyst til (Sør-)Afrika igjen.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA-uhell i JNB (23/12/13) | Dushbag | Flyforum | 22 | 18-04-2015 10:41 |
Enveis til JNB juni 2011 | Furahini | Reiseforum | 23 | 05-01-2011 01:37 |
GOT-JNB på lördag? | robert_06_ | Reiseforum | 7 | 21-09-2010 20:30 |
Osl-Jnb august 10 | Furahini | Reiseforum | 5 | 04-04-2010 16:18 |
Qatar på tilbud (til JNB m.fl) | Discus | Reiseforum | 9 | 01-11-2009 13:40 |