Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2024, 08:10   #61
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hat tatt Trondheimstoget mellom Hamar og OSL flere ganger, både da det het NSB og etter at SJ tok over. Det er forsåvidt riktig at de ikke kan ta med påstigende på sørgående på OSL, men fra Hamar og nordover er det ikke noe problem.
Sånn var/er det jo med Sørlandsbanen også, hvor man vel aldri kunne ta dne kortere enn til Kongs eller noe sånt, selv da alt var NSB

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Du har helt rett.
Mye av grunnen til at Sveits og Japan greier å holde så god standard er at dem har beholdt alt innenhus i statsbane selskapene (Mindre lokalestrekninger kjøres av private selskaper) og der samfunnsnytten teller mer enn økonomien. Dermed er det et større fokus på at jernbanen fungerer og blir vedlikeholdt.
Shinkansen i Japan drives vel av 6 eller 7 forskjellige selskaper, og i Sveits er det endel mer enn "mindre lokalstrekninger" som drives av andre enn SBB CFF FFS.

Derimot i Sveits har man en helhetlig tanke or strategi rundt hele kollektivtransporten slik at alt henger sammen og er koordinert og optimalisert for smidige reiser, ved at f.eks busstider matcher toget. Ikke minst så er det ikke årevis med dårlig vedlihold og manglende investeringer, som man aldri klarer ta igjen. Og man har matchet infrastrukturen med trafikken. I Oslo området kan man argumentere det går for mange tog når man ser på hva infrastrukturen er bygget for og min brannfakkel er at det kanskje hadde fungert bedre om det gikk færre tog

Antall selskaper er uansett en avsporing, og ikke der problemet ligger.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 07:48   #62
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
Default Re: RIP Flytoget

Men antall selskaper hjelper jo ikke…Er du riktig heldig så kan du måtte reise med 3 selskap (og betale for 3 reiser) mellom Kristiansand og Røros…(GoAhead, Vy og SJ) For det er jo ikke skikarusell det alltid passer med SJ fra Røros og så videre med SJ fra Hamar…og vipps var vi på det tredje selskapet også. Tror nok at drømmen om å ha konkurranse i jernbanen hos vår forrige regjering ble til mareritt i skillet mellom teori og praksis.
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 12:06   #63
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Antall selskaper er uansett en avsporing, og ikke der problemet ligger.
Jeg tar dissens på den. Det skaper en vesentlig mer ineffektiv drift. Oppgaver som tidligere (NSB) krevde én person krever etter oppsplittingen opptil tre-fire involverte parter fra de ulike selskaper. F. eks skifting og rangering i depoter, der ansatte i "bare" Vy ikke kan flytte tog for Vy Bergensbanen eller Vy Gjøvikbanen osv. Ansvarsforhold er også vesentlig mer komplekse og krever mye mer koordinering mellom de forskjellige selskapene.
Og helt i bånn er samtlige av disse selskapene fremdeles avhengig av statsstøtte for å klare seg.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 12:33   #64
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sånn var/er det jo med Sørlandsbanen også, hvor man vel aldri kunne ta dne kortere enn til Kongs eller noe sånt, selv da alt var NSB



Shinkansen i Japan drives vel av 6 eller 7 forskjellige selskaper, og i Sveits er det endel mer enn "mindre lokalstrekninger" som drives av andre enn SBB CFF FFS.

Derimot i Sveits har man en helhetlig tanke or strategi rundt hele kollektivtransporten slik at alt henger sammen og er koordinert og optimalisert for smidige reiser, ved at f.eks busstider matcher toget. Ikke minst så er det ikke årevis med dårlig vedlihold og manglende investeringer, som man aldri klarer ta igjen. Og man har matchet infrastrukturen med trafikken. I Oslo området kan man argumentere det går for mange tog når man ser på hva infrastrukturen er bygget for og min brannfakkel er at det kanskje hadde fungert bedre om det gikk færre tog

Antall selskaper er uansett en avsporing, og ikke der problemet ligger.
Shinkansen og jernbanen i Japan forøvrig er jo som du beskrevet drevet av 7 selskaper.
Men disse er ALLE datterselskaper av JR Rail, ikke inviduelle selskaper. Det blir som VY, VY Gjøvikbanen, VY Flåmsbanen og VY Vest (kjører Bergensbanen). De blir alle profilert på den måten og har egne driftsavdelinger, men har samme administrasjon og ledelse.
I Sveits har man fordelt jernbanen mellom normalspor med statsbanen SBB-CFF-FFS og smalspor (ofte dem som går opp i fjellet/ Alpene) som kjøres av de mindre privateselskapene. Av normalspor er det kun rundt Bern hvor SBB ikke kjører, men der kjører dem på spor som er underlagt og vedlikeholdt av SBB Infrastructur (et datterselskap av SBB).

Det er denne modellen hvor alt er samlet under operatørselskapet (hvor vedlikeholdet gjøres av underavdelinger internt) samt en villet satsing på at toget faktisk fungere som gjør at disse landene greier seg så bra.
Den norske og engelske modellen hvor man har splittet alt opp i egne selvstendige selskaper (ofte private på anbud) har vist seg å være en enorm tabbe.

Normalen (fleste land) i EU er en hybrid løsning mellom disse to, der man lar statsbanen ha hele ansvaret for offentlig togtilbud (planlegging, infrastruktur, selve togdriften), men lar private selskaper slippe til på samme linjenettet i konkurranse mot statsbanen.
Men tilslutt så er det jo penger og viljen til å prioritere jernbanen som teller mest.

Last edited by magtje; 06-10-2024 at 12:42.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 13:24   #65
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Shinkansen og jernbanen i Japan forøvrig er jo som du beskrevet drevet av 7 selskaper.
Men disse er ALLE datterselskaper av JR Rail, ikke inviduelle selskaper. Det blir som VY, VY Gjøvikbanen, VY Flåmsbanen og VY Vest (kjører Bergensbanen). De blir alle profilert på den måten og har egne driftsavdelinger, men har samme administrasjon og ledelse.
I Sveits har man fordelt jernbanen mellom normalspor med statsbanen SBB-CFF-FFS og smalspor (ofte dem som går opp i fjellet/ Alpene) som kjøres av de mindre privateselskapene. Av normalspor er det kun rundt Bern hvor SBB ikke kjører, men der kjører dem på spor som er underlagt og vedlikeholdt av SBB Infrastructur (et datterselskap av SBB).

Det er denne modellen hvor alt er samlet under operatørselskapet (hvor vedlikeholdet gjøres av underavdelinger internt) samt en villet satsing på at toget faktisk fungere som gjør at disse landene greier seg så bra.
Den norske og engelske modellen hvor man har splittet alt opp i egne selvstendige selskaper (ofte private på anbud) har vist seg å være en enorm tabbe.

Normalen (fleste land) i EU er en hybrid løsning mellom disse to, der man lar statsbanen ha hele ansvaret for offentlig togtilbud (planlegging, infrastruktur, selve togdriften), men lar private selskaper slippe til på samme linjenettet i konkurranse mot statsbanen.
Men tilslutt så er det jo penger og viljen til å prioritere jernbanen som teller mest.
Er jo egentlig skremmende at Norge valgte den engelske modellen…
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 16:51   #66
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by magtje View Post

I Sveits har man fordelt jernbanen mellom normalspor med statsbanen SBB-CFF-FFS og smalspor (ofte dem som går opp i fjellet/ Alpene) som kjøres av de mindre privateselskapene. Av normalspor er det kun rundt Bern hvor SBB ikke kjører, men der kjører dem på spor som er underlagt og vedlikeholdt av SBB Infrastructur (et datterselskap av SBB).

Det er denne modellen hvor alt er samlet under operatørselskapet (hvor vedlikeholdet gjøres av underavdelinger internt) samt en villet satsing på at toget faktisk fungere som gjør at disse landene greier seg så bra.
Det er flere normalspor private selskaper i Sveits enn «kun rundt Bern» BLS - Bern Lötschberg Simplon har alltid drevet den vestlige ruten over - gjennom alpene og har hatt og har trafikk fra Bern til Domodossola i Italia. De har egne spor som drives, utvikles og vedlikeholdes av BLS Infrastructure - 420 km !

I 2007 aapnet BLS den nye Lötschberg Basis Tunnellen 31 km - saa det investeres privat ogsaa i Sveits. Det er andre privat selskaper som ogsaa har og vedlikeholder egne spor - tidligere BT Bodensee Toggenburgbahn, naa endel av Südostbahn har egne spor fra Arth Goldau helt frem Kreuzlingen ved Bodensee og kjoerer Luzern helt frem til Bodensee - store i St. Gallen. Et lite sidespor Südostbahn Verksted / Vedlikehold (materiale) fikk kontrakten til oppgrading av SJ x2000 noen aar siden.

Südostbahn kjoerer ogsaa i konkuranse med SBB fra Bern og Zürich til Chiasso over Gotthardt, men her kjoeres det paa SBB spor.

Det Sveits i tillegg har faatt til et felles billett system saa du kan kjoepe gjennom gaaende billett fra Zermatt med MGB smalspor til Brig, BLS til Bern og SBB til Zürich - ikke 3 billetter som i Norge

Men dette er jo en avsporing
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 16:59   #67
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det Sveits i tillegg har faatt til et felles billett system saa du kan kjoepe gjennom gaaende billett fra Zermatt med MGB smalspor til Brig, BLS til Bern og SBB til Zürich - ikke 3 billetter som i Norge
Alle togbilletter i Norge (unntatt Flytoget) kan kjøpes via Entur.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 17:04   #68
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Alle togbilletter i Norge (unntatt Flytoget) kan kjøpes via Entur.
Men er det gjennomgående pris ? Eller 3 billetter som EB antyder over fra Kristiansand til Røros?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 17:13   #69
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Men er det gjennomgående pris ? Eller 3 billetter som EB antyder over fra Kristiansand til Røros?
Ser ut som en gjennomgående billett.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2071.jpg
Views:	712
Size:	78.1 KB
ID:	55177  
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 17:27   #70
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,420
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ser ut som en gjennomgående billett.
Gjennomgående reise, men priset separat og lagt sammen av Entur. .
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 18:38   #71
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,311
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Gjennomgående reise, men priset separat og lagt sammen av Entur. .
…og dermed veldig mye dyrere for kunden enn før «konkurransen»
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 20:36   #72
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by EB View Post
…og dermed veldig mye dyrere for kunden enn før «konkurransen»
Det blir jo klart at det blir mye dyrere når alle de 50 (eller hva det nå er) selskapene i jernbanesektoren skal lønne sine direktører, ledere, styremedlemer, administrasjon, ansatte og andre driftskostnader.

Det er jo ikke bare BaneNor og togelskapene som skal ha sin del av kaken, men alle selskapene som gjemmer seg bak disse. De selskaper som faktisk vedlikeholder spor, signaler og tog, Rengjøre tog og stasjoner, eier togene, sørger for mat og drikke i kafen og automatene, drifter IT systemer (inkl billettsalg/ ruteinfo) osv....
VY, GoaHead, SJ Nord er egentlig bare onbordansatte som kjører togene. Alt annet gjøres av andre selskaper.

Alt dette fører jo til at kostnadene øker, ingen vet hva den andre gjør og muligheten til å gå ansvarsfri.

Flyindustrien har jo noe av dette (oppdelingen) i sin struktur, men jernbanen tar kaken.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 23:36   #73
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: RIP Flytoget

Flytoget kan fort bli forsinket om det blir noe tilsvarende pendlertogene inn og ut av Oslo. Folk står sill i tønne, man får ikke sitteplass, ikke plass til bagasje og lukter rottent da for mange ombord enn det ventilasjonen takler. Av og påstigning tar for lang tid. Dette gjelder da på Oslo S, Nationalteateret, Lillestrøm, Skøyen m.m. Vet om gamle folk som har måtte stå på toget fra Oslo S til Hamar. Å ta preminum pris slik Flytoget gjør i dag vil jo ikke gå. Så får håpe det beste men er spent på hvordan dette blir....
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2024, 08:00   #74
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Det blir jo klart at det blir mye dyrere når alle de 50 (eller hva det nå er) selskapene i jernbanesektoren skal lønne sine direktører, ledere, styremedlemer, administrasjon, ansatte og andre driftskostnader.
Sånn sett er det jo et steg i riktig retning å slå sammen de to statlig eide selskapene som driver med persontrafikk, Vy og Flytoget.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 09:10   #75
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default RIP Flytoget

Jernbanetilsynet er bekymret for at nedleggelsen fører til svekket konkurranse og har bedt konkurransetilsynet se på saken. Det er jo to statlige selskaper, men de konkurrerer også.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8...m_medium=share

(Vet ikke om det er betalingsmur)

«Jernbanetilsynet mener at det å slå sammen Vy og Flytoget kan være til «ulempe for samfunnet som helhet». Nå kan saken ende hos Konkurransetilsynet»

Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 10:37   #76
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
Default Re: RIP Flytoget

Nå er det vel kapasiteten fult vest for Oslo S, men hvordan er det mellom Oslo S og Gardermoen? Tenker da både på antallet tog og fulle tog.

Kunne det ikke vært en ide å beholde Flytoget som en premium/ ekspresstog kun mellom Oslo S og Gardermoen med f.eks 3-4 tog i timen. Mens de 2-3 resterende gis til R, RE togene på strekningen.
Da sørger msn for et tilpasset tilbud for begge grupper (flypassasjerer og pendlere) uten at man føler man må gå oppi hverandre og der man slipper pendlertog fult av bagasje i midtgangen.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2024, 09:07   #77
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jernbanetilsynet er bekymret for at nedleggelsen fører til svekket konkurranse og har bedt konkurransetilsynet se på saken. Det er jo to statlige selskaper, men de konkurrerer også.
Heldigvis overlater de dette til Konkurransetilsynet. Jeg opplever Jernbanetilsynet som relativt gode på det de skal kunne, som hovedsakelig er å sørge for at vi i jernbanen har gode sikkerhetsrutiner, men på økonomi så er de nok ikke like gode.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2024, 09:23   #78
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Nå er det vel kapasiteten fult vest for Oslo S, men hvordan er det mellom Oslo S og Gardermoen? Tenker da både på antallet tog og fulle tog.

Kunne det ikke vært en ide å beholde Flytoget som en premium/ ekspresstog kun mellom Oslo S og Gardermoen med f.eks 3-4 tog i timen. Mens de 2-3 resterende gis til R, RE togene på strekningen.
Da sørger msn for et tilpasset tilbud for begge grupper (flypassasjerer og pendlere) uten at man føler man må gå oppi hverandre og der man slipper pendlertog fult av bagasje i midtgangen.
God tanke, men nei, det er nok ikke fullt så lett.

I ruteplanen for 2028 er det fullt der også, når effekten av dobbeltsporet nordover fra Gardermoen skal tas ut. Skal du da ha egne avganger Oslo S-Gardermoen, uavhengig av hvem som kjører dem, så må antallet regiontog reduseres.

Flaskehalsen blir vel i stor grad Brynsbakken, der Oslo kommune stoppet prosjektet som skulle gi økt kapasitet i "krysset" der Gardermobanen, Hovedbanen og Gjøvikbanen møtes ved innkjøring til Oslo S. Når det etter hvert blir løst, så er det vel selve Romeriksporten.

Selv om en del av forutsetningene er endret, R2027 har blitt R2028 og forsinkelser kommer og går, så anbefaler jeg å lese rapporten om ruteplanen. Den gir et innblikk i hvor komplekst dette puslespillet er:
https://www.jernbanedirektoratet.no/...-rutemodeller/
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2024, 20:22   #79
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
Default Re: RIP Flytoget

Et vesentlig poeng er at man kunne unngått denne sammenslåingen om man hadde bygget ny Oslo-tunnel. Men det har ikke Høyre villet gjøre når de har sittet i regjering, så de har selv satt seg i denne situasjonen

Forsiktig sagt her:
https://www.jernbanedirektoratet.no/...e-togtilbudet/
Quote:
Jernbanedirektoratets utredning slår fast at det bare er en større utbygging av jernbanen i og gjennom Oslo (ny Oslotunnel) som kan imøtekomme den ventede veksten i etterspørselen på lengre sikt. Det betyr at tidligere anbefalte tiltak for bedre kapasitet i infrastrukturen som ble skissert i KVU Oslonavet ikke kan utsettes. Uten en intergrering av togtrafikken bør en slik utbygging fremskyndes.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2024, 13:17   #80
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: RIP Flytoget

Hvordan håndterer vy passasjerer vestfra til og fra OSL på en dag som denne? Som flytogpassasjer er det lite ekstra styr, beregner bare 15 min lenger reisetid.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
RIP min Samsonite robertaas Småprat 200 28-03-2024 09:05
RIP FBU 4 EVER imm Flyforum 7 18-09-2019 21:24
RIP Joe Patroni ... LN-MOW Småprat 2 03-03-2016 21:14
Gulf Air rip-off Blubird Flyforum 3 14-06-2009 14:31


All times are GMT +2. The time now is 01:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.