![]() |
|
![]() |
#1 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Location: Trondheim
Posts: 26
|
![]()
Fant ikke dette omtalt noe sted etter et lite søk på forumet. Det er vel ikke så mange flytyper som kan være aktuelle for å erstatte Widerøes små grønne ?
http://www.t-a.no/nyheter/article8485805.ece Quote:
Last edited by Utflyttet; 23-10-2013 at 01:55. Reason: -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Hvilke modeller er det som kan være aktuelle?
Ser det står at de er i snakk med Bombardier. En mulig "NG" utgave av smådashene med Q400 oppdateringer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hvis ikke WF skal over på Jet, er valgmulighederne for spritnye fly at typen DHC8-300 vel ikke så mangfoldig...
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane. Eneste reelle konkurrent i dag vil være om ATR-42 lages i en modifisert utgave tilpasset kortbane.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
|
![]()
Spennende å se hva Widerøe ender opp med. Men det er klart at de trenger en oppgradering av flyflåten snart.
Hvis vi tar f.eks Sandnessjøen Lufthavn Stokka som eksempel, har den en rullebane på 1086m. En ATR 42-500 trenger en rullebane på minst 1165m. ATR 42-600 trenger en rullebane på minst 1037m som hadde kanskje gått på Sandnessjøen lufthavn. Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på. Artig å sammenligne, men en annen løsning kan også være å forlenge enkelte rullebaner i kortbanenettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Stemmer det? Propellversjonen kanskje? Er det hvor langt den trenger før den stopper, eller hva slags lengde som er krav? Synes å ha for meg at lengden som kreves skal være stopplengden / 0.6... Uansett er det noen som produserer disse maskinene i det hele tatt?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]()
Var det noget?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() Quote:
Kostbart ja, men skal vi fortsatt ha et kortbanenett med rutetrafikk i Norge må det planlegges for fremtiden. Forlenging av rullebaner, nye regionalflyplasser og nedleggelse av andre flyplasser er en litt annen debatt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Det finnes fly i produktion i dag som fint hadde klart kortbane kravene de produseres av viking air i canada og heter DHC 6-400 twin otter, men de er kankje noe små men det kan løses med flere avganger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,860
|
![]()
De får be Viking Air om å produsere en modernisert utgave av dash 7
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,504
|
![]()
Et rykte fra ca juli, har jo vært CS100 på rutenettet som i dag blir fløyet av Q400... Tror selv også at det er svært mulig at vi kan se CS100 i WF farger, men spørsmålet er om Widerøe vil gå over til jet i stede for turboprop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() Quote:
Men hvem vet hva Widerøe har i tankene for fremtiden. Med den økte oljeaktiviteten i nord kan det fort åpne seg muligheter for at en jet-maskin kan bli et alternativ til Q400. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
DAT vil kanksje også være med på en handel av DHC-8 maskiner om de settes i produksjon igjen?
Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Embraer sine minste E-Serie maskine kanskje ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,688
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
|
![]() Quote:
Leste feil trodde, det stod maximum take off lengde med MTOW, men var minimum 994m. Burde vel kanskje klart flere flyplasser på kortbanenettet. Tror nok Dornier 328JET er det jetflyet som krever kortest rullebane i denne passasjerkategorien. (30-40 seter) Iallefall interessant å sammenligne de ulike modellene opp mot de kravene som stilles på denne nettsiden: http://www.aircraftcompare.com/helic...0328JET%20/462 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
|
![]()
Det er vel nesten ingenting som lages lengre av prop mellom 19 og 40 seter? Som vel er det eneste som kan være aktuelt for kortbanenettet. Alternativene er vel da å fortsette å lete etter de nyeste Q200 på bruktmarkedet eller få dem til å lage en ny versjon? Evt en ATR 42 med mer power. Ingen av delene er vel særlig aktuelle for en ordre på 20-30 fly. Med mindre mange andre slenger seg på.
Noen som vet om SF340 eller B1900D har god nok performance? Uansett er disse ute av produksjon for lenge siden så da er vi like langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Tiltrotor kan jo bli noe i fremtiden. Men i dag så har vel AW609 ikke en gang begynt å fly. Og den tar 9 pax, så det er litt lite. Men utvikling pleier jo å balle på seg.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |