![]() |
|
![]() |
#341 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Uansett, skal de bruke noe annet, tenker da primært Q400 (eventuelt -300), så krever det da både at de har denne kapasiteten tilgjenglig og tilgjenglig på riktig sted. I det litt større bildet er jo denne trafikken egentlig ganske begrenset og heller ikke det som drar så veldig mange cycles. Samtidig har Widerøe behovet for å feede nettverket sitt, primært fra TRD og nordover. Men når Norwegian har tatt over Widerøe så har de faktisk lov til å koordinere rutetabeller, så ikke umulig man kan se en endring her fremover, dog realistisk tidligst fra neste vinterprogram. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]()
Tipper på at ATR er på en liten visningsrunde,
tilfeldigvis innom til Widerøe kanskje!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Ser på fb at Bodø Regionale UtviklingSelskap (BRUS) har invitert representanter fra Nordland Fylkeskommune til møte med ATR samt demonstrasjonsflygning med ATR 42-600S i morgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Ser på Instagram at @flightradar24 er på besøk hos Widerøe i Bodø i dag. Hvem vet? Kanskje vi får et glimt av «ett eller annet»
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Newcomer
Join Date: Feb 2019
Location: Tromsø
Posts: 40
|
![]()
Sakset fra nordlys.no
"En ny flytype gjester Nord-Norge denne uka. Flyet er en videreutvikling av flyet ATR 42 og kalles for ATR 42-600S STOL. Flytypen produseres av fransk-italienske ATR, hvor franske Airbus og italienske Leonardo eier halvparten hver. STOL står for short takeoff and landing, og flyet har potensial for å klare seg med rullebaner ned mot 800 meter. Det er ingen ringere enn Ola OK Giæver jr., FlyViking-gründer, eiendomsinvestor og tidligere Widerøe-pilot, som gjør Nordlys oppmerksom på at flytypen er i nord." |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Avisa Nordland har en artikkel om besøket, som forteller at dette er et bra fly og at Bodøregionen ønsker å legge til rette for bruk av bærekraftig flydrivstoff.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
|
![]()
Det sto i avisen at ATR-en skulle fly til VDS - den er vel blant de korte banene? Så om testingen går greit, så er det vel opplagt at WF går for denne modellen, da den til og med har større kapasitet enn DHC-801?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Og orakelet fra Lyngen (Ola Giæver) mener det var han som fikk ATR til å lage 42 STOL...
https://www.nordlys.no/ny-flytype-ko...s/5-34-1942961 (abonnement) Last edited by IL-2; 28-02-2024 at 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Kan vi bare slutte med å legge ut linker bak betalingsmur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Dessuten kommer episodene med ising inn uten tvil — men, ja, enig at det er en åpenbar kandidat når den er lansert. Og det at de samtidig satser på å gjøre det til det grønneste alternativet skader nok heller ikke med WFs miljø-commitments. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Nei, ikke når en kilde behøves for å være etterrettelig, f.eks. i omtale av enkeltpersoners tanker om seg selv, som her.
Last edited by IL-2; 28-02-2024 at 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]()
Min vurdering er at innen utgangen av 2026 så har WF bestilt 6 maskiner av dette slaget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 593
|
![]()
Innslag om ATR-en på Dagsrevyen i kveld fra ca 19:25.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
Når alternativet til atr er hydrogen/elfly som først blir modent i 2030/2035
Batteriet som kreves til det flyet er ennå ikke oppfunnet.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,196
|
![]()
Flightradar24 har vært på besøk hos widerøe for å snakke om forlengingsprogrammet til dashene
https://www.youtube.com/watch?v=sD2Mj6lg7Ds
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]()
Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-in...map-announced/ Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30? Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,926
|
![]() Quote:
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]() Quote:
Ellers bør det vel være behov for noe i Kanada og på sikt.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
|
![]()
Det er garantert et marked for en Dash 8-neo, og ikke kun hos Widerøe og andre nevnte selskaper/ markeder.
Det finnes mange flyplasser rundt om i verden som har behov for STOL fly i Dash 8 størrelse og kapabilitet. Jeg kan også ser for meg at Dash 8neo kan bli aktuelt som en erstatter for såkalte Bush plane i utviklingsland og Australia etterhvert som dem nå blir mer moderne og utviklet områder. En kombiversjon av Dash 8 ville vært ideelt for dem og mulig da dem ikke har de helt samme sikkerhetskravene som her. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |