Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2023, 21:08   #221
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Snorreth View Post
Hei,

Jeg har just inngått et forlik med SAS gjennom Transportnemnda. Jeg tolker at jeg egentlig har fått fullt medhold, men det synes ikke SAS i følge deres motsvar, men de velger å kompensere alt.
Jeg har kranglet med kundeservicen på e-post tidligere i denne saken. Synes vedkommende var ufin i tillegg.

Sånn som jeg tolker SAS sitt svar, via Transportklagenemnda, så har jeg egentlig ikke krav på noe kompensasjon, men de velger å vise godvilje.

Kontekst er at SAS var cirka 12 timer forsinket til destinasjon. SAS kunne kommet seg unna med 1,5 timers forsinkelse ved å booke meg alternativt direkte på deres egne maskiner, men dette nektet de på flyplassen. De hevdet flyet var fullbooket, men jeg var i stand til å booke denne flyvningen på appen og gjorde så.

Er det bare bullsh SAS driver med, for å flytte problemene til andre, eller kan det være reelt at SAS sitt personell på norsk flyplass ikke ser det samme som vi på app?
OSL/ARN el CPH dette gjelder? Ellers er det ikke flyplassperson som ordner dette, derimot SK senteret.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2023, 10:28   #222
Cloudmaster
ScanFlyer Silver

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2023, 10:33   #223
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?

Ja, men kan ofte lønne seg gå via reiseforsikringen. De er ofte litt raskere enn flyselskapene
Old 23-12-2023, 10:37   #224
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Husk at det typisk bare er nøkterne behov for klær og toalettartikler som dekkes.
Old 23-12-2023, 11:50   #225
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Sjekk reiseforsikringen din. Den jeg har med gjensidige gir 10.000,- raske ved forsinket bagasje. No questions asked, bare du legger ved kvitteringer av type klær, toalettsaker, sko osv. Dette inkluderer dresser og andre dyre ting. Ingen krangling om du nærmest fikk baggasjen like etter at du betalte for det siste plagget. Forsikringen skal funke når du må i et forretningsmøte, bryllup eller begravelse kort tid etter landing så det er bare å skaffe seg et forsinkelsesbevis fra SAS og forvarme kredittkortet 😄
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 11:29   #226
Klette
ScanFlyer Blue

Default Hva skjer ved streik ?

Hei,

Jeg booket en companion ticket i fjor, for en reise til Bangkok i Februar i år.
Denne billetten kan nå ikke endres fordi companion ticket gikk ut 31.12.23.
Turen går til Bangkok via Frankfurt og Munchen.
Ser det er mye streik i Tyskland for tiden, noe som virker til å være vanlig på denne tiden av året.
Jeg bekymrer meg litt, for hva vil skje med turen hvis det blir streik på dagen for avreise? (29.02.24). Jeg kan jo ikke endre billetten nå.

Er det SAS som da står ansvarlig for å få oss frem til Bangkok, siden billetten er booket gjennom de?
Eller er det Lufthansa, siden det er Lufthansa flights som blir truffet av streikene der nede?
Vet dere hva rettigheter det er ved slike scenario?
Klette is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2024, 12:31   #227
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Hva skjer ved streik ?

For 6 år siden opplevde vi streik med LH i Muc. Vi fikk da booket om utreisen til kvelden før ned til muc. Mulig det var ledige bonusplasser på den avgangen.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2024, 23:18   #228
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Vi befinner oss i nydelige Verona og skulle fly hjem tirsdag 20. feb VRN-MUC-OSL med Air Dolomiti og LH. Nå har LH cnl MUC-OSL og jeg leste at det er 36 timers streik i fagforeningen Verdi 20.-21. feb. som gjør at vi må booke om til noe annet enn LH.

Kom ikke gjennom til LH i kveld. Hvilke rettigheter har vi her, kan jeg booke en hjemreise selv og få refundert i ettertid? Eller må vi vente på å få snakket med LH først? Mest sannsynlig må vi fly fra en annen by som Milano så det påløper andre transportkostnader. Er det noe begrensning evt, som hvor mye nye flybilletter kan koste?
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2024, 07:34   #229
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Kom ikke gjennom til LH i kveld. Hvilke rettigheter har vi her, kan jeg booke en hjemreise selv og få refundert i ettertid? Eller må vi vente på å få snakket med LH først? Mest sannsynlig må vi fly fra en annen by som Milano så det påløper andre transportkostnader. Er det noe begrensning evt, som hvor mye nye flybilletter kan koste?
Det er LH som skal booke om deg (og tusenvis av andre), så det å bare booke om på egenhånd er vel risikabelt med tanke på å få refusjon i ettertid.

Forløpig er det ikke ut til at EN8211 VRN-MUC i morgen kl. 17:00 er kansellert, men alle MUC-OSL fligher er det.

Ser mange folk rundt om ikke nødvendigvis får booket om på lufthansa.com og må ringe inn (noen har t.o.m. kommet gjennom), men LH sier selv du skal kunne booke om på hjemmesidene:

Quote:
Due to the strike, we currently assume that only around 10 to 20 percent of the Lufthansa Airline flight program can be operated, particularly on 20 February. Passengers who are affected by flight cancellations because of the Verdi strike will be informed by email or via the Lufthansa app. We regret the inconvenience for our guests.

Important: Please only come to the airport if your flight has not been cancelled. Due to the strike, the rebooking counters are unfortunately not staffed.

Please note the information in the "Rebooking" section. You can rebook your flight that has been cancelled due to the strike free of charge on lufthansa.com, in the Lufthansa App, in the Chat Assistance or via the service centres. If you have booked a domestic German flight, you can also convert your ticket into a rail voucher at lufthansa.com.

https://www.lufthansa.com/us/en/flight-information

Ender du opp med å måtte bo ekstra netter på hotell så skal dette dekkes av Lufthansa og streik hos egne ansatte utløser vel også EU kompensasjon.

Last edited by Trent600; 19-02-2024 at 07:38.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2024, 10:19   #230
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Vi befinner oss i nydelige Verona og skulle fly hjem tirsdag 20. feb VRN-MUC-OSL med Air Dolomiti og LH. Nå har LH cnl MUC-OSL og jeg leste at det er 36 timers streik i fagforeningen Verdi 20.-21. feb. som gjør at vi må booke om til noe annet enn LH.

Hva ble du ombooket til?
Old 20-02-2024, 18:01   #231
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva ble du ombooket til?
Kom gjennom rundt midnatt samme kveld. Spurte om jeg kunne booke retur selv, han sa da med konsekvensene av streiken kunne det gå en dag eller to før de fant alternativer så det sa han jeg kunne. Men jeg spurte om han kunne booke om med retur fra Milano da jeg så det var ledig med Brussels Airlines med avgang senere enn vår retur fra VRN, han fikset det så alt i boks. Boarding på LIN nå, får sende claim på tog og Uber samt EU komp. etterhvert.
Old 21-02-2024, 13:44   #232
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Hei igjen fra Sørstatane.. noen (repetitive) spørsmål om "krav" til vår kansellering.

- Er denne streiken noe som "tikker av" for erstatning?
- Er 600 Euro bankers? (Kommer hjem 30 timer senere)
- Dekker de hotellet? Svindyrt her nå med 5000 for tre stjerners?
- Dekker de ekstra dag med leiebil?
- Dekker de de tre måltidene vi har?

Mener ikke å være grisk men man tar jo i mot de man får.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2024, 21:16   #233
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hei igjen fra Sørstatane.. noen (repetitive) spørsmål om "krav" til vår kansellering.

- Er denne streiken noe som "tikker av" for erstatning?
- Er 600 Euro bankers? (Kommer hjem 30 timer senere)
- Dekker de hotellet? Svindyrt her nå med 5000 for tre stjerners?
- Dekker de ekstra dag med leiebil?
- Dekker de de tre måltidene vi har?

Mener ikke å være grisk men man tar jo i mot de man får.
Ha ha.. Nå hadde jeg litt glemt utmattelses-taktikken til LH (Har gitt opp før ved knust koffert osv)

Nå etter 7 uker fikk jeg en mail av Vishay Nathrphhrbrmansantanan hvor han/hun stiller mange basic spørsmål som alt ble klart oversendt i første claim. Da vippet jeg alt over på nytt og venter spent på neste svar om 7 uker

Old 19-04-2024, 08:29   #234
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Ha ha.. Nå hadde jeg litt glemt utmattelses-taktikken til LH (Har gitt opp før ved knust koffert osv)

Nå etter 7 uker fikk jeg en mail av Vishay Nathrphhrbrmansantanan hvor han/hun stiller mange basic spørsmål som alt ble klart oversendt i første claim. Da vippet jeg alt over på nytt og venter spent på neste svar om 7 uker
Begynner å ligne på det samme her også ifm. samme streik som jeg skrev om noen poster opp. Fikk et udugelig svar av Mr. Singh etter 3 uker, etter raskt tilsvar kom han tilbake og bekreftet retten på EU-komp. men nevnte ikke refusjon for utleggene våre. Jeg sendte inn bankdetaljer og påpekte utleggene våre, og så har jeg ikke hørt noe på 5 uker.
Old 24-04-2024, 14:29   #235
Styrmann
Newcomer

SAS Standby hos SAS

Hei.

Kjæresten min skal til CDG i morgen kveld og har i dag fått beskjed om at hun er satt på standby.

Reiser på vanlig billett.

Er det så at flighten er overbooket og hun må håpe på et ledig sete i gaten? Hva kan man gjøre for å unngå at man står igjen og hvilke rettigheter har man?

Edit:
Et kjapt søk viser at det ikke er planlagt et flyindivid på denne flighten i morgen. Til sammenligning har alle andre flighter jeg har søkt på i morgen, planlagt individ. Kan det ha en sammenheng? Planlagt kansellering?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6460.jpg
Views:	383
Size:	59.0 KB
ID:	54673  

Last edited by Styrmann; 24-04-2024 at 14:40.
Styrmann is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2024, 14:43   #236
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Standby hos SAS

Det skal streikes litt i morgen, så regn med kansellering .. #våryrefranskmenn
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2024, 19:28   #237
Styrmann
Newcomer

Streik avverget, fortsatt på standby. Hvorfor blir en helt vanlig pax satt på standby?
Styrmann is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2024, 07:13   #238
andreas_a
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Styrmann View Post
Streik avverget, fortsatt på standby. Hvorfor blir en helt vanlig pax satt på standby?
Overbooking, bytte av fly osv
andreas_a is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2024, 11:52   #239
PerJen
ScanFlyer Silver

PerJen's Avatar

https://www.whitehouse.gov/briefing-...in-air-travel/

Amerikanerne innfører nye regler, hvor de krever at flyselskap automatisk gir cash refund på forsinkede flyvninger. Noe for EU å følge etter med?
Old 30-06-2024, 21:55   #240
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:

Liten update her.. Fikk mail 9 mai om at de gledelig kunne meddele at jeg skal får igjen penger (ikke hvor mye og om hotell osv dekkes) Sendte over kontonummer osv samme dag. Har purret et par ganger og fikk snakket med en fyr på fredag (nå som Senator) og han fortalte at det er klin umulig for dem å følge opp casen, men mente pengene vil komme på konto ca mid juli.

For et herlig opplegg..

Reply

Posting Rules