![]() |
|
![]() |
#61 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Quote:
Derimot i Sveits har man en helhetlig tanke or strategi rundt hele kollektivtransporten slik at alt henger sammen og er koordinert og optimalisert for smidige reiser, ved at f.eks busstider matcher toget. Ikke minst så er det ikke årevis med dårlig vedlihold og manglende investeringer, som man aldri klarer ta igjen. Og man har matchet infrastrukturen med trafikken. I Oslo området kan man argumentere det går for mange tog når man ser på hva infrastrukturen er bygget for og min brannfakkel er at det kanskje hadde fungert bedre om det gikk færre tog ![]() Antall selskaper er uansett en avsporing, og ikke der problemet ligger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
|
![]()
Men antall selskaper hjelper jo ikke…Er du riktig heldig så kan du måtte reise med 3 selskap (og betale for 3 reiser) mellom Kristiansand og Røros…(GoAhead, Vy og SJ) For det er jo ikke skikarusell det alltid passer med SJ fra Røros og så videre med SJ fra Hamar…og vipps var vi på det tredje selskapet også. Tror nok at drømmen om å ha konkurranse i jernbanen hos vår forrige regjering ble til mareritt i skillet mellom teori og praksis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]() Quote:
Og helt i bånn er samtlige av disse selskapene fremdeles avhengig av statsstøtte for å klare seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]() Quote:
Men disse er ALLE datterselskaper av JR Rail, ikke inviduelle selskaper. Det blir som VY, VY Gjøvikbanen, VY Flåmsbanen og VY Vest (kjører Bergensbanen). De blir alle profilert på den måten og har egne driftsavdelinger, men har samme administrasjon og ledelse. I Sveits har man fordelt jernbanen mellom normalspor med statsbanen SBB-CFF-FFS og smalspor (ofte dem som går opp i fjellet/ Alpene) som kjøres av de mindre privateselskapene. Av normalspor er det kun rundt Bern hvor SBB ikke kjører, men der kjører dem på spor som er underlagt og vedlikeholdt av SBB Infrastructur (et datterselskap av SBB). Det er denne modellen hvor alt er samlet under operatørselskapet (hvor vedlikeholdet gjøres av underavdelinger internt) samt en villet satsing på at toget faktisk fungere som gjør at disse landene greier seg så bra. Den norske og engelske modellen hvor man har splittet alt opp i egne selvstendige selskaper (ofte private på anbud) har vist seg å være en enorm tabbe. Normalen (fleste land) i EU er en hybrid løsning mellom disse to, der man lar statsbanen ha hele ansvaret for offentlig togtilbud (planlegging, infrastruktur, selve togdriften), men lar private selskaper slippe til på samme linjenettet i konkurranse mot statsbanen. Men tilslutt så er det jo penger og viljen til å prioritere jernbanen som teller mest. Last edited by magtje; 06-10-2024 at 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
I 2007 aapnet BLS den nye Lötschberg Basis Tunnellen 31 km - saa det investeres privat ogsaa i Sveits. Det er andre privat selskaper som ogsaa har og vedlikeholder egne spor - tidligere BT Bodensee Toggenburgbahn, naa endel av Südostbahn har egne spor fra Arth Goldau helt frem Kreuzlingen ved Bodensee og kjoerer Luzern helt frem til Bodensee - store i St. Gallen. Et lite sidespor ![]() Südostbahn kjoerer ogsaa i konkuranse med SBB fra Bern og Zürich til Chiasso over Gotthardt, men her kjoeres det paa SBB spor. Det Sveits i tillegg har faatt til et felles billett system saa du kan kjoepe gjennom gaaende billett fra Zermatt med MGB smalspor til Brig, BLS til Bern og SBB til Zürich - ikke 3 billetter som i Norge Men dette er jo en avsporing
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Alle togbilletter i Norge (unntatt Flytoget) kan kjøpes via Entur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]()
Men er det gjennomgående pris ? Eller 3 billetter som EB antyder over fra Kristiansand til Røros?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Ser ut som en gjennomgående billett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,420
|
![]()
Gjennomgående reise, men priset separat og lagt sammen av Entur. .
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]()
Det blir jo klart at det blir mye dyrere når alle de 50 (eller hva det nå er) selskapene i jernbanesektoren skal lønne sine direktører, ledere, styremedlemer, administrasjon, ansatte og andre driftskostnader.
Det er jo ikke bare BaneNor og togelskapene som skal ha sin del av kaken, men alle selskapene som gjemmer seg bak disse. De selskaper som faktisk vedlikeholder spor, signaler og tog, Rengjøre tog og stasjoner, eier togene, sørger for mat og drikke i kafen og automatene, drifter IT systemer (inkl billettsalg/ ruteinfo) osv.... VY, GoaHead, SJ Nord er egentlig bare onbordansatte som kjører togene. Alt annet gjøres av andre selskaper. Alt dette fører jo til at kostnadene øker, ingen vet hva den andre gjør og muligheten til å gå ansvarsfri. Flyindustrien har jo noe av dette (oppdelingen) i sin struktur, men jernbanen tar kaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Flytoget kan fort bli forsinket om det blir noe tilsvarende pendlertogene inn og ut av Oslo. Folk står sill i tønne, man får ikke sitteplass, ikke plass til bagasje og lukter rottent da for mange ombord enn det ventilasjonen takler. Av og påstigning tar for lang tid. Dette gjelder da på Oslo S, Nationalteateret, Lillestrøm, Skøyen m.m. Vet om gamle folk som har måtte stå på toget fra Oslo S til Hamar. Å ta preminum pris slik Flytoget gjør i dag vil jo ikke gå. Så får håpe det beste men er spent på hvordan dette blir....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Sånn sett er det jo et steg i riktig retning å slå sammen de to statlig eide selskapene som driver med persontrafikk, Vy og Flytoget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]()
Jernbanetilsynet er bekymret for at nedleggelsen fører til svekket konkurranse og har bedt konkurransetilsynet se på saken. Det er jo to statlige selskaper, men de konkurrerer også.
https://www.aftenposten.no/norge/i/8...m_medium=share (Vet ikke om det er betalingsmur) «Jernbanetilsynet mener at det å slå sammen Vy og Flytoget kan være til «ulempe for samfunnet som helhet». Nå kan saken ende hos Konkurransetilsynet» Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]()
Nå er det vel kapasiteten fult vest for Oslo S, men hvordan er det mellom Oslo S og Gardermoen? Tenker da både på antallet tog og fulle tog.
Kunne det ikke vært en ide å beholde Flytoget som en premium/ ekspresstog kun mellom Oslo S og Gardermoen med f.eks 3-4 tog i timen. Mens de 2-3 resterende gis til R, RE togene på strekningen. Da sørger msn for et tilpasset tilbud for begge grupper (flypassasjerer og pendlere) uten at man føler man må gå oppi hverandre og der man slipper pendlertog fult av bagasje i midtgangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Heldigvis overlater de dette til Konkurransetilsynet. Jeg opplever Jernbanetilsynet som relativt gode på det de skal kunne, som hovedsakelig er å sørge for at vi i jernbanen har gode sikkerhetsrutiner, men på økonomi så er de nok ikke like gode.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
I ruteplanen for 2028 er det fullt der også, når effekten av dobbeltsporet nordover fra Gardermoen skal tas ut. Skal du da ha egne avganger Oslo S-Gardermoen, uavhengig av hvem som kjører dem, så må antallet regiontog reduseres. Flaskehalsen blir vel i stor grad Brynsbakken, der Oslo kommune stoppet prosjektet som skulle gi økt kapasitet i "krysset" der Gardermobanen, Hovedbanen og Gjøvikbanen møtes ved innkjøring til Oslo S. Når det etter hvert blir løst, så er det vel selve Romeriksporten. Selv om en del av forutsetningene er endret, R2027 har blitt R2028 og forsinkelser kommer og går, så anbefaler jeg å lese rapporten om ruteplanen. Den gir et innblikk i hvor komplekst dette puslespillet er: https://www.jernbanedirektoratet.no/...-rutemodeller/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
|
![]()
Et vesentlig poeng er at man kunne unngått denne sammenslåingen om man hadde bygget ny Oslo-tunnel. Men det har ikke Høyre villet gjøre når de har sittet i regjering, så de har selv satt seg i denne situasjonen
Forsiktig sagt her: https://www.jernbanedirektoratet.no/...e-togtilbudet/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hvordan håndterer vy passasjerer vestfra til og fra OSL på en dag som denne? Som flytogpassasjer er det lite ekstra styr, beregner bare 15 min lenger reisetid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RIP min Samsonite | robertaas | Småprat | 200 | 28-03-2024 09:05 |
RIP FBU 4 EVER | imm | Flyforum | 7 | 18-09-2019 21:24 |
RIP Joe Patroni ... | LN-MOW | Småprat | 2 | 03-03-2016 21:14 |
Gulf Air rip-off | Blubird | Flyforum | 3 | 14-06-2009 14:31 |