Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2006, 12:46   #1
SWE737
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 61
Default Cessna 208 Caravan

Finns det några bolag som flyger C208 i Norge? Vilka och finns det chans till jobb?
SWE737 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 12:48   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Cessna 208 Caravan

Kato Air og Ben Air flyr med C208 Caravan.Jeg vet ikke noe om de trenger flygere.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 12:54   #3
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Cessna 208 Caravan

Kato Air A/S
Harstad/Narvik Lufthavn,
8536 Evenes,Norge
Tlf: +47 76 98 13 80
Fax: +47 76 98 13 85
e-mail: admin@katoair.no
web: www.katoair.no

__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 13:39   #4
SWE737
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 61
Default Re: Cessna 208 Caravan

Tack jag ska titta på dem.
SWE737 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 15:21   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Cessna 208 Caravan

Katoair flyr Tromsø (TOS) - Alta (ALF), én gang daglig. Tror ikke du vil jobbe der...
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 17:59   #6
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Cessna 208 Caravan

Både Tromsø og Alta er fine steder!!!
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 18:15   #7
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Cessna 208 Caravan

Det trengs vel alltid en caravanpilot i Norge
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 22:00   #8
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Cessna 208 Caravan

Er det slutt på EVE-TOS-ALF-TOS-EVE med Kato Air altså?
THS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 22:59   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Cessna 208 Caravan

Lenge siden Katoair kuttet ut EVE med C208. De flyr bare TOS-ALF-TOS. Caravanen er bare innom EVE når det er crewbytte og de samtidig tar service (1 gang i uken), eller hvis det er noe spesielt. Så maskinen har nok veeeldig mye bakketid.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2006, 00:38   #10
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Cessna 208 Caravan

SWE737 - håper du har rike foreldre.
Caravan-jobben i BenAir er "fly-for-free" for sultne timesamlere.
Men pytt, bedre enn å betale for å holde sertifikatene ved like...

Ikke mye flytid og ikke mye whatsoever else hos Kato. Forget it.

Mvh
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2006, 03:50   #11
salmon-air
ScanFlyer Silver
 
salmon-air's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
Default Re: Cessna 208 Caravan

Som nyutdannet pilot har vi desverre ikke mye å slå i bordet med.. vi er IKKE i possisjon til å kreve noe som helst..

Jeg for min del takker ydmykt for en sjangs hos både Benair og Kato..
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 12:09   #12
West Departure
Newcomer
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5
Default Re: Cessna 208 Caravan

Quote:
Originally posted by ANX

SWE737 - håper du har rike foreldre.
Caravan-jobben i BenAir er "fly-for-free" for sultne timesamlere.
Men pytt, bedre enn å betale for å holde sertifikatene ved like...

Ikke mye flytid og ikke mye whatsoever else hos Kato. Forget it.

Mvh
Jobber sjøl i Benair og vil ikke si meg helt enig i dette. Lønna er ikke der den bør være men jeg og mine kolleger lever greit av å fly i Benair uten ekstra jobb. Styrmans lønn er et sted over 200 000 og kaptein er et sted over 300 000 (med diett). Miljøet er kjempe bra og flygingen kan være veldig interesant. Vi flyr med 2 pilot crew og får god IFR erfaring med schedulerte ruter i det været som værgudene gir oss. Jeg logger ca 70 timer pr mnd så tid får du fort.

Hilsen
Skipperen

PS: Jeg har ikke rike foreldre
West Departure is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 12:27   #13
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Cessna 208 Caravan

Som freelance vil du vel ikke akkurat dra inn 200000 i året med den dagslønna som er der. Og det går vel fort litt tid før man får fast stilling eller?
Men for all del, kjempeerfaring å ha med seg videre. Er ikke tvil om det.
Kjempejobb, men det finnes så veldig mye annet som er bedre......
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 12:42   #14
West Departure
Newcomer
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5
Default Re: Cessna 208 Caravan

Nå for tida går det fort fra freelance til fast, og gjerne direkte i fast stilling, men det varierer litt. Freelance skal bare supplere de faste. Jeg stor trives, men uten Norwegian f.eks som en "gulerot" hadde det ikke vært så kjekt. Det er ikke tvil om at det meste av flyging i andre selskaper i Norge er bedre, men det er mange selskaper som har dårligere betingelser en Benair.
Kjempe god erfaring å ha med seg i sekken

Skipperen
West Departure is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 13:25   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Cessna 208 Caravan

Helt sikkert en kjempeerfaring. Men jeg har en kompis som for ca 2 mnd siden måtte takke nei til jobb i Benair, han hadde rett og slett ikke råd. På intervjuet svarte de heller ikke ærlig på hva betalingen var og informerte ikke skikkelig om denne standbyordningen. Betalingen ville blitt ca 10.000 brutto de første 10 måndene (15k -5k for typeutsjekk) og derfor er man nødt til å ha en viss økonomisk støtte for å klare seg med stort studielån, husleie ++. Men har man muligheten så er vel dette en vei inn!
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 16:58   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Cessna 208 Caravan

Man får jo litt erfaring med ising i fly med low performance også, på både godt og vondt. Kanskje mest vondt. Har noen kompiser som har blitt rimelig skremt et par ganger om vinteren. Forholdene over Hardangervidda kan være ganske krasse.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 23:30   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Cessna 208 Caravan

har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..

__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2006, 23:42   #18
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Cessna 208 Caravan

Rimelig dårlig performance og vingeprofil som ikke tåler is så godt (uten at jeg har noen erfaring på typen selv). Greit å ha litt utstyr og power å rutte med. Har selv opplevd ising i PA-28 midtveis mellom Bardufoss og Evenes, og det var ikke spesielt hyggelig. Kan vel fort bli samme uggne følelsen i en C-208.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2006, 00:12   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
Default Re: Cessna 208 Caravan

Har C208 noe effektivt anti-ice system?
Flyr benair i kjente isingsforhold?
Hvilke oppdrag flyr de for og har det blitt mindre oppdrag etter Posten valgte WASweden?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2006, 00:34   #20
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Cessna 208 Caravan

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..
For å presisere: C208 er ikke lenger sertifisert til å fly inn i kjente MODERATE isingsforhold. Man kan altså fortsatt fly inn i kjente lette isingsforhold. Det gjelder ikke bare i USA, men også Europa. Det kom pålegg fra Luftfartstilsynet til både Benair og Katoair i februar/mars i år.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Southwest bestiller 208 B737 (150 MAX) haavig Flyforum 22 20-05-2012 17:20
NAX 208 Oslo - Bodø omdirigert til Evenes ? LN-DAG Flyforum 72 10-03-2010 23:11
Lördagens modell TF 757-208(WL) SE-SAM Samlerhjørnet 0 28-11-2009 10:10
Alvorlig hendelse med 208 AirbusTrond Flyforum 3 19-12-2006 19:06
SriLankan med Caravan på sjø CK General Aviation og sjøfly 0 23-11-2005 12:34


All times are GMT +2. The time now is 08:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.