![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
Buss Skøyen-Oslo S (eller trikk/rutebuss)
En del innstilte tog Flytoget kjører også med annen hver avgang innstilt til/fra Gardermoen
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
Konkurransetilsynet er ikke imot ihvertfall.
Om så ikke blir før 2028 https://www.nrk.no/stor-oslo/konkurr...-vy-1.17270264 Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Kondolerer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]()
sammenslaaingen er naa besluttet
https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163381
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,185
|
![]() Quote:
Sent from my SM-S921B using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Hadde Flytoget hatt samme billettpris som Vy så tipper jeg det hadde vært en god del flere folk med Flytoget. Har kolleger på Hamar som enkelte ganger ikke kommer med Lillehammer-toget fra Oslo pga at det er proppfullt av folk med kofferter. Det hjelper jo ikke at det ofte er enkle togsett med Vy-togene gjennom Oslo, der det normalt skal være dobbelt.Flytoget er også MYE bdre enn Vy når det gjelder avvikshåndtering, som om garantier og enkelhet nå forvinner så ryker fort en del passasjerer på det
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,185
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Det er nok lite politisk vilje til å gjøre noe annet enn å fjerne Flytoget og la Vy få tilbake monopolet... Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]() Quote:
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi OSL Gardermoen. Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen. Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Norske Tog ocertar materiellet Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Flytoget har jo ellers hatt en dalende lønnsomhet etter Corona, blant annet fordi flere benytter det offentlig subsidierte togtilbudet. I tillegg er det stadige flere bugs i infrastrukturen fordi BaneNOR ikke evner å vedlikeholde Gardermobanen godt nok. Må man stadig ringe etter busser, så styrker heller ikke det bunnlinjen. Selv om vi nå ikke har noen muligheter på open access i Norge - med våre trafikkpakker, så er den største utfordringen for de som vil starte for seg selv å reise kapital til materiell. Skal man kjøre på Gardemobanen, kan man ikke komme med noe gammelt klikketiklakk fra 70-tallet, slik en del av open access-operatørene i Sverige og Tyskland kjører rundt med. Storbritannia er det landet i Europa som har hatt flest open access-operatører, og da helst i fjerntrafikken. Persontrafikken i Storbritannia renasjonaliseres nå under det nye selskapet Great British Railways, og den fortsatt eksistens til open access diskuteres. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]() Quote:
Last edited by AndreasN; 31-03-2025 at 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
Det må da kunne gå fint å kjøre 3 tog på 10 minutter på en slik strekning? Kanskje også 4?
Nå blir jo det ikke noe av uansett. Men å beholdt Flytoget, selv med 20 min frekvens på strekningen OSL-Oslo S, hadde jo vært et slags kompromiss som ga noe til alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Jeg er ingen ruteplanlegger, men kikket så vidt på strekningsbeskrivelsen og rutegrafen. Det ser ut, for et utrent øye, som kapasiteten på strekningen Gardermoen-Lillestrøm begrenses av strekningen Enger blokkpost-Leirsund blokkpost-Lillestrøm stasjon, med kjøretid på ca 4-5 minutter. Det gir minst 6-7 minutter mellom hvert tog. I Romeriksporten er det noe tilsvarende mellom Lillestrøm stasjon og Fjellsrud blokkpost. Her skal jo også persontrafikken fra Hovedbanen og Kongsvingerbanen kjøres gjennom. Kapasiteten på Gardermobanen og Romeriksporten er altså et sted rundt 10-12 tog i timen. Edit: Utdrag av rutegrafen er vedlagt, for de som ikke vil lete den opp på banenor.no. Last edited by gustavf; 01-04-2025 at 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
Så da kunne man i teorien kjørt flere tog enn i dag og dermed la Flytoget leve videre med en noe lavere frekvens, samtidig som Vy får sin "revolusjon".
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RIP min Samsonite | robertaas | Småprat | 200 | 28-03-2024 09:05 |
RIP FBU 4 EVER | imm | Flyforum | 7 | 18-09-2019 21:24 |
RIP Joe Patroni ... | LN-MOW | Småprat | 2 | 03-03-2016 21:14 |
Gulf Air rip-off | Blubird | Flyforum | 3 | 14-06-2009 14:31 |