![]() |
|
![]() |
#301 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Det kan synes vanskelig å få til med dagens gjenværende brukere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Vel... om Widerøe forplikter seg til å skifte ut dagens flypark pluss noen regionale + evt. statsstøtte i Canada (dette gir jo arbeidsplasser) så bør det ikke være helt umulig... Så lenge viljen og kapitalen er der til å forplikte seg til utskifting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,310
|
![]()
Jeg har innmari lite tro på noen nye Dash-8. Eneste halveis realistiske jeg ser for meg for Widerøe er Dornier 328 ECO kanskje? Eventuelt den "nye" ATR`en?
Jeg tror widerøe blir stående litt i en spagat. Markedet de opererer i, og tilgjegelige flytyper var ikke en utfordring på 80 og 90 tallet. Nå har flytypene utviklet seg, og det er vel egentlig kun widerøe, av noe relevant størrelse, som "MÅ" ha Dash-8 ish fly. Påstand: Det er ingen nye fly på gang eller annen løsning for Widerøe pr. i dag og frem til tidligst 2040 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Det er lite oppdateringer siden flytypen ble lansert på nittitallet. Da var det allerede åttitalls design. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Dornier-328 og ATR-42 er vel også fra 90-tallet eller tidligere? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]()
Problemet STOL, og tåle skikkelig drittvær.
Dornier må ha lengre bane, så ev. ATR42 STOL kan potensielt prøve å erstatte Dash 8-100/200. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Så skal man omskolere piloter, teknisk, etc. -- og erfarne piloter blir ukjente med ny flytype under krevende forhold, så regulariteten vil lide. Hadde jeg vært WF hadde jeg prøvd hardt på å få til noe med Dash-8 med de alternativene... Og i mellomtiden gjort akkurat hva de gjør -- holde på eksisterende fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
|
![]() Quote:
DHC (Viking) har jo som kjent bygget «nye» oppgraderte Viking Twin Otter 400, mindre kjent er de har gjort det samme med et av de Kanadiske Brannflyene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Det som er sikkert er at debatten om kortbanenettets fremtid må fortsette. Det hadde blitt ramaskrik den dagen Widerøe måtte kaste inn håndkle på driften av melkerutene nordpå fordi levetiden på flyparken er helt ute.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,370
|
![]()
De erfarne pilotene i WF kommer ikke til og ha problemer med og lære en ny type. De flyr mange legg så det skjer nok fort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]()
Alt er mulig så lenge noen er villig til å betale for det. Q400 kunne potensielt vært mye mere moderne når den kom ut, men ble "dumbed down" for å kunne ha en tilnærmet common type rating med små Dashene selv om den flyr på en helt annen måte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Det er vel i grunnen fire mulige løsninger, om -200 ikke er aktuell
Og løsningen kan vel godt ende opp med en kombinasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Jeg tror du definitivt er inne på noe her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Og konsolidering til færre flyplasser med lengre rullebaner blir en hard nøtt lokalpolitisk. D328 ECO -- Ingen av disse er vel i drift ennå. D328 er et fint nok fly, men kan de levere i mengden som trengs og med sikker nok infrastruktur på deler etc. til en flyflåte i den nødvendige størrelsen. I den grad den er kompatibel med gammel D328 er det ikke bygget så mange av dem heller... ATR STOL -- Et pragmatisk valg, og mye mer sannsynlig, men mye skepsis til et treigere fly med lavere marsjhøyde i ulendt arktisk terreng og med isingsproblemer som der har vært med flytypen. Likevel, i motsetning til D328 og i likhet med Dash 8 er ikke deler og infrastruktur noe problem. 19 seter -- Et kommersielt spørsmål også -- vil man fly med 19 seter om man kan fly 30+ med Dash eller ATR? Avhenger litt av FOT-ordningen selvsagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
|
![]()
Interessant diskusjon. Er det mulig å anslå enhetskostnaden per sete ved bruk av ATR42 vs. Dash100? Dersom en velger en 19-seter antar jeg den skyter i været og får konsekvenser for kortbanenettets utbredelse. Om økningen er liten videreføres det nok som i dag. Og akkurat det vil vel være førende i hva SD vil kreve i neste runde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,310
|
![]()
30 til 40 nye flystriper (ikke flyplasser)
Småfly uten CC. Eventuelt. Fly på komersielt grunnlag / kombinasjon. For dere som har kompetanse. Hvor lenge er det rasjonelt å fly rundt i en dash 8? Kan man klare 10 år til på wf's eldste maskiner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
De annonserte jo tilbake i 2022, nok en levetidsforlengelse på flere maskiner, som skal ta dem fra 120.000 til 160.000 cycles. Det er jo fort 10 år mer liv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]()
Norwegian har jo et helt annet syn på eldre fly vs. nye…så da kan man jo håpe at det blir fortgang i fornyelsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
Nå er det etterhvert blitt ganske pragmatiske der. Selv om PR-avdelingen sikkert sier noe annet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |