Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2006, 00:39   #21
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Cessna 208 Caravan

Quote:
Originally posted by MountainDew

Har C208 noe effektivt anti-ice system?
Flyr benair i kjente isingsforhold?
Hvilke oppdrag flyr de for og har det blitt mindre oppdrag etter Posten valgte WASweden?
C208 har de-ice boots på vinger og hale, og varmeelementer på propellbladene. Hvor effektivt det er kommer vel mest an på forholdene

Både Benair og Katoair flyr i kjente isingsforhold. Hadde de ikke gjort det, så kunne de ha lagt ned butikken med en gang for da kunne de nesten ikke ha flydd om våren/høsten/vinteren.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2006, 10:20   #22
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Cessna 208 Caravan

Som nevnt her, er Caravan utsatt for ising. Problemet er at på de tidspunktene Caravanene flyr (les natta), er det få eller ingen raporter på ising
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2006, 10:49   #23
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Cessna 208 Caravan

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..
For å presisere: C208 er ikke lenger sertifisert til å fly inn i kjente MODERATE isingsforhold. Man kan altså fortsatt fly inn i kjente lette isingsforhold. Det gjelder ikke bare i USA, men også Europa. Det kom pålegg fra Luftfartstilsynet til både Benair og Katoair i februar/mars i år.
Bra, for jeg syns det var litt rart da de fløy ut med light icing varslet øst av BR. Men så leste jeg rapporten fra NTSB igjen og det var som du sier alt over light icing..

Har selv slitet med is i en C172RG på flyskolen, måtte ha 3-4 inches mer power enn normalt for å holde farten i racetracket og valgte å lande uten flaps for å slippe stabilizer stall. skumle saker det der og det kommer kjapt!
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Southwest bestiller 208 B737 (150 MAX) haavig Flyforum 22 20-05-2012 17:20
NAX 208 Oslo - Bodø omdirigert til Evenes ? LN-DAG Flyforum 72 10-03-2010 23:11
Lördagens modell TF 757-208(WL) SE-SAM Samlerhjørnet 0 28-11-2009 10:10
Alvorlig hendelse med 208 AirbusTrond Flyforum 3 19-12-2006 19:06
SriLankan med Caravan på sjø CK General Aviation og sjøfly 0 23-11-2005 12:34


All times are GMT +2. The time now is 00:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.