![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]() Quote:
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi OSL Gardermoen. Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen. Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Norske Tog ocertar materiellet Quote:
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
Flytoget har jo ellers hatt en dalende lønnsomhet etter Corona, blant annet fordi flere benytter det offentlig subsidierte togtilbudet. I tillegg er det stadige flere bugs i infrastrukturen fordi BaneNOR ikke evner å vedlikeholde Gardermobanen godt nok. Må man stadig ringe etter busser, så styrker heller ikke det bunnlinjen. Selv om vi nå ikke har noen muligheter på open access i Norge - med våre trafikkpakker, så er den største utfordringen for de som vil starte for seg selv å reise kapital til materiell. Skal man kjøre på Gardemobanen, kan man ikke komme med noe gammelt klikketiklakk fra 70-tallet, slik en del av open access-operatørene i Sverige og Tyskland kjører rundt med. Storbritannia er det landet i Europa som har hatt flest open access-operatører, og da helst i fjerntrafikken. Persontrafikken i Storbritannia renasjonaliseres nå under det nye selskapet Great British Railways, og den fortsatt eksistens til open access diskuteres. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by AndreasN; 31-03-2025 at 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det må da kunne gå fint å kjøre 3 tog på 10 minutter på en slik strekning? Kanskje også 4?
Nå blir jo det ikke noe av uansett. Men å beholdt Flytoget, selv med 20 min frekvens på strekningen OSL-Oslo S, hadde jo vært et slags kompromiss som ga noe til alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg er ingen ruteplanlegger, men kikket så vidt på strekningsbeskrivelsen og rutegrafen. Det ser ut, for et utrent øye, som kapasiteten på strekningen Gardermoen-Lillestrøm begrenses av strekningen Enger blokkpost-Leirsund blokkpost-Lillestrøm stasjon, med kjøretid på ca 4-5 minutter. Det gir minst 6-7 minutter mellom hvert tog. I Romeriksporten er det noe tilsvarende mellom Lillestrøm stasjon og Fjellsrud blokkpost. Her skal jo også persontrafikken fra Hovedbanen og Kongsvingerbanen kjøres gjennom. Kapasiteten på Gardermobanen og Romeriksporten er altså et sted rundt 10-12 tog i timen. Edit: Utdrag av rutegrafen er vedlagt, for de som ikke vil lete den opp på banenor.no. Last edited by gustavf; 01-04-2025 at 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så da kunne man i teorien kjørt flere tog enn i dag og dermed la Flytoget leve videre med en noe lavere frekvens, samtidig som Vy får sin "revolusjon".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det går allerede 12-15 tog i timen i Romeriksporten. I tillegg kjører togene fra Gjøvikbanen ca 2 km på Gardermobanen. Litt rom må det være for å hente inn forsinkelser også. Ombygging av Brynsbakken, for å skille Gjøvikbanen og Gardemobanen, hjelper jo litt, men det prosjektet ble stoppet av Oslo kommune og er nok tidligst ferdig mot slutten av 2030-tallet. Flere blokkposter i Romeriksporten, eventuelt kombinert med lavere hastighet, kan gi rom for noen flere tog, men er jo heller ikke noen kjapp løsning. Så et eller annet sted må det gå færre tog hvis det skal gå flere tog til Gardermoen. Det er jo mulig å redusere antallet avganger til Kongsvinger eller Dal, men jeg er ikke sikker på at det er ei populær prioritering for å beholde flytoget. Kanskje kan fjerntogene til Trondheim og Stockholm kjøre Hovedbanen og heller redusere antallet avganger på L1. Det vil vel gjøre de togene en drøy halvtime tregere, som jeg ikke tror er en god ide. Det er rett og slett fullt på jernbaneskinnene rundt Oslo. All verdens ønsker om flere tog et sted, betyr at det blir færre tog et annet sted. Er det riktig å legge ned Flytoget for å få et bedre tilbud for pendlere? Tja... Jeg synes det, men andre er uenige. Det er helt greit, men det er altså ei prioritering det også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt dårlig forklart fra min side, men tanken her var at de 12 mulige avganegene skulle fordeles.
I dag har Flytoget 6, Vy 3 og Vy/SJ 1, totalt 10. Så kapasiteten er vel ikke helt utnyttet? Så er det selvfølgelig mer å ta hensyn til i Romerikstunellen. Men skulle det være mulig med 12 avganger i timen på Gardermoebanen, så kunne jo det vært fordelt slik. Vy(RE10+RE11+R12): 6 avganger, 10 min interval, dobling fra i dag. Flytoget: 3 avganger, 20 min interval, halvert fra i dag. SJ/Vy: 1 avgang, 60 min interval, samme som i dag. Dette blir jo akkurat som i dag, bare omfordelt. Er det mulighet for økning, så kunne eventuelt Flytoget kjørt 15 min intervall. Jeg er ellers enig i at Flytoget må vike vest for Oslo. Men jeg tror produktet kunne hatt livets rett og vært med på å bygge produktet til OSL på strekningen OSL-Oslo S. Hva var egentlig årsaken til at Flytoget fikk flere avganger vestover enn de opprinnelige 3? Utenom rush har det vel ikke noe å si, men i rush stjeler jo det utvilsomt kapasitet. Last edited by AndreasN; 01-04-2025 at 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det burde også være mulig å tenke seg å dele opp dagens 3+3 Flytog-ruter med et eller annet ekspress-tilbud som ikke nødvendigvis starter på Gardermoen. Tenk Gardermoen-Oslo S og videre mot Drammen hvert 20. minutt og Eidsvoll-Gardermoen-Lillestrøm-Oslo S hvert 20. minutt, eller noe slikt. Nå har alt en tendens til å henge sammen med alt på jernbanen, vel å merke, så et eller annet problem er det sikkert med en slik løsning også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er greit, men toget må jo likevel ha plass på skinnene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Er noe med antall tog tigjengelig i tilegg til flaskehalsen etter Oslo s. Så kombinasjon av begge to.
(Eller når et tog kan ha avgang for møte et kryssende tog som her på Jærbanen) Med forsinkelser på nåværende vil dette bli forverret når man bruker nær 100%
Last edited by joandreas; 02-04-2025 at 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RIP min Samsonite | robertaas | Småprat | 200 | 28-03-2024 09:05 |
RIP FBU 4 EVER | imm | Flyforum | 7 | 18-09-2019 21:24 |
RIP Joe Patroni ... | LN-MOW | Småprat | 2 | 03-03-2016 21:14 |