![]() |
|
![]() |
#321 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 350
|
![]()
Hva tenker dere om flåtefornyelse i Widerøe – hva tror du blir teknologivalget når nye fly må anskaffes?
– Det er utrolig vanskelig å si. Før vi overtok selskapet, snakket vi med Widerøe rundt levetidsforlengelser og oppgraderinger av cockpit som er på gang. Vi er enige om at de flyene som flyr i dag, vil kunne fly i ti år til. Så vil vi se hvilken teknologi som vil komme – blir det elektrisk, mange snakker om hydrogen, e-fuel. Det vil måtte skje en flåtefornyelse, men jeg tror ikke det vil skje i noen stor målestokk i løpet av de neste fem årene, sier Geir Karlsen til Helgelands Blad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]()
Dere snakker om teknologi, og det er ikke det som er problemet. Det meste av det kan bli ettermontert. Du kan fly uten glass i tiår til, så lenge du har alt av terreng og trafikk informasjon.
En ny Dash eller ATR har vel stort settt samme teknologi, utenom i cockpit og Q forbedringer. Jeg har flydd mye fly med 70-80000 timer og de var helt topp. Problemet her er jo selvsagt cycles. Uansett hva de velger fremover, eller hvilke valg de har, så må det investeres mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Jeg tviler på at det skjer, men likevel: 40-50 nye fly for å starte ny produksjon. Det finnes flere selskaper som i dag er avhengige av de minste dashene. Widerøe er ikke den "eneste" og heller ikke unik i flåtestørrelse, om vi ikke later som om Canada ikke eksisterer... Så er det poenget med at det også er svært interessant for kanadiske myndigheter å opprettholde flyproduksjon.
Når det gjelder det som er nevnt om alternativ, så glemmer man alternativet nedleggelse. Framnes ble lagt ned, etter bedre vei til EVE. Veiforbindelsen fra Sørkjosen mot ALF, TOS og BDU har vært i kontinuerlig bedring. Nå utbedres Kvænangsfjellet, som er den verste flaskehalsen... Det finnes flere veistrekninger en kunne tenke seg å oppgradere i "bytte" mot flyplass. Vardø-Vadsø er ei slik. På den andre sida, viss vi ser for oss billigere luftfart med små, elektriske fly... Da er det muligens å gå baklengs inn i framtida å legge ned lufthavner. Og, om små elfly er ok, hvorfor ikke bruke Twin Otter enn så lenge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]()
Jeg tror også at nedleggelser og/eller at flere byer får felles flyplass slik vi ser ved Mo i Rana kan bli et alternativ. Noe som kan «hindre» nye større flyplasser er vel faktisk at rutetilbudet opprettholdes og/eller økes og da er vel nye fly en nødvendighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Forlengelse av rullebane, med tilhørende flytting av fjell, er jo heller ikke noe som er helt enkelt å gjennomføre. Quote:
Quote:
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Air Norway/North Flying fløy Fairchild Metro 23 mellom Fagernes og Oslo frem til 1. april 2016. Da var det over og ut for den ruta.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Det er vel kanskje en økt sjanse for at man om 10 år ikke lenger er i den situasjonen at det på kortbanenettet vil opereres med en "enhetsflåte", som man praksis har gjort lenge nå. De små Dashene har jo på en måte vært en nesten perfekt one-size-fits-all løsningen. Men ikke sikkert det blir slik med neste generasjon fly, og fremtidig infrastruktur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
PS: En maxitaxi står og venter på passasjerene til Sørkjosen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Om ti år så kan det jo også finnes noe annet på markedet enn en hauggammel flykonkstruksjon som fikk et lett ansiktsløft og i dag lages noe som er tilnærmet garasjeproduksjon i Kanada...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Du tenker på et av disse mange flyprosjektene som lanseres, planlegges, bygges, godkjennes og serieproduseres på under 15 år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Sant nok (uten at jeg helt er med på hvilke varianter du spesifikt har i tankene). Det skjer jo mer spennende ting og raskere desto mindre flyene er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]()
Med tanke på at cycles her er den knappe faktoren som på sikt vil "tvangspensjonere" maskinene, hvorfor brukes de da fast på ruter hvor Q400 helt fint kan brukes? -100 og -200 brukes jo f.eks fast på ruter som OSL-BGO/TRD, TOS-ANX-EVE-BOO, TOS-ALF, TOS-KKN osv. Burde de ikke heller spart på de minste maskinene og helst bare bruke de der de må brukes?
Er godt innforstått med at maskinene i løpet av en vanlig dag drar videre inn på kortbanenettet, og at å bruke de minste maskinene også på ruter med storflyplass i begge ender gir en fleksibilitet hvis noe uforutsett skulle skje samt optimalisering av operasjonen. Markedet for å fly Q400 på f.eks TOS-KKN er heller kanskje ikke til stede (og anbudskravene tilfredsstilles med de minste flyene), men hvis antall cycles igjen på de minste maskinene virkelig begynner å bli en knapp faktor så er det vel litt rart at de "kastes bort" på slike ruter? WF har helt sikkert dette som en tanke på bordet, og har sikkert funnet ut at dette er den beste løsningen. Men kanskje ser vi en endring i dette nå som DY er eier og mtp at rutenettene i større grad skal koordineres?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,534
|
![]() Quote:
Jeg har en liten antakelse om at WF ville ha denne inn som FOT-rute blant annet fordi DY stjal for mange pax, og denne ble jo FOT-rute før oppkjøpet ble kjent også. TOS-KKN var kanskje ikke det beste eksemplet for å illustrere det hele, men prinsippet er det samme ![]()
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
![]()
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |