Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2013, 23:16   #1
lurudal
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Location: Trondheim
Posts: 26
Widerøe Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fant ikke dette omtalt noe sted etter et lite søk på forumet. Det er vel ikke så mange flytyper som kan være aktuelle for å erstatte Widerøes små grønne ?

http://www.t-a.no/nyheter/article8485805.ece

Quote:
Widerøe er i gang med å vurdere innkjøp av nye kortbanefly. Selskapet er i dialog med flere tilbydere.

Widerøe står foran en stor utskifting av sin flyflåte når de nå leter etter flytyper som kan erstatte selskapets to kortbaneflytyper, Dash 8-100 og Dash 8-200.

Last edited by Utflyttet; 23-10-2013 at 01:55. Reason: -A
lurudal is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 23:22   #2
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvilke modeller er det som kan være aktuelle?

Ser det står at de er i snakk med Bombardier. En mulig "NG" utgave av smådashene med Q400 oppdateringer?
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 23:22   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvis ikke WF skal over på Jet, er valgmulighederne for spritnye fly at typen DHC8-300 vel ikke så mangfoldig...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 23:26   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hvis ikke WF skal over på Jet, er valgmulighederne for spritnye fly at typen DHC8-300 vel ikke så mangfoldig...
Hilsen Ole
Jet er sannsynligvis ikke noe alternativ til erstatning for selskapets 100 og 200 serie. Det er disse som kan operere på kortbanenettet.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 23:28   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane. Eneste reelle konkurrent i dag vil være om ATR-42 lages i en modifisert utgave tilpasset kortbane.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 01:39   #6
Nortacus
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Spennende å se hva Widerøe ender opp med. Men det er klart at de trenger en oppgradering av flyflåten snart.

Hvis vi tar f.eks Sandnessjøen Lufthavn Stokka som eksempel, har den en rullebane på 1086m. En ATR 42-500 trenger en rullebane på minst 1165m. ATR 42-600 trenger en rullebane på minst 1037m som hadde kanskje gått på Sandnessjøen lufthavn.

Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.

Artig å sammenligne, men en annen løsning kan også være å forlenge enkelte rullebaner i kortbanenettet.
Nortacus is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 02:19   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Nortacus View Post
Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.
Stemmer det? Propellversjonen kanskje? Er det hvor langt den trenger før den stopper, eller hva slags lengde som er krav? Synes å ha for meg at lengden som kreves skal være stopplengden / 0.6... Uansett er det noen som produserer disse maskinene i det hele tatt?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 06:12   #8
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Var det noget?

TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 07:38   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane.
Jeg tror også dette er den beste løsningen. En -200 kropp med Q400NG teknologi. Ideelt sett hadde det kanskje vært ide om WF gikk sammen med noen andre operatører av Dash 8. Jeg vet at det er blant annet er noen operatører i Australia og Canada som er avhengig av ytelsene/spesifikasjonene til Dash 8.

Kostbart ja, men skal vi fortsatt ha et kortbanenett med rutetrafikk i Norge må det planlegges for fremtiden.

Forlenging av rullebaner, nye regionalflyplasser og nedleggelse av andre flyplasser er en litt annen debatt.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 10:34   #10
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det finnes fly i produktion i dag som fint hadde klart kortbane kravene de produseres av viking air i canada og heter DHC 6-400 twin otter, men de er kankje noe små men det kan løses med flere avganger
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 10:59   #11
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,860
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

De får be Viking Air om å produsere en modernisert utgave av dash 7
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 11:12   #12
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,504
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Et rykte fra ca juli, har jo vært CS100 på rutenettet som i dag blir fløyet av Q400... Tror selv også at det er svært mulig at vi kan se CS100 i WF farger, men spørsmålet er om Widerøe vil gå over til jet i stede for turboprop.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 11:16   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Et rykte fra ca juli, har jo vært CS100 på rutenettet som i dag blir fløyet av Q400... Tror selv også at det er svært mulig at vi kan se CS100 i WF farger, men spørsmålet er om Widerøe vil gå over til jet i stede for turboprop.
Dash 8 Q400NG er relativt nye maskiner som kan fly i mange år fremover. Det er nok en løsning ifht. de mindre maskinene som er i hovedfokus for Widerøe nå.

Men hvem vet hva Widerøe har i tankene for fremtiden. Med den økte oljeaktiviteten i nord kan det fort åpne seg muligheter for at en jet-maskin kan bli et alternativ til Q400.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 13:00   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

DAT vil kanksje også være med på en handel av DHC-8 maskiner om de settes i produksjon igjen?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 13:55   #15
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Embraer sine minste E-Serie maskine kanskje ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 17:54   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,688
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Nortacus View Post
Hvis vi tar f.eks Sandnessjøen Lufthavn Stokka som eksempel, har den en rullebane på 1086m. En ATR 42-500 trenger en rullebane på minst 1165m. ATR 42-600 trenger en rullebane på minst 1037m som hadde kanskje gått på Sandnessjøen lufthavn.

Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.

Artig å sammenligne, men en annen løsning kan også være å forlenge enkelte rullebaner i kortbanenettet.
Banelengde er ikke alt. En ting er hinder i inn-/utflygingen generelt og ifht. motorbortfall, en del plasser må man antagelig sprenge noen fjellknatter også?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2013, 23:46   #17
Nortacus
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Stemmer det? Propellversjonen kanskje? Er det hvor langt den trenger før den stopper, eller hva slags lengde som er krav? Synes å ha for meg at lengden som kreves skal være stopplengden / 0.6... Uansett er det noen som produserer disse maskinene i det hele tatt?

Leste feil trodde, det stod maximum take off lengde med MTOW, men var minimum 994m. Burde vel kanskje klart flere flyplasser på kortbanenettet. Tror nok Dornier 328JET er det jetflyet som krever kortest rullebane i denne passasjerkategorien. (30-40 seter)

Iallefall interessant å sammenligne de ulike modellene opp mot de kravene som stilles på denne nettsiden:

http://www.aircraftcompare.com/helic...0328JET%20/462
Nortacus is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2013, 02:03   #18
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det er vel nesten ingenting som lages lengre av prop mellom 19 og 40 seter? Som vel er det eneste som kan være aktuelt for kortbanenettet. Alternativene er vel da å fortsette å lete etter de nyeste Q200 på bruktmarkedet eller få dem til å lage en ny versjon? Evt en ATR 42 med mer power. Ingen av delene er vel særlig aktuelle for en ordre på 20-30 fly. Med mindre mange andre slenger seg på.

Noen som vet om SF340 eller B1900D har god nok performance? Uansett er disse ute av produksjon for lenge siden så da er vi like langt.
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2013, 02:46   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Var det noget?
Tiltrotor kan jo bli noe i fremtiden. Men i dag så har vel AW609 ikke en gang begynt å fly. Og den tar 9 pax, så det er litt lite. Men utvikling pleier jo å balle på seg.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2013, 07:09   #20
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Og den tar 9 pax, så det er litt lite.
Men de kan til gjengjeld ha med jæ**** mye bagasje da....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! MartinL Flyforum 22 02-01-2007 12:14
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... LN-AFG Flyforum 1 02-02-2005 19:35


All times are GMT +2. The time now is 05:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.