Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2023, 10:12   #201
88charlie
ScanFlyer Blue

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Da er jeg ganske sikker på at jeg så dere

Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha! Fruen hadde gips og ungene kranglet hele tiden...

Hadde du en liten unge fremme på rad 3'ish (ABC)?
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2023, 19:32   #202
ToreD
Flydiot

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Aha! Fruen hadde gips og ungene kranglet hele tiden...

Hadde du en liten unge fremme på rad 3'ish (ABC)?

Unger skal krangle
Nei, hadde med sønn på 13 og vi satt på rad 12.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2023, 14:03   #203
eisa01
ScanFlyer Blue

Vi skulle fly OTP-VIE-OSL med Austrian i går, men VIE-OSL ble kansellert fordi en skjerm i cockpit ikke fungerte og de ikke hadde den som reservedel på lageret i Wien. (Det var en gammel Embraer 195?)

Fikk til rebooking VIE-CPH samme dag, og ankom nå OSL dagen etter

Regner med dette kvalifiserer til EU261 kompensasjon på 400 EUR?

I tillegg kan jeg vel be Austrian dekke hotell, t-bane t/r flyplassen, samt middag og frokost?

Menzies som handler Austrian på CPH kunne ikke hjelpe med hotell, så vi booket selv NH Collection for 2000 DKK. Har de noen grenser for hva som blir dekket?

Virker som dette er riktig link for å claime kompensasjon fra Austrian?
https://www.austrian.com/no/en/foote...irregularities
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2023, 14:26   #204
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Vi skulle fly OTP-VIE-OSL med Austrian i går, men VIE-OSL ble kansellert fordi en skjerm i cockpit ikke fungerte og de ikke hadde den som reservedel på lageret i Wien. (Det var en gammel Embraer 195?)

Fikk til rebooking VIE-CPH samme dag, og ankom nå OSL dagen etter

Regner med dette kvalifiserer til EU261 kompensasjon på 400 EUR?

I tillegg kan jeg vel be Austrian dekke hotell, t-bane t/r flyplassen, samt middag og frokost?

Menzies som handler Austrian på CPH kunne ikke hjelpe med hotell, så vi booket selv NH Collection for 2000 DKK. Har de noen grenser for hva som blir dekket?

Virker som dette er riktig link for å claime kompensasjon fra Austrian?
https://www.austrian.com/no/en/foote...irregularities
Har googlet litt mens jeg venter på svar fra SK og slik jeg tolker reglene så er dine krav innenfor. Ordlyden som brukes er "rimelig/reasonable" og både mat og overnatting er innenfor når forsinkelsen/ankomsten blir såpass drøy at du må overnatte. Det er noen timegrenser jeg ikke husker i farten men du er langt over de. Kanskje de pirker på at du tok tog fra flyplassen, men normalt skal byhotell være billigere enn flyplasshotell så da bør det være ok. NH er vel et normalt hotell også.

Jeg tenker at hvis man følger prinsippene for reiseregninger i arbeidslivet og ikke drar på for mye så skal/bør det være akseptabelt. Poenget til EU er jo at du som forbruker ikke skal stå der på bar bakke når flyselskapene sparer på utgiftene sine (satt på spissen). Som forbruker påføres du merutgifter som de da plikter å erstatte. Etter x antall timer trenger man mat, og de fleste trenger søvn om natten.
Old 31-07-2023, 22:07   #205
eisa01
ScanFlyer Blue

Takk!

Fylte inn og sendte skjema, men når jeg trykket submit fikk jeg 404 "Siden eksisterer ikke", så nå er jeg rimelig pissed

Sendte til webmaster som 404 siden ba meg om, men mens jeg venter på svar der: Regnes distanse-tabellen for delays/cancellation på fly-segment, eller hele turen?

OTP-VIE-OSL er mellom 1500-3500 km og skal gi 400 EUR, men VIE-OSL er 1390 km og gir bare 250 EUR

(De hadde forøvrig fått ny URL til compensation siden, finnes nå her: https://www.austrian.com/no/en/help-and-contact#/ )

Edit: Var bare siden som er bugget, fikk en epost med confirmation de har mottatt requesten nå

Last edited by eisa01; 31-07-2023 at 22:14.
Old 31-07-2023, 23:14   #206
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Takk!

Fylte inn og sendte skjema, men når jeg trykket submit fikk jeg 404 "Siden eksisterer ikke", så nå er jeg rimelig pissed

Sendte til webmaster som 404 siden ba meg om, men mens jeg venter på svar der: Regnes distanse-tabellen for delays/cancellation på fly-segment, eller hele turen?

OTP-VIE-OSL er mellom 1500-3500 km og skal gi 400 EUR, men VIE-OSL er 1390 km og gir bare 250 EUR

(De hadde forøvrig fått ny URL til compensation siden, finnes nå her: https://www.austrian.com/no/en/help-and-contact#/ )

Edit: Var bare siden som er bugget, fikk en epost med confirmation de har mottatt requesten nå
Har ikke funnet noe vettugt om segmenter i forhold til EU-comp. I mitt tilfelle er både det kansellerte segmentet og totalavstanden med tre segmenter uansett mellom 1500-3500 km. Hadde ALC ligget 26 km lenger syd så hadde jeg fått en totalavstand over 3500 km. Fint hvis noen kan bekrefte om det er totalavstanden eller hvert segment hver for seg som gjelder.
Old 01-08-2023, 09:04   #207
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Har ikke funnet noe vettugt om segmenter i forhold til EU-comp. I mitt tilfelle er både det kansellerte segmentet og totalavstanden med tre segmenter uansett mellom 1500-3500 km. Hadde ALC ligget 26 km lenger syd så hadde jeg fått en totalavstand over 3500 km. Fint hvis noen kan bekrefte om det er totalavstanden eller hvert segment hver for seg som gjelder.
Det er avstanden fra avreise til destinasjon for sammenhengende reise/billett, ikke enkeltsegmentet som blir berørt. Reiste BCN-ARN-OSL for noen år siden, kom meg til ARN og der ble flighten videre cnl og jeg ble booket om til neste fly noen timer senere. Fikk da komp. for strekningen BCN-OSL.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2023, 20:55   #208
eisa01
ScanFlyer Blue

Fikk svar veldig fort, og fikk 400 EUR for riktig avstand

De forkortet hotellet til 150 EUR, ga mer for transport (100 EUR som var limit, selv om de sa de bare kompenserte med kvitteringer som var på 16!), droppet tips på middagen og ingen frokost. All inn 800 kr mindre enn jeg ba om, men lar det gå siden de svarte på bare litt over en dag
Old 14-08-2023, 11:31   #209
88charlie
ScanFlyer Blue

Fikk første svar med SAS nøyaktig 4 uker etter jeg sendte inn claimen. Svaret gjaldt hotelovernattingen, ikke EU-komp.

Vi ble altså booket om til kveldsflyet fra ALC-BGO, og trengte overnatting på Flesland før morgenflyet hjem til AES dagen etter.

Diamonddesken ordnet denne ombookingen og jeg fikk da 5 mailer med bekreftelsene til hver person. Alle under samme bookingreferanse som den opprinnelige reisen.

I ettertid ser jeg at det senere på dagen kom en «du kan nå sjekke inn» samt 2 delay mailer, der kun jeg hadde fått en ny bookingreferanse. Ingen bekreftelser eller andre varsler på at referansen hadde blitt forandret.

SAS customer claims ber meg nå om å legge inn en ny claim for undertegnede, siden jeg ikke hørte til den referansen opprinnelig claim var søkt for.

I tillegg…..ber de om individuelle kvitteringer for hotellet, som matcher navnene på den første claimen. Går de bevisst inn for å få folk til å gi opp?

Jeg sendte et saklig svar der jeg refererte til at rotårsaken var den kansellerte returen fra den opprinnelige bookingreferansen, og at det var uaktuelt å sende en ny søknad og nye 4 uker med venting. Ba vedkommende om å ta dette opp med sin linjeleder og rydde opp i referansene fra sin ende. Bergenturen forløp jo også greit, så isolert sett var det ikke noe å claime der.
Old 15-08-2023, 09:05   #210
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ellers betaler også Ryanair ut kompensasjon og står ansvarlig når forsinkelsen skyldes beruset crew

https://www.aviation24.be/airlines/r...causing-delay/

Quote:
Ryanair to compensate passengers €400 due to drunk steward causing delay
Old 16-08-2023, 10:48   #211
Fokker 50
ScanFlyer Blue

Jeg avbestilte en ikke-refunderbar billett hos SAS og skulle få igjen skatter og avgifter. Men får man ikke igjen mer enn dette? (se bildet). Skjønner ikke hvordan dette er regnet ut.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skatter og avgifter.jpg
Views:	449
Size:	61.1 KB
ID:	53790  
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2023, 10:51   #212
andreas_a
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fokker 50 View Post
Jeg avbestilte en ikke-refunderbar billett hos SAS og skulle få igjen skatter og avgifter. Men får man ikke igjen mer enn dette? (se bildet). Skjønner ikke hvordan dette er regnet ut.
Skjønner du reagerer. Selv ville jeg tenkt at det var 562 + 193, så du er ikke den eneste som ikke ser logikken
andreas_a is online now   Reply With Quote
Old 16-08-2023, 11:37   #213
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fokker 50 View Post
Det er vel avgiftene til myndighetene og flyplassene du får igjen, som vel er rundt 199kr, + MVA?

Endel av "charges" her er jo mer flyselskap spesifikt, drom fuel surcharge etc. Som man jo ikke får igjen
Old 24-08-2023, 10:12   #214
88charlie
ScanFlyer Blue

Da trillet det inn 4x4635 kr inn på kontoen. Etter at fikk kommunisert med en saksbehandler som skjønte at bookingreferansen min hadde forandret seg på mystisk vis, og at jeg også tilhørte den opprinnelige bookingen som ble kansellert, så trillet det inn 4624,- dagen etter.

Da mangler det bare hotelovernattingen men jeg kjenner at jeg er møkk lei av å forklare hvorfor min person, som står på kvitteringen, ikke lenger er assosiert med den opprinnelige bookingen, som da forårsaket overnattingsbehovet.... Gir meg ikke.
Old 20-10-2023, 15:45   #215
lanorge
ScanFlyer Silver

Har man ikke rett på EU-kompensasjon ved bird strike?? Forsinkelsen var på åtte timer.

"SK4612 from ABZ to SVG on 2023-10-17, was delayed/cancelled because of a bird strike on your assigned aircraft, requiring further maintenance before returning to flight operations.

This is an event outside of SAS control, which exempts the airline from the obligation to pay flat rate compensation according to article 7 in EU regulation 261/2004."

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2023, 16:52   #216
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Fugler har vel de fleste flyselskap lite kontroll på.

Hvis ikke dette er "event outside control" - hva er det da?

Last edited by MountainDew; 21-10-2023 at 20:57.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2023, 17:20   #217
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Har man ikke rett på EU-kompensasjon ved bird strike?? Forsinkelsen var på åtte timer.

"SK4612 from ABZ to SVG on 2023-10-17, was delayed/cancelled because of a bird strike on your assigned aircraft, requiring further maintenance before returning to flight operations.

This is an event outside of SAS control, which exempts the airline from the obligation to pay flat rate compensation according to article 7 in EU regulation 261/2004."
https://www.eccnederland.nl/en/consu...ue-bird-strike

"You are not entitled to extra compensation in the event of a bird strike, as there is nothing the airline could have done to prevent it from happening. It is a case of force majeure, which means the airline does not have to pay compensation."

Offisielt vedtak fra EU-domstolen finnes her:
https://www.bottonline.co.uk/wp-cont..._2015-EN-2.pdf
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2023, 18:42   #218
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Fugler har vel de fleste flyselskap lite kontroll på.

Hvis ikke dette er "event outside control" hva er det da?
Vet ikke Du har helt sikkert rett. Nå lurer jeg bare på når birdstriken skjedde. Både flighten til og fra Aberdeen var kansellert, og jeg ser heller ikke via Flightradar når flyet eventuelt hadde birdstriken, da reg ikke er oppgitt. Men har muligens skjedd dagen før.

www.flymodeller.no
Old 21-10-2023, 18:43   #219
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
https://www.eccnederland.nl/en/consu...ue-bird-strike

"You are not entitled to extra compensation in the event of a bird strike, as there is nothing the airline could have done to prevent it from happening. It is a case of force majeure, which means the airline does not have to pay compensation."

Offisielt vedtak fra EU-domstolen finnes her:
https://www.bottonline.co.uk/wp-cont..._2015-EN-2.pdf
Takk takk.

www.flymodeller.no
Old 27-10-2023, 22:29   #220
Snorreth
ScanFlyer Blue

Hei,

Jeg har just inngått et forlik med SAS gjennom Transportnemnda. Jeg tolker at jeg egentlig har fått fullt medhold, men det synes ikke SAS i følge deres motsvar, men de velger å kompensere alt.
Jeg har kranglet med kundeservicen på e-post tidligere i denne saken. Synes vedkommende var ufin i tillegg.

Sånn som jeg tolker SAS sitt svar, via Transportklagenemnda, så har jeg egentlig ikke krav på noe kompensasjon, men de velger å vise godvilje.

Kontekst er at SAS var cirka 12 timer forsinket til destinasjon. SAS kunne kommet seg unna med 1,5 timers forsinkelse ved å booke meg alternativt direkte på deres egne maskiner, men dette nektet de på flyplassen. De hevdet flyet var fullbooket, men jeg var i stand til å booke denne flyvningen på appen og gjorde så.

Er det bare bullsh SAS driver med, for å flytte problemene til andre, eller kan det være reelt at SAS sitt personell på norsk flyplass ikke ser det samme som vi på app?

Last edited by Snorreth; 27-10-2023 at 22:33.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules